Prima med flädersaft

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Prima med flädersaft

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2018-05-31 00:33

Jag stod och gjorde årets första flädersaft till barnen och funderade på om man inte skulle kunna testa att prima med hemmagjort saft?! Är 3kg socker och 3 l vatten? Kan man räkna ut hur mycket man skall tillsätta för arr tex kompensera för 3 g socker per flaska?

Vad kan sedan citronsyran och citronen ha för inverkan på ölen??

Någon som testat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Prima med flädersaft

Inläggav skyking » torsdag 2018-05-31 07:21

Det enklaste är nog att mäta på vikt om du inte känner till densiteten på saften. Bortser man från övriga ingredienser så är det ju hälften socker viktmässigt. Det innebär 6g saft per flaska.

Citron innehåller dock lite socker, gissningsvis runt 10% och jag antar därmed att det bör kunna vara försumbart. Citronsyra när skall inte vara något problem för jästen, men syran överlag kan göra att det smakar surare (vilket skulle kunna bli problem - det söta i saften försvinner ju).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Prima med flädersaft

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2018-05-31 07:49

skyking skrev:Det enklaste är nog att mäta på vikt om du inte känner till densiteten på saften. Bortser man från övriga ingredienser så är det ju hälften socker viktmässigt. Det innebär 6g saft per flaska.

Citron innehåller dock lite socker, gissningsvis runt 10% och jag antar därmed att det bör kunna vara försumbart. Citronsyra när skall inte vara något problem för jästen, men syran överlag kan göra att det smakar surare (vilket skulle kunna bli problem - det söta i saften försvinner ju).


För helt enkelt testa ett par flaskor och se hur resultatet blir :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Prima med flädersaft

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2018-05-31 11:43

skyking skrev:Det enklaste är nog att mäta på vikt om du inte känner till densiteten på saften. Bortser man från övriga ingredienser så är det ju hälften socker viktmässigt. Det innebär 6g saft per flaska.

Citron innehåller dock lite socker, gissningsvis runt 10% och jag antar därmed att det bör kunna vara försumbart. Citronsyra när skall inte vara något problem för jästen, men syran överlag kan göra att det smakar surare (vilket skulle kunna bli problem - det söta i saften försvinner ju).


Men skall väga 3 liter socker för det var inte 3 kg, så att det blir korrekt! Men kanske kan bli ball att få en uns av fläder den vägen istället för som torrhumnling! (Kan då koka den och veta att bakterier är borta)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster