Stabiliserat syre för syresättning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Stabiliserat syre för syresättning

Inläggav Ahwen » söndag 2018-08-05 12:53

Det finns någon slags hokus-pokus droppar som ska bota det mesta och göra oss friska om vi tror på det som kallas Stabiliserat syre. Allt det är ju förmodligen inget annat än humbug, men kunde dessa användas för att syresätta vört istället för att använda syre på flaska kombinerat med syresten?
Enligt denna sida innehåller dropparna 9000ppm syre, vilket skulle betyda att det krävs ca 20ml stabiliserat syre för 20 liter vört. Inte jätte billigt, åtminstone på små flaskor, men däremot exakt och enkelt. Någon som testat eller läst om någon som prövat?

http://wellstasis.com/StabilizedOxygen.htm
Ahwen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 2016-09-05 13:43

Re: Stabiliserat syre för syresättning

Inläggav Bee » söndag 2018-08-05 22:44

Vänta, jag har lite kristallinfuserade slangar och virvlat vatten att sälja. Slangarna riktar kolsyran och smakmolekylerna så att tungan uppfattar smaken perfekt dom är dessutom helt fantastiska dom går att koka för att få rena. Det virvlade vattnet ger automagiskt en whirlpool med druv vid kokslut.

Sen kan jag även sälja homeopatisk malt. Ju färre korn desto bättre smak får den och dessutom blir den starkare än normal öl. Botar även baksmälla! Bara 100kr kornet.


Ursäkta drygheten. Jag är allergisk mot humbug och idioti.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Stabiliserat syre för syresättning

Inläggav skyking » måndag 2018-08-06 07:15

Noterar att det inte står ett dugg om vad det innehåller. Jag skulle iaf inte använda en sådan produkt. Bortsett från att det låter humbug så kan man ju inte vara speciellt på att det ens är harmlöst för bryggning.

Sen kan ju iofs syresättning av vörten före jäsning vara humbug/onödigt i vissa fall (vilket innebär att man måste tänka till lite extra innan man utvärderar alternativa metoder föra att syresätta vörten).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Stabiliserat syre för syresättning

Inläggav assistredo » måndag 2018-08-06 10:42

Bondfångeriet har nu flyttat från de traditionella marknaderna i Kivik och Skänninge till internet.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Stabiliserat syre för syresättning

Inläggav humlekotte » måndag 2018-08-06 22:13

Möjligt den innehåller syre. Men medlet verkar främst vara avsett för desinfektion och "rening" av vatten.
Skulle inte tro att vära vänner jästceller trivs med det.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster