Surölshjälp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Surölshjälp

Inläggav Rennstam » söndag 2018-01-28 17:11

Jag har bryggt en Berliner Weisse som jag delat upp i två satser och skulle bara vilja ha lite tolkningshjälp.

Jag mäskade som vanligt, kylde till 40 grader, slängde i en handfull okrossad malt, lade plastfolie över och lät vörten sura vid 40 grader till ca ph 3,5. Det tog ca 48 timmar.

En del av vörten (6 l) kylde jag direkt för jäsning med US 05 utan pastörisering, för att se hur den utvecklades när bakterierna fick vara kvar. Resten pastöriserade jag (värmde jag upp till 82 grader i 10 min), och kylde sen till 20 grader, syresatte och tillsatte jäst (också US05).

Den opastöriserade jäste bara till 1016, efter en vecka. Den pastöriserade till 1008. Jag tappade då över den pastöriserade på 1,5 kg hallon. Den opastöriserade fick jäst från den pastöriserade för att komma igång igen. Efter ytterligare en vecka hade den opastöriserade jäst till 1011.

Nu till min fråga: Den opastöriserade jäser inte ut lika mycket som den pastöriserade. Den slutade också bubbla ett par dagar innan den pastöriserade. Det beror sannolikt på att lactobakterierna har fortsatt att arbeta, och ph har fortsatt att sjunka på den opastöriserade, och att jästen inte har klarat av detta. Eller hur? (på ph-sticka ser det ut som att båda satserna ligger på ca ph 3,5, fast stickor kan man ju inte riktigt lita på ...).

Den opastöriserade smakar för övrigt klart mer "intressant" (inte dåligt, men funkigare ... skall bli intressant att se hur den utvecklas).
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster