Humle från 2015-2016?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humle från 2015-2016?

Inläggav qwerty123 » söndag 2018-02-04 21:18

Jag brukar beställa alla ingredienser från maltmagnus eftersom jag inte har egen kvarn (ännu :-)) och därför vill köpa krossad malt.
Nu när jag skall fylla på inför kommande bryggningar noterar jag att merparten av sorterna har skördeår angivet till 2015-2016 och bara ett fåtal sorter från 2017.
Jämför jag med exempelvis humle.se så har de börjat få in många sorter från 2017.

Hur stor roll spelar det egentligen? Hur skall man tänka kring skördeår på humle?
Jag använder i princip bara pellets.
qwerty123
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2017-02-07 15:28

Re: Humle från 2015-2016?

Inläggav Humlegatan » torsdag 2018-02-08 13:42

qwerty123 skrev:Jag brukar beställa alla ingredienser från maltmagnus eftersom jag inte har egen kvarn (ännu :-)) och därför vill köpa krossad malt.
Nu när jag skall fylla på inför kommande bryggningar noterar jag att merparten av sorterna har skördeår angivet till 2015-2016 och bara ett fåtal sorter från 2017.
Jämför jag med exempelvis humle.se så har de börjat få in många sorter från 2017.

Hur stor roll spelar det egentligen? Hur skall man tänka kring skördeår på humle?
Jag använder i princip bara pellets.



Om humlen är välpaketerad och inte fått komma kontakt med för mycket syre under eventuell ompackning så brukar den kunna hålla sig ganska bra. Dock är ju humlens olika skördeår som med allt annat som växer; det kan skilja sig från år till år. Vill man kan man läsa på om respektive humles skördeår och vilka egenskaper som sticker ut från just det året. Om du beställer hem humle och den visar sig vara brunaktig och inte lukta riktigt som man tror den bör så är det bara att be om en ny förpackning eller pengarna tillbaka.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster