Sänka pH, suröl någon hit ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sänka pH, suröl någon hit ?

Inläggav 140cab » söndag 2018-12-09 12:20

Ja medans jag väntar på min maltning skall bli klar till premiär bryggning så är det idogt läsande.
I alla fall stötte jag på en artikel om suröl. Håller på med surdeg då och då så vart lite intresserad av ämnet.
Fanns inte på bolaget så frågan är om någon provat och vad är intrycket?

Läste också att man bör sänka pH i maltkoket. Tydligen ner mot 5-6.
Vissa använder mjölksyra för ändamålet.
I alla fall om man har en surdeg i mer än en vecka i kylskåpet så får man överst en klar vätska. Om det är mjölksyra eller inte så har den väldigt lågt pH.
Tänkte i alla fall använda den för att ta ner pH värdet.
Funderar också om man inte skall skörda den jäst som ligger under vätskan. Den jästen måste vara kapabel att äta upp de dextriner som bildas vid vörtkoket.

Synpunkter. . .
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Sänka pH, suröl någon hit ?

Inläggav Djonk » söndag 2018-12-09 12:53

De har över 100 suröl på systemet, något lär finnas i dina trakter också?

Enklaste är snabbsurning, att ha i t.ex. proviva eller kefir i mäsken efter man sänkt pH till ~4,5 med mjölksyra, blåsa ur syret med kolsyra, täcka över och låta stå så nära kroppstemperatur du kommer i 1-3 dagar. Sen koka som vanligt.

Vill du att det ska bli mer autentiskt kan du låta mjölksyrebakterierna på en näve korn göra jobbet, men risken är större att det smakar kräk efteråt..

Ingen av metoderna är att rekommendera om det är din första öl, dessutom med egenmältat korn. Testa att göra en ren, enkel öl först och se om mältningen blev lyckad - annars blir det svårt att veta vad som gick fel om det inte blev bra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster