Vattenprofil frågor

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenprofil frågor

Inläggav Minsale » tisdag 2018-11-20 14:51

Hallå. Har just flyttat till nytt hus och håller på att forskar i vattnet vi har. Har varit i kontakt med kommunens vattenverk, som köper vatten från en annan kommun nära där jag bor som köper proverna från en tredje kommun! Puh, många samtal och kringelikrokar senare har ja nästan en komplett profil i min hand.

Problemet jag står inför nu är att kommunen inte mäter Magnesium, Kalcium och Bikarbonat. (Kanske annat regelverk här Finland)
Däremot levererar de ”vattnets total hårdhet” i form av CaMg-summa 0,61mmol/L

Är det något man kan använda/omvandla eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa Kalcium magnesium proverna o betala ur egen ficka?
Prata med labben som tar proverna som sa att de sku kosta 30-40€. Så ingen ofantlig summa, men om man räknar på mängde humle man hade fått för den pengen.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-11-20 16:41

Nä, det där räcker inte. Du behöver halter av kalcium, sulfat, klorid, och karbonater. Magnesium kan du nog strunta i.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav skyking » tisdag 2018-11-20 17:33

Får meddela avvikande uppfattning. Man kan normalt brygga bra öl utan hundra koll på vattenprofilen...

...dock ingen vits med att mixtra med sammansättningen om du inte har koll på den. På sin höjd justera mäsk-pH (om kan mäta pH)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Minsale » tisdag 2018-11-20 19:09

ekstedt skrev:Nä, det där räcker inte. Du behöver halter av kalcium, sulfat, klorid, och karbonater. Magnesium kan du nog strunta i.


Jo det andra fick jag från kommunens rapporter.

Ca ?
Mg ?
Na 6.1
SO4 7.1
Cl 3
HC3O ?
pH 7.6

Men lutar nog mot att skicka in ett prov för att ta reda på resten. Vattentäkten kommer från tre brunnar med grundvatten, så enligt vattenverket på kommunen håller vattnet en väldigt jämn kvalitet under året. Vilket ju är trevligt för den som får stå för sina egna analyser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Minsale » tisdag 2018-11-20 20:42

skyking skrev:Får meddela avvikande uppfattning. Man kan normalt brygga bra öl utan hundra koll på vattenprofilen...

...dock ingen vits med att mixtra med sammansättningen om du inte har koll på den. På sin höjd justera mäsk-pH (om kan mäta pH)


Yes absolut kan man det. Men desto mer man snöar in sig, desto mera vill man veta och i något skedde vill man brygga så bra öl man bara kan :)

Var mest nyfiken på om man kan utvinna någon mera matnyttig information ur den uppgiften som jag fick ur rapporten om ”vattnets totalhårdhet CaMg-total ” (”kokonaiskovuus CaMg-summa”, om någon vill sig på bättre översättning)

Hittade ingen direkt information på nätet heller så blir nog att beställa efter de specifika proverna och fortsätta jobba på.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Lindh » onsdag 2018-11-21 16:57

Osäker på om det här är korrekt men kanske en start om du orkar räkna bakvägen:

vattnets totala hårdhet, uttryckt som tyska hårdhetsgrader °dH, beräknas, utgående från halterna kalcium och magnesium.

1 tysk hårdhetsgrad (1 °dH) är den hårdhet som förorsakas av en kalciumoxidhalt av 10 mg/l.

Följande formel kan användas för att räkna ut hårdheten som summa kalcium och som tyska hårdhetsgrader (°dH), från kalcium- och magnesiumhalterna. Faktorerna 1,67 och 0,14 i beräkningen nedan bygger på kalciums, magnesiums och kalciumoxids molvikter.

Exempel

Ett dricksvatten innehåller 120 mg/l kalcium, Ca, och 12 mg/l magnesium, Mg. Hårdheten uttryckt som tyska hårdhetsgrader, °dH, blir:

120 mg/l Ca + 1,67 x 12 mg/l Mg = 140,04 mg/l uttryckt som “summa kalcium, Ca”

140,04 x 0,14 = 19,6°dH
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-11-22 11:16

För att förtydliga och brodera ut så besvarade jag enbart TS fråga om det räcker med hårdhet för att justera vattenprofilen. Det gör det alltså inte. Det går inte ens att återskapa kalcium- och magnesiumhalterna utan att göra antaganden.

Men antaganden kan man förstås göra. Man kan ju titta på typiska förhållanden mellan magnesium och kalcium (den senare dominerar normalt rejält) och därifrån anta något och räkna bakåt. Vidare kan man gissa sig till klorid-, sulfat- och -karbonatnivåer exempelvis genom att jämföra med andra vattenprofiler i närområdet även om det är en osäker metod.

Jag skulle snarare rekommendera den ansats jag själv har; den problemlösande. I stället för att stirra sig blind på vattenprofiler kan man fråga sig vad mer exakt det är man vill förbättra i sina öl. Vill man ha krispigare ljusa öl kanske man ska laborera med lite kalciusulfat i mäsken. Om ens mörka öl blir syrliga kan man testa kalciumkarbonat. Vill man få koll på mäsk-pH är det nog bättre spenderade pengar att köpa en bra pH-mätare i stället för dyra vattenanalyser.

Sedan kan man förstås brygga bra öl med mjukt vatten utan någon vattenbehandling alls. Det har vunnits minst två SM-guld på detta sätt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Minsale » lördag 2018-11-24 13:09

Nej det är ju alltid den stora frågan som man alltid kommer tillbaka till, vad skall man ingentligen satsa på för att förbättra kvaliteten på sin hemmabryggning?

Har bryggt till och från sedan 2013. Flyttade till hus under sommaren så har nu börjat brygga lite mera igen och fått tid och framför allt utrymme att satsa på att utveckla och förbättra bryggningen. Dock har jag ännu inte riktigt kommit ifrån den där "hemmabryggda" smaken. Finns ju såklart flera faktorer som kan påverka till det, men har nu ändå tagit sikte på vattenbehandlingen. PH justering/kontroll kommer också att involveras så småningom om till större grad. Kör med PH stickor idag för att hålla koll på att jag ligger i rätt spann. Sedan har jag också börjat fundera mera på om huruvida klor mängden kan har en inverkan också. Har tänkt ta klor reducering in som nästa projekt efter vattenjustering.
Syrefattig bryggning låter ju också rätt intressant, men det får nog väntas med tills man har lyckats med de andra bitarna...

Hårdenheten på vattnet fick jag ur vattenrapporten från kommunen. CaMg 0,61mmo/l = 3.4 dH
Fick också tag på alkalinitet från kommunen, angiven som 1,3mmol/l vilket då borde motsvara HCO3 79 mg/l

I brist på annat att göra gjorde jag lite antaganden och räknade lite vidare på Kalcium och Magnesium mängderna.
Det jag ju fick från kommunen är den totala mängden av Kalcium Magnesium, vet dock inte förhållandena.
om man jämför olika vattenprofiler här på forumet verkar förhållanderna mellan Kalcium/Magnesium mängderna stå för 80-95% med medeltal 90% kalcium av den totala mängden.

Om jag har räknat rätt och omvandlings tabellerna här på internet stämmer bör således min vatten profil se ut som så:
· Ca 19-22.5 mg/l
· Mg 0.7-2.9 mg/l
· Na 6.1 mg/l
· SO4 7.9 mg/l
· Cl 3 mg/l
· Alkalinitet 79 mg/l

Detta får lov att duga för min del. Jag vet att kalcium mängden är på längre sidan, oberoende av vilken sida av spektrumet jag befinner mig i Kalcium/Magnesium förhållandet. Eftersom kalcium eller magnesium mängden inte heller skall ha en direkt inverkan på smak kommer jag att utgå ifrån dessa värden och göra min vatten justeringar utifrån detta, och spara pengarna på de ytterligare proverna till något annat. tex noggrannare termometer, Ph mätare eller kanske kolfilter...
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Drake » lördag 2018-11-24 13:29

Det finns mycket man kan göra för att förbättra sin öl och jag vet ju inte vad du har för övrig utrustning, men en jäskyl med bra styrning är något som verkligen kan förbättra ölen! Tror det var den som gjorde allra störst skillnad för mig.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Djonk » lördag 2018-11-24 13:52

För säkerhets skull kan du ju skippa att ha i magnesium om det nu skulle vara ovanligt högt, eller inte någon större mängd åtminstone. Det där vattnet lär du kunna experimentera en hel del med, låga värden i stort :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Minsale » lördag 2018-11-24 14:42

Drake skrev:Det finns mycket man kan göra för att förbättra sin öl och jag vet ju inte vad du har för övrig utrustning, men en jäskyl med bra styrning är något som verkligen kan förbättra ölen! Tror det var den som gjorde allra störst skillnad för mig.


Det vart den första uppdateringen som gjordes efter flytten. Kör med STC 1000, kylskåp och frostvakt. Även om jag inte hunnit smaka av så många brygder sedan införandet av jäskammare för att kunna göra ett helt riktigt utlåtande om förbättringen, så kanske det inte riktigt motsvarar de förväntningar jag hade.

Eller kanske ska formuläret mig såhär: de öl jag hunnit med i jäskammaren har varit lika bra som de jag gjorde i lägenheten under höst och vår. Hade en potatis källare i lägenheten som höll rätt jämn temperatur. Höst och vår brukade den hålla 17-20 grader, lyfter sedan upp ölet till rumstemp i slutet av jäsningen för att jäsa ut. Bryggt några riktigt fina öl med den metoden, men det var väl mera kontinuiteten som inte satt då.

Jästempen är dock ändå en sak jag funderar på att utveckla mera. även där är ju frågan VAD skall man satsa på då. Thermowell, bättre jäskärl, mm..? Hade man haft obegränsat med resurser hade ju allting vart ”enkelt”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Vattenprofil frågor

Inläggav Djonk » lördag 2018-11-24 16:26

Jäskärl verkar ju kunna påverka en del om man får tro den här serien av experiment:

http://brulosophy.com/2014/10/14/the-im ... t-results/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster