Ny jäst för kolsyresättning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ny jäst för kolsyresättning

Inläggav gulöl » lördag 2018-06-09 23:14

Vi har de senaste gångerna vi bryggt alkoholstarka öl (8–10 %) haft problem med att det inte bildas tillräckligt med kolsyra. Kolsyrejäsning på flaska, använder strösocker. (Andra fel än att jästen inte orkat med kan uteslutas.)

Lösningen som ges i böcker etc är att tillsätta ny jäst inför flasktappningen. Frågan gäller alltså kommande bryggningar, inte att rädda den nuvarande.

Frågan är då hur man gör det på bästa sätt, och vilken jäst man ska använda. Det står inte så mycket konkret i de böcker jag har tillgång till. Har sett att det finns speciell jäst för detta, t ex Safbrew S-33. Är det att rekommendera?

Eller är det helt enkelt så att 10 % börjar närma sig gränsen där man kanske inte ska förvänta sig att alltid kunna lyckas kolsyrejäsa?

Tacksam för svar.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Ny jäst för kolsyresättning

Inläggav ekstedt » söndag 2018-06-10 09:44

Det är två egenskaper hos jästen man är ute efter i detta fall:

* Låg utjäsningsgrad
* Hög alkoholtolerans

Personligen tycker jag Lalvin EC-1118 är ett utmärkt alternativ. Jag har själv lyckats med Safbrew F2 för ett öl som låg runt 10 %.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ny jäst för kolsyresättning

Inläggav gulöl » söndag 2018-06-10 22:21

Tack. (Safbrew F2 var vad jag var ute efter ovan.)

Låg utjäsning för att den så att säga inte ska ta vid där den förra jästen slutade (okontrollerade mängder kolsyra…). Eller av något annat skäl?

Båda dessa är ju torrjäster, och det är ju praktiskt. Tillsätter man dem bara som de är, rör runt, tappar på flaska? Eller ska man göra på något annat vis? (Förkultur?)
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster