Chili-mango-IPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Chili-mango-IPA

Inläggav fyrbryggan » onsdag 2018-05-02 10:58

Hej hopp! Är en nybörjare som hittills fått till ett par IPA-kit med gott resultat. Tänkte nu så smått testa lite smaksättning. Först ut har jag tänkt en mango-chili-ipa och har lite funderingar.

När tillsätter jag chili resp mango?

Nån som testat detta och har lite koll på proportionerna? T ex hur mycket mango/chili (naturligtvis beroende på chilistyrka) per liter?

Alla erfarenheter av intresse!

//Thomas
fyrbryggan
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2018-05-02 10:56

Re: Chili-mango-IPA

Inläggav MCMLXXXII » torsdag 2018-05-03 20:22

Jag har tyvärr bara ett tips på vad som bör undvikas: att lägga en hel chilifrukt i varje flaska. Testade en sådan på "Malt mat destillat"-mässan och det smakade som om man hade hällt i en redig protion spad från en burk feferoni.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Chili-mango-IPA

Inläggav Jonas Johnsson » tisdag 2018-05-22 11:33

Tipset är nog att testa en sak i taget, i början är det lätt att "go all in Omnipollo" och ha i all möjlig skit på samma gång.

Börja med mango i en batch! Det blir geggigt värre. Om du får kläm på det kan du ju testa en IPA med chili.

Mangon hade jag haft i efter att primärjäsningen ungefär är över, dvs ett par dagar in. Låt den jäsa ut, sen hävertar du över (uppifrån) till en buteljeringshink (eller fat) och försöker undvika allt bös i botten av kärlet.

Jag har testat att ha drygt 1 kg mango / liter färdig öl och det gav mer än tillräcklig mangosmak.

Kolla här om du vill se hur jag gjorde (över 3 år sedan):

https://lillalugnets.se/2015/04/29/bryggdag-mango-dipa/
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster