brygglitteratur utanför staterna

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

brygglitteratur utanför staterna

Inläggav Karl R » måndag 2018-04-23 15:03

hej forat

jag skulle vara tacksam för tips om framförallt engelsk bryggerilitteratur. Har betat igenom mig ett gäng av BrewersPublications, inget fel på dem, nu senast "brewing with wheat" men börjar bli mäktigt trött på att behöva köra texterna genom ett USA-filter. Det hade varit välgörande med lite perspektiv.

Har hittat ett par författare. Pete Brown och Martyn Cornell som verkar skriva böcker på temat, bl.a. "Amber Gold and Black", som verkar lovande men relativt slutsåld. Någon med erfarenheter av dem?
Det jag framförallt söker är böcker av det lite mer handfasta slaget (inte så anekdotiska), och då med ett lite mer, kan man skriva nyktert (till skillnad från amrisarnas), synsätt på bryggning i gamla världen.

Tyvärr är min tyska lite för kass för litteratur på det språket.


//Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav Grindcrusher » måndag 2018-04-23 15:36

Jag gillar Pete Brown starkt men det är lättläst, trevligt och sprunget ur en romantisk kärlek till öl snarare än teknisk kunskap i ölbryggning.

Ron Pattinson skriver ju förbannat underhållande mellan varven men det är också mycket hardcore statistik och diagram. Dessutom är böckerna dyra och vad jag förstår består de väl i samlingar tagna från hans blog? Jag har Bitter-boken hemma.

Delar din nyfikenhet i Martyn Cornell. Läst lite intressant på hans blog men aldrig sett några böcker.

Om det är just ölhistoria så är väl Ron Pattinson högsta auktoritet?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav ekstedt » måndag 2018-04-23 16:08

Håller helt med dig angående amerikansk litteratur om europeiska öl. Även om det är välskrivet och välutforskat så finns det ett jänkarraster på det hela.

Tyvärr känns det knepigt att hitta inhemsk litteratur. Amber, Gold and Black är en utmärkt bok. Cornell är lite stringentare än Pete Brown som kan sväva iväg lite ibland.

När det gäller tysk bryggning är Ron Pattison den stora icke-tyska auktoriteten (har ingen koll på tysk litteratur även om jag med viss ansträngning kan läsa på tyska). Men hans inlägg är som sagt rätt tunga med mycket rådata och gamla bryggloggar. Ron har till skillnad från jänkare bättre förståelse för den tyska kulturen och dess terminologi. Här är en rätt märklig tråd på RateBeer där han försöker förklara för jänkarna att tyskarna betraktar kölsch som överjäst lager: https://www.ratebeer.com/forums/what-is ... 1933_1.htm.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav Karl R » måndag 2018-04-23 20:59

Tack båda!

började läsa tråden, märklig var ordet!

Jag tror jag har lite mer på fötterna i valet om böcker, fast utifrån vad ni skriver så lär det väl bli att jag köper från samtliga tre författare, så småningom. Men det hjälper till i prioriteringen.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav TristanBarouche » måndag 2018-04-23 23:16

Tack Ekstedt! För ett fantastiskt tråd-tips!
Forum magi at its finest.
TristanBarouche
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2017-05-11 23:13

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav martinb » tisdag 2018-04-24 16:25

Hade glömt bort den legendariska tråden. Guld!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: brygglitteratur utanför staterna

Inläggav ramsus » onsdag 2018-04-25 05:50

ekstedt skrev:https://www.ratebeer.com/forums/what-is-a-kolsch-style_91933_1.htm.

Fascinerande hur osympatiska en del människor kan framstå
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster

cron