Surning med Probi mage problem!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Surning med Probi mage problem!

Inläggav ApocalypseDude » söndag 2017-12-17 15:03

Läste lite i andra trådar och bloggar och kom fram till att jag skulle sura min öl med Probi mage-tabletter. Jag har en jäshink med färdigjäst öl och en Grainfather med sötvört (inte kokt). Båda två har stått på 47 grader i tre respektive ett dygn. Jag hade en PM-tablett per två liter. Grejen är att det inte har hänt något alls med PH:t. Vad har jag ställt till med?
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav entombed » måndag 2017-12-18 12:10

Låter som att pitchraten är bra. Testa sänk temperaturen till ca 35 grader.
Hur mäter du ph't?
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Wallander » måndag 2017-12-18 12:14

ApocalypseDude skrev:Läste lite i andra trådar och bloggar och kom fram till att jag skulle sura min öl med Probi mage-tabletter. Jag har en jäshink med färdigjäst öl och en Grainfather med sötvört (inte kokt). Båda två har stått på 47 grader i tre respektive ett dygn. Jag hade en PM-tablett per två liter. Grejen är att det inte har hänt något alls med PH:t. Vad har jag ställt till med?


Jag har också, efter många timmar på internetz (troligen samma sidor som du varit inne på), en probimage-sats som står och surar i ugnen just nu. Jag antar att du öppnade kapslarna? Spontant tycker jag 47 grader verkar lite varmt? Mellan 30 och 40 grader har jag läst (minns dock ej källan just nu) ska vara optimalt för bakterierna.
Wallander
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2017-12-05 09:05

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2017-12-18 15:02

Tjo!

Tack för tips men det gick snabbare på fejzbook. Jag har sänkt till 37 grader och pytsat i ny lacto för säkerhets skull. Jag mäter PH med stickor. Så nu jävlar vill jag ha syra inom snart framtid!
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Humlegatan » tisdag 2017-12-19 15:50

ApocalypseDude skrev:Läste lite i andra trådar och bloggar och kom fram till att jag skulle sura min öl med Probi mage-tabletter. Jag har en jäshink med färdigjäst öl och en Grainfather med sötvört (inte kokt). Båda två har stått på 47 grader i tre respektive ett dygn. Jag hade en PM-tablett per två liter. Grejen är att det inte har hänt något alls med PH:t. Vad har jag ställt till med?


Olika sorters lacto sänker PH-värdet olika effektivt beroende på grader. Just Lactobacillus plantarum 299v, som är den variant som Probi mage innehåller, är samma som Goodbelly shotsen som används flitigt för surning i USA. Probi mage-tabletterna är gjorda för att smälta i magen, så det vore ju rimligt att man sänker vörtens temp till 36-37, som man varit inne på ovan.

Jag har själv inte använt probi mage för detta, så det vore intressant att höra hur det gått. Varje tablett/kapsel innehåller 10 miljarder celler av lp299v, och vad jag minns från sourbeerblog så rekommenderas ungefär samma antal jästceller för lacto som för "vanlig" bryggarjäst, dvs. ca 200 miljarder till 20 liter 1.040-vört. Förkultur rekommenderas. Gällande antal celler så är det kanske inte skrivet i sten, men iaf en riktlinje ifall man vill sänka ph effektivt, vilket jag tänker att man vill för att undvika att det inte dyker upp andra bakterier.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Talnoy » onsdag 2017-12-20 07:17

Humlegatan skrev:Jag har själv inte använt probi mage för detta, så det vore intressant att höra hur det gått


Jag testade probimage för några veckor sedan och tryckte ut en hel karta om 10 tabletter i 23 liter vört, täckte kärlet med gladpack och satte temperaturen på bryggverket på 45c. Efter fyra dagar hade pH sjunkit från 5,2 till 3,7.
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Morgan » onsdag 2017-12-20 07:40

Jag har haft samma problem men insåg efter ett tag att är man läser om detta blandas begreppen lätt ihop. Jag läste först att temperaturen bör vara 45 grader men sen läste jag att högsta temperaturen för lacto är 45 grader. När jag testade 35 grader gick det utmärkt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Humlegatan » onsdag 2017-12-20 10:13

Talnoy skrev:[quote="Humlegatan"]Jag har själv inte använt probi mage för detta, så det vore intressant att höra hur det gått


Jag testade probimage för några veckor sedan och tryckte ut en hel karta om 10 tabletter i 23 liter vört, täckte kärlet med gladpack och satte temperaturen på bryggverket på 45c. Efter fyra dagar hade pH sjunkit från 5,2 till 3,7.[/quote]


Se där ja! Löstes tabletterna upp ordentligt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Humlegatan » onsdag 2017-12-20 10:16

Morgan skrev:Jag har haft samma problem men insåg efter ett tag att är man läser om detta blandas begreppen lätt ihop. Jag läste först att temperaturen bör vara 45 grader men sen läste jag att högsta temperaturen för lacto är 45 grader. När jag testade 35 grader gick det utmärkt.



Milk The Funk-wikin har en tabell för lacto och vilket gradspann de är effektivast i. Dock är de flesta kulturerna från tillverkare som inte går att få tag på här, tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Talnoy » onsdag 2017-12-20 10:36

Japp, de flöt runt på ytan till att börja, efter en stund var de ”borta”, så jag gissar att de löstes upp, de gjorde i vilket fall sitt jobb. Nu när jag tänker efter nådde jag pH 3,7 redan efter tre dagar, men avbröt surningen efter fyra då det inte blev någon förändring
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Surning med Probi mage problem!

Inläggav Wallander » fredag 2017-12-22 08:31

ApocalypseDude skrev:Tjo!

Tack för tips men det gick snabbare på fejzbook. Jag har sänkt till 37 grader och pytsat i ny lacto för säkerhets skull. Jag mäter PH med stickor. Så nu jävlar vill jag ha syra inom snart framtid!


Hur gick det sen? Jag insåg att jag inte har en aning om vilket ph jag har, eftersom ph-pappersremsorna inte verkar gilla mörk vört (japp, tyckte sur svartipa var en rimlig nybörjaröl :D ). Smakade hyfsat surt iaf.
Wallander
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2017-12-05 09:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster