Addera vört till utjäst RIS?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Addera vört till utjäst RIS?

Inläggav Nisse » lördag 2018-10-27 10:00

Jag har gjort en RIS och av någon anledning har den inte blivit som jag önskade. Jag ville ha en version utan för mycket rostad smak men den har blivit alltför söt och karaktärslös. Den har stannat på 1.025 och är väldigt söt (från ett OG på 1.090). Är det någon som har provat att kallstöpa rostat korn och chokladmalt och sedan lägga till i jäshinken? Risken som jag kan se är oxidering. Någon som har någon annan idé?
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-01-03 13:18

Re: Addera vört till utjäst RIS?

Inläggav Djonk » lördag 2018-10-27 14:24

Har blandat i ny grönöl i ett brett-öl jag inte riktigt var nöjd med, men då var det en blandning 50/50. Glad att jag gjorde det för resultatet blev mycket bättre.

Att ha i brett eller något annat som kanske kan jäsa ner stouten lite till kanske är en vild idé också.. Men det kommer nog inte smaka som du hade planerat från början 8)

Annars kanske lite kaffe gör susen? Så slipper du vänta på att det ska jäsa igen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Addera vört till utjäst RIS?

Inläggav Nisse » tisdag 2018-10-30 22:23

Jag har kallmäskat rostat korn och chokladmalt, pichat lite s-04 från en gammal batch som jag hade i kylskåpet. Undrar hur det här blir :)
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-01-03 13:18


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster