Jäsning i extremvärmen - farligt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsning i extremvärmen - farligt?

Inläggav Christian C » tisdag 2018-07-31 08:40

Satte en sommarbira, ale-hybrid (lagerjäst) på jäsning precis innan tokvärmen slog till. Så den jäste i lite drygt 30 grader i tre veckor...

Jag fullföljde och frugan och jag tog varsin i fredags kväll och den var riktigt god!
På lördag kväll blev båda magsjuka, men vi var ute och åt på restaurang på fredagkvällen oxå, åt pistagenötter gemensamt oxå, så det finns källor det kan komma från.

Men frågan: är det farligt att jäsa för varmt? Glöm vad som bör och ska o hit o dit. Det är jag ointresserad av, fokus ligger påom det kan bli skadligt just pga värmen.
Hittar ingen info någon stans om just den aspekten.

Törs inte dricka en till innan jag vet. Den resan jag gjorde lördag till måndag vill jag helst slippa göra om.
Tacksam för hjälp. :roll:
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsning i extremvärmen - farligt?

Inläggav Bee » tisdag 2018-07-31 09:16

Knappast pga jästemperaturen, sen kan man inte garantera att ölet är smittofritt men det lär inte vara jästrelaterat.
Sannolikt är det inte ölet som gjort er sjuka, iofs beroende på hur mycket ni drack....
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsning i extremvärmen - farligt?

Inläggav Christian C » tisdag 2018-07-31 09:23

Bee skrev:Knappast pga jästemperaturen, sen kan man inte garantera att ölet är smittofritt men det lär inte vara jästrelaterat.
Sannolikt är det inte ölet som gjort er sjuka, iofs beroende på hur mycket ni drack....


Tack för svar! Det var så jag tänkte själv. Skönt!
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster