Syresättning vid jästning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Syresättning vid jästning

Inläggav zingo » lördag 2017-12-16 17:33

Hej!

Har lite funderingar i samband med syresättning vid jästning.
Planen är att i mellandagarna ge mig på att brygga en lager, denna gång blir det 500liter.
Har fått tag i en riktigt bra färsk jäst men känner att jag inte riktigt har koll på hur jag får till en bra syresättning.
Läser om att man kan använda ren syrgas tillsammans med en syresten, men vilka mängder syrgas skall jag tillsätta? hur mäter man detta? hur går
era tankar omkring syresättning i samband med en större kvantitet vört.
Mycket tacksam för svar och ideer !

Med vänliga hälsningar Zingo
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav Rotsac » lördag 2017-12-16 20:34

Hej!
Har lite funderingar i samband med syresättning vid jästning.
Planen är att i mellandagarna ge mig på att brygga en lager, denna gång blir det 500liter.
Har fått tag i en riktigt bra färsk jäst men känner att jag inte riktigt har koll på hur jag får till en bra syresättning.
Läser om att man kan använda ren syrgas tillsammans med en syresten, men vilka mängder syrgas skall jag tillsätta? hur mäter man detta? hur går
era tankar omkring syresättning i samband med en större kvantitet vört.
Mycket tacksam för svar och ideer !

Med vänliga hälsningar Zingo


Öhhh....

Konstigt inlägg.....

Om man ska brygga 500 Liter Lager(!), så bör man ju absolut ha kunskap om hur detta går till, och inte "chansa".

Och "jästning" är inget vi ölbryggare sysslar med....

Är detta ett inlägg skapat av något "Troll"...?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav Grindcrusher » lördag 2017-12-16 21:51

Prova blåsa ner i vörten med sugrör i några minuter. Ännu bättre blir det om man ätit halstabletter innan. För 500 liter tror jag 2 minuter borde räcka.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav zingo » söndag 2017-12-17 09:35

Vilket tråkigt sätt att bli mottagen på i detta forum, trodde det fanns dem som ville dela med sig av sina kunskaper.
Att man inte riktigt hänger med på alla uttryck som finns borde väl inte vara ett hinder att hjälpa någon.
Att på ett öppet forum håna någon som försöker känns främmande bland Sveriges hembryggare, eller är det så här det går till??
När jag skriver färsk jäst så menar jag flytande jäst! att brygga 500lit är väl inget konstigt om man bryggt mindre kvantiteter under många år.
Att gå från att splasha ned vörten i jäskaret vid jästningsmomentet till att använda sig av ren syrgas är väl en teknik som någon borde kunna lära ut?
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav Lindh » söndag 2017-12-17 10:19

Du har några olika alternativ som jag ser det;

Fortsätt splasha och hoppas det räcker. Det är ca 8 ppm (mg/l) du vill uppnå.

Köpa en lite syrgastub på tex Jula. Till den köper du en diffusionssten (samma princip som till syresättning av akvarier) på humlegården. Finns även metallpinnar att hålla fast stenen i och slang på det. Alternativt akvarielufttpump med luftfilter.

Mellanlanda i annat kärl. Dvs du kan splasha 30-50 liter i taget i en separat hink och sedan hälla allt i den större jästunnan.

Eller så kör du med en vinvisp (återigen hos humlegården) som du sätter fast på en skruvdragare/borr.


Hur du ska kunna temperaturstyra 500l är en annan historia som du ju inte bett om hjälp med. Även mängden jöst antar jag att du har koll på för till lager krävs ganska mycket, även om den är färsk. Mrmalty.com har en kalylator för att uppskatta även ”jästslurry”-mängd vilket jag antar att det handlar om. Att odla i ekolv till 500l lager är inte att rekommendera.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2017-12-17 10:53

zingo skrev:Vilket tråkigt sätt att bli mottagen på i detta forum, trodde det fanns dem som ville dela med sig av sina kunskaper.
Att man inte riktigt hänger med på alla uttryck som finns borde väl inte vara ett hinder att hjälpa någon.
Att på ett öppet forum håna någon som försöker känns främmande bland Sveriges hembryggare, eller är det så här det går till??
När jag skriver färsk jäst så menar jag flytande jäst! att brygga 500lit är väl inget konstigt om man bryggt mindre kvantiteter under många år.
Att gå från att splasha ned vörten i jäskaret vid jästningsmomentet till att använda sig av ren syrgas är väl en teknik som någon borde kunna lära ut?


Jag ber om ursäkt om det här var en seriös fråga men det ser verkligen(!) ut som att du trollar.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav Snow » söndag 2017-12-17 12:52

Tjena Zingo, håller med om att det är en lite udda fråga, men jag gillar udda frågor så
jag kan bara bidra med hur jag tror jag skulle gjort.

Syrgas och diff-sten, känns som överkurs om du inte testat det tidigare, att få en infektion i 500l är ju inte det roligaste, så "keep it simple stupid" som man brukar säga.

Jag skulle se till att ha en pump som kan leverera lite tryck och sedan pumpa från kokkärl till jäskärl och se till att ordna en mynning som
sprider i tunna strålar så det stänker "findroppigt" om man säger.

Sen låter ju 500l otroligt mycket, men om man tänker så är det bara tio stycken "normalbatcher", men det kräver onekligen lite
andra volymer på kärl, tid etc.

Vore kul om du kunder beskriva lite mer vad du kör för setup etc för detta projekt, gärna lite bilder.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Syresättning vid jästning

Inläggav CalleT » måndag 2017-12-18 16:39

Rotsac skrev:
Och "jästning" är inget vi ölbryggare sysslar med....



Verbet "jästa" (och "jästning") är den helt korrekta termen(*) på svenska för att tillsätta jäst till vörten, och det var väl det som avsågs ??!

/CalleT

*)Bryggeriteknisk ordlista TNC47, Tekniska Nomenklaturcentralen 1971
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: torsdag 2010-03-11 12:22
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron