Visuell bedömning av syresättningsflöde

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-08 21:16

Jag vet inte om någon kommer ha användning för det här, men man vet aldrig. Jag fick låna hem en av sjukvårdens syrgasflaskor med flödesmätare från jobbet med tanken att visuellt försöka få grepp om ungefär hur mycket 1 L/min är när jag syresätter min vört med syre och syresten. Min tanke var att om det går att se skillnad mellan 0.5 L/min och 2 L/min så är det ju bara att lägga sig någonstans där emellan för att hamna på rätt planhalva.

Tyvärr hade jag ingen vört färdig, men jag tyckte StarSan skummade ungefär likvärdigt som när jag syresätter vört annars. Så testet blev därför i StarSan. Hoppas någon har lite användning för detta i alla fall! Jag tror jag har det i alla fall. Här är länken till Youtube:

https://youtu.be/aHEgYIwvtBA
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav DrHans » onsdag 2018-12-12 21:08

Kul test!
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav Engan » lördag 2018-12-15 12:59

Säkert ngn som redan testat eller räknat ut men vi har en mätare och proffsmodell för att syrehalt i vätska.
Man kanske skulle göra ett test med olika flöden och volymer ngn dag

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav skyking » lördag 2018-12-15 14:33

Men visuella beror nog på vätskans ytspänning (och kanske andra parametrar). Det är inte säkert ditt experiment ger så mycket.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 15:28

skyking skrev:Men visuella beror nog på vätskans ytspänning (och kanske andra parametrar). Det är inte säkert ditt experiment ger så mycket.


Det var meningen som en fingervisning, inte exakt vetenskap. Tror det hjälper en att hamna på rätt planhalva i alla fall.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav skyking » måndag 2018-12-17 11:05

ecmik skrev:Det var meningen som en fingervisning, inte exakt vetenskap. Tror det hjälper en att hamna på rätt planhalva i alla fall.


Poängen är lite att om inte vätskans egenskaper är på samma planhalva så är risken att fingervisningen heller inte hamnar på rätt planhalva. Jag skulle gissa att starsanlösning skiljer sig ganska markant från vört när det gäller relevanta egenskaper. Tittar man på mängden skum på ytan så vill jag nog påstå att skillnaden är betydande, jag upplever inte att skum på vört blir på långa vägar lika riklig och stabil som den som blir av starsan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav ecmik » måndag 2018-12-17 11:29

Jag har inte tittat så mycket på skummet faktiskt, mer på flödet och bubblandet.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Visuell bedömning av syresättningsflöde

Inläggav Bee » torsdag 2019-01-03 11:03

skyking skrev:Poängen är lite att om inte vätskans egenskaper är på samma planhalva så är risken att fingervisningen heller inte hamnar på rätt planhalva. Jag skulle gissa att starsanlösning skiljer sig ganska markant från vört när det gäller relevanta egenskaper. Tittar man på mängden skum på ytan så vill jag nog påstå att skillnaden är betydande, jag upplever inte att skum på vört blir på långa vägar lika riklig och stabil som den som blir av starsan.


Man kanske kan mäta upp en referens i starsan och sätta en markering....
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron