Tankar kring recept - Hallonöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LagomTobbe » onsdag 2018-04-11 15:20

Hej!
Har nu efter några bryggningar tänkt testa att brygga en hallon ale eller liknande. Sitter och klurar lite på receptet och har utgått från ett "standard" pale ale recept med pale malt och ca 10 % karamellmalt. Har tänkt använda amarillo och simcoe vid humling samt safale us 05 jäst. Min fundering är dels om hallonen ska kokas med i koket eller om de ska tillsättas i en sekundärjäsning. Sen funderar jag lite på om man kan torrhumla samtidigt eller skippa den fasen helt. Risken blir väl att smakerna konkurerar med varandra och det blir en väldigt konstig smak.. vad tänker ni? är det någon som gjort nåt liknande? kollat runt på forumet men inte hittat så mycket. :/ blir första gången jag gör ett bäröl bör tilläggas.

mvh Tobbe
LagomTobbe
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2018-04-09 13:47

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav Djonk » onsdag 2018-04-11 16:16

Tror man brukar göra som med torrhumling. På http://www.milkthefunk.com/wiki/Soured_Fruit_Beer finns det en lista med rekommenderad mängd och tid - kanske samma även om man inte gör suröl?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LTW » torsdag 2018-04-12 08:44

LagomTobbe skrev:Hej!
Har nu efter några bryggningar tänkt testa att brygga en hallon ale eller liknande. Sitter och klurar lite på receptet och har utgått från ett "standard" pale ale recept med pale malt och ca 10 % karamellmalt. Har tänkt använda amarillo och simcoe vid humling samt safale us 05 jäst. Min fundering är dels om hallonen ska kokas med i koket eller om de ska tillsättas i en sekundärjäsning. Sen funderar jag lite på om man kan torrhumla samtidigt eller skippa den fasen helt. Risken blir väl att smakerna konkurerar med varandra och det blir en väldigt konstig smak.. vad tänker ni? är det någon som gjort nåt liknande? kollat runt på forumet men inte hittat så mycket. :/ blir första gången jag gör ett bäröl bör tilläggas.

mvh Tobbe


Hej...
Jag har bryggt ett liknande recept men med svarta vinbär istället.
Jag mäskade med en blandning av svarta vinbärs saft och vatten.
Så långt gick det fint och en röd fin vätska fick jag.
Sen lakade jag ur och kokade alltihopa.
Då började problemet...
Pektinet från svarta vinbären kokade fast i botten på bryggverket
och processen avstannade, så jag fick tappa ur rengöra och starta om koket igen
Då gick det bättre...

Näväl varför nämner jag då detta, jo en tanke är att du nog bör försöka avlägsna
så mycket pektin som möjligt ur bären.
Detta kan göras genom att koka upp saften
2 gånger efter en avkylning däremellan.
Sen gick det bättre.

Resultatet av första kokningen blev inte riktigt vad jag ville uppnå:)

Men.. det blev en fantastiskt god suröl med smak av svarta vinbär...
så nu vet jag hur man gör en god suröl :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav Djonk » torsdag 2018-04-12 17:08

Frysta bär blir rinnigare när man gör sylt, kanske underlättar vid mäskning/kok. I länken ovan rekommenderar de saft.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav ekstedt » fredag 2018-04-13 13:21

När jäsningen har stannat av, lägg hallonen i en ny hink (eller ännu hällre ett syretätare kärl) och tappa om ölen. Om det inte är en suröl eller brettöl, pastörisera bären. Låt stå ett par veckor så att fruktsockret hinner jäsa ut.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav DrHans » måndag 2018-04-16 18:35

Jag gjorde en video om pastorisering av frukt och då just hallon.
Här är en länk till den.
https://youtu.be/Wr_beW3HtHo

Det finns i mitt tycke ingen anledning att hålla på att flytta ölen. Slå du på hallonen rakt ner i jäskärlet. Jag skulle låta den stå på frukten i 4 veckor innan flaskning. Fatar du kan du kan du vara kaxigare och ta den efter 2. Jag skulle inte koka frukt utan hålla mig till att ta upp den till 72c.

Mvh DrHans
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav Saint » onsdag 2018-04-18 08:34

LagomTobbe skrev:Hej!
Har nu efter några bryggningar tänkt testa att brygga en hallon ale eller liknande. Sitter och klurar lite på receptet och har utgått från ett "standard" pale ale recept med pale malt och ca 10 % karamellmalt. Har tänkt använda amarillo och simcoe vid humling samt safale us 05 jäst. Min fundering är dels om hallonen ska kokas med i koket eller om de ska tillsättas i en sekundärjäsning. Sen funderar jag lite på om man kan torrhumla samtidigt eller skippa den fasen helt. Risken blir väl att smakerna konkurerar med varandra och det blir en väldigt konstig smak.. vad tänker ni? är det någon som gjort nåt liknande? kollat runt på forumet men inte hittat så mycket. :/ blir första gången jag gör ett bäröl bör tilläggas.

mvh Tobbe


Fryst bär rakt ner i primären eller sekundär efter omtappning. Pastörisera om du vill men jag har gjort massor av frukt/bäröl utan att pastörisera. Färdigfrusna från välkända märken i ekovariant kan du nog vara ganska säker på att de är rena. Plockar jag själv så sköljer jag bara dem och fryser in. Har aldrig haft infektion.

Sedan vette fan om du ska dra i massa humle överhuvudtaget? Kör en lågalfa och sedan drar du på med frukt. Ingen ide att lägga ut 2-300kr på humle som försvinner under fruktsmaken. Antingen gör du en fruktöl eller så gör du en humlig öl.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav Djonk » onsdag 2018-04-18 08:57

Hur är det med vinterkräksjukan? Överlever novovirus i grönölen?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... g/koka-bar

Funderar lite på om inte https://www.brunnebymusteri.se/produkt/ ... tt-socker/ skulle passa i en lagom humlad öl för en subtil hallonsmak.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LTW » onsdag 2018-04-18 15:52

DrHans skrev:Jag gjorde en video om pastorisering av frukt och då just hallon.
Här är en länk till den.
https://youtu.be/Wr_beW3HtHo

Det finns i mitt tycke ingen anledning att hålla på att flytta ölen. Slå du på hallonen rakt ner i jäskärlet. Jag skulle låta den stå på frukten i 4 veckor innan flaskning. Fatar du kan du kan du vara kaxigare och ta den efter 2. Jag skulle inte koka frukt utan hålla mig till att ta upp den till 72c.

Mvh DrHans


Informativ video! Hur länge har stamvörten stått och jäst innan du hällde i hallonen?
Hur blev slutresultatet? Inga problem med pektin och proteiner från fruktköttet?

Lägg gärna upp din video om Autosyfon filter trick som länk här!

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav DrHans » onsdag 2018-04-18 16:14

LTW skrev:
Informativ video! Hur länge har stamvörten stått och jäst innan du hällde i hallonen?
Hur blev slutresultatet? Inga problem med pektin och proteiner från fruktköttet?

Lägg gärna upp din video om Autosyfon filter trick som länk här!

Mvh
LTW

Tack, kul att du gillade den.
Under veckan vill jag mig minnas den gången. Men jag har gjort likande där jag låtit det stå 2veckor med.

Slutresultatet vart jättebra. Hade med mig den ölen till SM och många uppskattade den. Den enda kritiken jag fick var frågan om det verkligen räknas som öl om man använder sig av lika mycket frukt som malt :D. Inte i tyska mått såklart!

Det är ju just för pektinet man inte skall koka frukten. Ta upp den till 72c duger fint.
Inge problem med fruktkött, använde ju mitt hävertfilter.
Länk till videon med häverfiltret har du här:
https://youtu.be/wARZ4E7gCWo

Mvh DrHans
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LTW » onsdag 2018-04-18 16:47

Tack för infon och tipset med autosyfonen...

Men när det gäller pektinet och kokningen är jag lite kluven..
När man gör saft så skall man väl koka just för att ta bort pektinet
bland annat därför som det inte skall bli gele?
eller är jag ute och cyklar nu:)

Men du menar alltså att genom att ta upp det till strax över 70 grader i ditt fall 72 grader
så blir det ingen rekation och utsöndring av pektinet? men man har ändå tillräckligt hög
temperatur för att ta död på eventuella bakterier...samt att du lät det stå på denna temp
72 grader i 30 minuter...några mera fördelar med just detta i 30 minuter?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav DrHans » torsdag 2018-04-19 20:13

LTW skrev:Tack för infon och tipset med autosyfonen...

Men när det gäller pektinet och kokningen är jag lite kluven..
När man gör saft så skall man väl koka just för att ta bort pektinet
bland annat därför som det inte skall bli gele?
eller är jag ute och cyklar nu:)

Men du menar alltså att genom att ta upp det till strax över 70 grader i ditt fall 72 grader
så blir det ingen rekation och utsöndring av pektinet? men man har ändå tillräckligt hög
temperatur för att ta död på eventuella bakterier...samt att du lät det stå på denna temp
72 grader i 30 minuter...några mera fördelar med just detta i 30 minuter?

Mvh
LTW


Ja precis det är det jag menar. Och det här funkat fint.
30min är nog overkill. Tror typ mjölk pastoriseras i 15sek eller liknande. Men det har som sagt fungerat strålande.
Men man kan nog lugnt gå ner i tid rejält i den tempen.
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LagomTobbe » måndag 2018-04-23 09:23

Fryst bär rakt ner i primären eller sekundär efter omtappning. Pastörisera om du vill men jag har gjort massor av frukt/bäröl utan att pastörisera. Färdigfrusna från välkända märken i ekovariant kan du nog vara ganska säker på att de är rena. Plockar jag själv så sköljer jag bara dem och fryser in. Har aldrig haft infektion.

Sedan vette fan om du ska dra i massa humle överhuvudtaget? Kör en lågalfa och sedan drar du på med frukt. Ingen ide att lägga ut 2-300kr på humle som försvinner under fruktsmaken. Antingen gör du en fruktöl eller så gör du en humlig öl.


Blir nog lite humle då. Skippar du att ha i bär under koket då med och bara har i bären i primären eller sekundären?
LagomTobbe
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2018-04-09 13:47

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav LagomTobbe » måndag 2018-04-23 09:43

DrHans skrev:Jag gjorde en video om pastorisering av frukt och då just hallon.
Här är en länk till den.
https://youtu.be/Wr_beW3HtHo

Det finns i mitt tycke ingen anledning att hålla på att flytta ölen. Slå du på hallonen rakt ner i jäskärlet. Jag skulle låta den stå på frukten i 4 veckor innan flaskning. Fatar du kan du kan du vara kaxigare och ta den efter 2. Jag skulle inte koka frukt utan hålla mig till att ta upp den till 72c.

Mvh DrHans


Trevlig video! Ska testa med att pastörisering till 72°C, tack för tips.
LagomTobbe
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2018-04-09 13:47

Re: Tankar kring recept - Hallonöl

Inläggav DrHans » tisdag 2018-04-24 06:36

Har även testat att ha i frysta bär efter flame out.
Då får man nedkylning och pastorisering på köpet.
I den här videon bryggde jag en stout med hallon:
https://youtu.be/w5sYcLARxhM
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster