Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav DrHans » onsdag 2018-07-25 19:35

Testade att brygga en lager på under 3 dagar och skickade iväg 2 flaskor för blindtest till 2st Brittiska Youtubers.
Passade på att skicka med dem en påse Djungelvrål också.
Mycket nöje/ DrHans

Länk till videon:
https://www.youtube.com/watch?v=dt_kQtdj_Qs
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav skyking » fredag 2018-07-27 07:18

Jag hade uppfattningen att termen lager syftade på att det var öl som var lagrade (dvs att man lagrade dem kallt en längre tid), men termen kanske används olika i olika språk. Förvisso förutsätter ju lagring att ölet tål att lagras (vilket iofs underlättas av att det är låg temperatur).

Som sagt är det traditionellt att lagra dessa öl en längre tid och under denna tidsperiod så mognar ölet och framförallt blir blankt. För att jämföra en modern process med den traditionella så tycker jag inte det är rättvist att kompromissa för mycket på resultatet. Att du jäst färdigt på tre dagar kan iaf inte jämföras med den traditionella processen inklusive lagring - din öl var inte blank efter tre dagar (och jag tycker nog att man skall se det som ett krav för att betraktas som klar). Jämför man med den andra moderna metoden (kall primär och diacetylrast) så är det inte så extrem skillnad i tid tycker jag, men metoden är nog intressant för industriell framställning då man säkert kan snabba upp blankningsprocessen också (filtrering mm).

Ärligt talat trodde jag inte att jäsning under tryck skulle göra SÅ stor skillnad i esterproduktion att man kan jäsa "underjäst" i rumstemperatur. Frågan någon ställer är ifall det även gäller effekter av högre jästemperatur, dvs om man kan göra ale snabbare genom att höja jästemperaturen ytterligare (utan att få lustiga felsmaker) när man jäser under tryck. Själv har jag ganska begränsade möjligheter att testa din teknik och den lilla tidsvinst man har gör mig tveksam till ifall det är värt det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav Grindcrusher » lördag 2018-07-28 08:52

Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav Djonk » lördag 2018-07-28 17:50

Är det inte smaken som är intressant i slutändan? Om man kan brygga något som smakar som en lager men inte uppfyller andra kriterier skulle iaf jag vara benägen att kalla den det.

Apropå hög temperatur försökte jag brygga en ale i sommarvärmen, kylde vörten så gott det gick och så fick den stå i först det svalaste rummet och sen ett varmare. När det var dags att flaska smakade det förfärligt, nu får det stå kallt några veckor i hopp om att det ska bli drickbart så småningom. Tänker nog inte kalla det en lager för det..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav assistredo » måndag 2018-07-30 13:59

Innan beteckningarna blev mer anglofierade användes underjäst resp. överjäst öl. Det skulle beskriva att överjästen som användes vid högre temperatur flöt upp till ytan vid jäsningens slut. Detta stämmer dock inte numera då även de flesta "överjäster" sjunker till botten. Den svenska översättningen av "ale" är ju "öl" men även "bier" översätts med "öl". Gudarnas dryck i fornnordiskan var "bior" och människornas "alu". "Öl" på tyska betyder olja.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bryggde en lager på under 3 dagar [VIDEO]

Inläggav Djonk » tisdag 2018-08-07 18:21

Min Obergäriges Lagerbier smakade ändå hemskt :mrgreen: aja, någon gång ska man behöva vaska också
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster

cron