Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav MHanson » torsdag 2018-02-01 13:35

Det skiljer ganska mycket i temperatur när jag siktar på mäsktemp, beroende på var i grytan jag mäter tempen.

Håller jag termometern högt upp (ca 5 cm under ytan) eller djupt ner i grytan (ca 5 cm ovanför botten) så skiljer det ungefär 4-5 grader. Jag rör om ordentligt i grytan (under mäsk - BIAB) och mäter temperatur direkt efter, men ändå är det stor skillnad. Senaste bryggningen var det 66 grader uppe i grytan och 70 nere, vilket inte känns så bra för att pricka mäsktempen.

Lite info:
Gryta - 32 liter, höjd 34 cm, diameter 34 cm.
BIAB-metod, använder galler i botten av grytan ca 5 cm över botten.
Vid tillfället hade jag 20 liter vatten plus malt i grytan.
Jag är ganska grön. Har gjort 5 halvmalts- och 2 helmaltsbryggningar (med lyckat resultat).

Efter uppvärmning har jag inga problem med att hålla en konstant temperatur under mäskning, men jag är bekymrad eftersom man kan missa mäsktempen ganska rejält med så stora skillnader.

Om det trots omrörning är stora skillnader i temperatur under mäskning, beroende var i grytan man mäter, hur tycker ni att man ska göra?
MHanson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-01-30 22:00

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Karl R » torsdag 2018-02-01 13:42

Jag skulle säga vänta en liten stund efter du blandat, så hinner temperaturen sätta sig. Och blanda igen. Med något stort, som en mäskpaddel.
Håller med om att det är lurigt. Man skulle kunna tänka sig att man värmer till nån grad ovanför din inmäskningstemperatur och sen blandar ordentligt, därefter slår av värmen och låter det sjunka av sig själv nån grad. Borde ge en jämnare temperaturfördelning, men det är min gissning.

/karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav MHanson » torsdag 2018-02-01 14:06

Tack för svaret och tipsen!

Jag får fortsätta att experimentera och kanske ha lite mer tålamod med låta "temperaturen sätta sig" som du nämner, och sen fortsätta att värma vid behov.

Hur jämn temperatur i en 32 L gryta kan man förvänta sig? Om det alltid slår några grader på var i grytan man mäter, trots omrörning och att man låter temperaturen sätta sig, ska man då utgå ifrån ett medelvärde mellan de olika temperaturer man mäter eller utgå från den högsta eller lägsta? Om man ska vara petig då alltså...

/Mathias
MHanson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-01-30 22:00

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2018-02-01 16:25

För mig diffar det också alltid en hel del beroende på var jag mäter, men jag har helt enkelt valt att mäta på samma plats varje gång (efter noga omrörning och ibland påvärmning) och det är längre ut vid kanten på kastrullen på min 30 liters patina. Mina utjäsningar brukar stämma väldigt bra överens med Beersmiths beräkningar efter mäsktemp.

Du får helt enkelt hitta en metod som ger det resultat du förväntar dig och är nöjd med.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Perwaste » torsdag 2018-02-01 18:51

Har du isolerat grytan med nånting, t ex liggunderlag?

Där har du några grader till i skillnad mellan mitten och kantområdet.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav MCMLXXXII » torsdag 2018-02-01 19:29

Perwaste skrev:Har du isolerat grytan med nånting, t ex liggunderlag?

Där har du några grader till i skillnad mellan mitten och kantområdet.

Recirkulering bör också göra stor skillnad, men det kanske inte är ett alternativ för alla.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Angolfil » lördag 2018-02-03 11:34

MHanson skrev:Det skiljer ganska mycket i temperatur när jag siktar på mäsktemp, beroende på var i grytan jag mäter tempen.

Håller jag termometern högt upp (ca 5 cm under ytan) eller djupt ner i grytan (ca 5 cm ovanför botten) så skiljer det ungefär 4-5 grader. Jag rör om ordentligt i grytan (under mäsk - BIAB) och mäter temperatur direkt efter, men ändå är det stor skillnad. Senaste bryggningen var det 66 grader uppe i grytan och 70 nere, vilket inte känns så bra för att pricka mäsktempen.

Lite info:
Gryta - 32 liter, höjd 34 cm, diameter 34 cm.
BIAB-metod, använder galler i botten av grytan ca 5 cm över botten.
Vid tillfället hade jag 20 liter vatten plus malt i grytan.
Jag är ganska grön. Har gjort 5 halvmalts- och 2 helmaltsbryggningar (med lyckat resultat).

Efter uppvärmning har jag inga problem med att hålla en konstant temperatur under mäskning, men jag är bekymrad eftersom man kan missa mäsktempen ganska rejält med så stora skillnader.

Om det trots omrörning är stora skillnader i temperatur under mäskning, beroende var i grytan man mäter, hur tycker ni att man ska göra?
Jag brukar förlita mig på termodynamiken! Använder kalkylator för att träffa striketempen (https://www.brewersfriend.com/mash/). Det är ju lättare att mäta vattentemperaturen, och när jag mätt mäsken i efterhand har det precis som du säger visat spridda värden beroende på var man mäter.

Köpte nyligen en Blichmann brewmometer och satte på min 16-L-gryta (kör också biab). Jag träffar mäsktempen varje gång med ovanstående kalkylator! Trots isolering med liggunderlag sjunker jag däremot typ fyra grader på en timme där proben sitter, 6 cm in i grytan...

God öl blir det ju ändå, och även innan jag mer kontinuerligt kunde mäta temp fick jag öl som jag tyckte hade olika mycket kropp. Nån som har tankar kring mäskning i mitt fall, då jag sjunker typ fyra grader? Vilken av mäsktemperaturerna jag går igenom "märks" mest på resultatet? Jag tänker att det sker mest stärkelseomvandling första kvarten/halvtimmen och att man inte ska satsa högre bara för att man sjunker... Vad tror ni?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Angolfil
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2018-01-22 17:34

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav MHanson » måndag 2018-02-19 12:32

Tack igen för tips och tankar. Skönt att höra att fler upplever samma sak men har hittat vägar runt det så att det inte utgör något problem.

Jag har bryggt några batcher sen första inlägget och försökt att ta till mig vad ni skrivit. Problemet (om det nu är ett problem) kvarstår och senaste gången så skiljde det rejält om jag mätte högt eller djupt i grytan, men jag har nog kommit på vad det beror på. Jag hade 20 liter vatten och 5,6 kg malt, dvs ganska tjock maltbädd. Jag använder, som jag tidigare nämnde, ett galler som ligget ca 5 cm från grytans botten. Från gallret till vattenytan är det ca 20 cm. Vad jag tror händer är att malten bildar en isolering och att vattnet mellan grytans botten och gallret värms upp mycket snabbare, och dessutom hålls mycket varmare tack vare isoleringen från maltbädden.
Nu senast mätte jag 61 grader strax under vattenytan under uppvärmningen och när jag tryckte ned termometern ända vid gallret så mätte jag 78 grader! Vid kraftig omrörning fick jag en ganska konstant temp på 66 grader om jag mätte 2 cm under ytan hela vägen ned till 2-3 cm ovanför gallret. Tryckte jag sen ned termometern igen precis vid gallret (så att den snarare mäter tempen på vattnet under maltbädden) så stack tempen iväg en bra bit över 70.

Grindcrusher - din variant verkar vara vad jag får sikta på. Att hitta en plats i grytan där jag alltid mäter och justerar efter den så att jag får önskat resultat. Som jag beskriver ovan så känns det vettigt att mäta "i mitten" av maltbädden, det är ju ändå där tempen ska spela mest roll (antar jag).

MCMLXXXII - Tyvärr har jag inte möjlighet till det.

Perwaste - Yes, grytan är isolerad både runt om och på locket med liggunderlag, som dessutom är inlindat i värmefolie för att inte liggunderlaget ska smälta mot grytan. Dock har jag inte det på under uppvärmning, funkar inte så bra med gasspis. Men problemet med temperaturskillnaden upplever jag mest på höjden, snarare än ut mot sidorna.
MHanson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-01-30 22:00

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav ekstedt » måndag 2018-02-19 13:44

Mäsktemperaturen måste vara den mest överdrivna bryggparametern. Ett par grader hit eller dit kan måhända detekteras med hydrometern, men knappast med smaklökarna. Som sagts tidigare, mär på ett konsekvent sätt (helt i mitten avkärlet) och ha det som referens.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Djonk » måndag 2018-02-19 18:06

Om man kör BIAB verkar sous vide intressant tycker jag, iaf om man redan har en sådan eller tror att man vill laga annan mat med den också. Verkar smidigt att den hjälper till att cirkulera mäskvattnet, någon som har testat kanske? Blir det jämnare temperatur i maltbädden?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Morgan » tisdag 2018-02-20 08:25

Jag håller helt med Ekstedt här!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2018-02-20 11:12

Jag håller också med Ekstedt.

FG är viktigt för mig när jag kolsyrejäser med den sista utjäsningen (dvs utan priming), men smakmässigt tycker jag det är extremt lite skillnad på några pinnar till resultat av mäsktemp. När jästen lagt av lite tidigt pga andra anledningar (pitchmängd, temp etc) tycker jag det kan vara större skillnad.

Jag mäter alltid vid kanten av kastrullen där det är kallare, för att det hellre ska diffa uppåt än nedåt. Det är lättare att tillsätta än att få ur kolsyra.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Temperaturskillnad beroende på var i grytan man mäter

Inläggav Djonk » fredag 2018-05-11 11:57

Slog till på en billig sous vide-cirkulator. Har bryggt en gång men spontant känns det ganska lyckat.

3kg malt i sarita-tyg, 15L mäskvatten i gryta isolerad med liggunderlag. Höll sig inom 1,5-2C på alla ställen jag mätte på, merparten i påsen inom 0,5C. Fick också ovanligt klar vört, kanske filtrerades den genom påsen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster