Tillsätta frukt med så lite oxidation som möjligt.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tillsätta frukt med så lite oxidation som möjligt.

Inläggav MarcusZetterberg » söndag 2018-10-21 18:30

Hej.

Kommer att tillsätta 1 liter mango i 10 liter öl. Funderar på hur jag ska göra detta med så lite oxidation som möjligt. Jag tänkte köra riktig mango, pastörisera denna för att sedan tillsätta när jäsningen lagt sig, runt 4 pinnar till FG. Först hade jag tänkt att tillsätta mangon i en liten biabpåse som jag sedan plockar ur innan torrhumlingen eftersom att jag är rädd att mangon inte faller till botten under kallkrashen. Vad ör egentligen bäst? Jag brukar aldrig använda hävert för flytt av kärl innan flasktappning utan flaskfyller direkt från jäskärlets tappkran. Misstänker dock att inte detta kommer att fungera eftersom att det blir för mycket bös i botten, ifall jag inte tillsätter mangon i Biabpåsen.
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Tillsätta frukt med så lite oxidation som möjligt.

Inläggav Saint » måndag 2018-10-22 08:09

Jag kör alltid frusen frukt. Ekologisk från välkända märken så kan du vara ganska säker på att den är ren. Släpp försiktigt ner i primären eller tappa över till en sekundär. Brukar lägga sig ganska fast på botten utan någon påse.
Sedan skulle jag nog säga att det är slöseri med humle att torrhumla. Mangon har nog arom.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster