Sockerprima g/L till ml

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sockerprima g/L till ml

Inläggav ecmik » onsdag 2017-11-29 16:04

Nån kanske redan har gjort det här.. Men men, jag har konverterat sockerprima (50/50 socker och vatten) från gram till milliliter/33cl om nån är intresserad av att förenkla sin tappningsmetod lite.

Tappa ölen direkt från jästhinken, och spruta i priman direkt i 33cl-flaskorna med en ml-spruta istället. Man slipper hela omtappningen till tappningshink helt enkelt. Går ju att ta strösocker direkt också, men jag gillar känslan att ha kokat priman först.

Följande ml-mått är alltså ML PER 33cl FLASKA. Gram per liter får du googla och översätta till önskad CO2-volym.

4 g/L: 2 ml prima
5 g/L: 2.6 ml prima
6 g/L: 3.2 ml prima
7 g/L: 3.8 ml prima
9 g/L: 5 ml prima

Gör så här: Räkna ut hur mycket socker som behövs totalt för din tappningsvolym och ta till extra för att det inte ska sina i kastrullen. Med andra ord, behöver du totalt 80g för din batch så koka typ 140g socker och 140g vatten så har du gott och väl. Huvudsaken är att det priman är 50/50. Jag har kokat priman ca. 1 minut.

Låt svalna och ta ut priman med ml-spruta enligt tabellen ovan. Blir du inte nöjd så använd detta som en grund och gör förändringar efter hand som passar dig. Lycka till!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Bee » onsdag 2017-11-29 16:22

Bravo!
Jag letade efter beräkningar som dessa för några veckor sen. Slutade med att jag primade vanligt i hinken istället.

Skriv en artikel i wikin om detta. Kommer underlätta för flera personer.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav ecmik » onsdag 2017-11-29 16:23

Gött att det kan komma till hjälp! Ska fixa nåt till Wikin!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav ecmik » onsdag 2017-11-29 17:47

Check! Ligger under kolsyresättning. Kolla gärna och gör nödvändiga förändringar!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Karl R » torsdag 2017-11-30 08:48

Det är en bra metod! (så använder jag den också själv...)

nu ska vi se om jag tänker rätt, men jag har ett litet tillägg till din metod, Ecmik.
Efter du kokat upp sockerlösningen så kommer lösningen ha en mindre volym än innan. Spä denna volym till din originalvolym. Alltså till 1 dl om du hade 1 dl vatten ( =100 g (approx.)) från början. Sockermängden är ju densamma och då får du lättare tabell.

3,33 ml till en 33a för 5g/liter
5 ml till en 0,5a för 5 gl/liter. Framförallt här det är lätt. 4 g liter är 4 ml. 6 g/liter är 6 ml.

stämmert?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav skyking » torsdag 2017-11-30 09:40

Tabellen verkar inte vara riktigt konsekvent. Oavsett vad du har för sockerlag eller volym på flaskan så skall det råda ett proportionalitetsförhållande.

Om vi antar att det faktiskt är 50% sukroslösning så har den en densitet på 1.23g/ml. Proportionalitetsfaktorn är flaskvolymen genom densitet och koncentration vilket blir 0.537. Exempelvis för 4g/L så får man 0.537x4=2.1ml.

Dock så är det kanske så lätt att veta exakt vilken koncentration man har då man ju kokar bort endel vatten. Man kan iofs gå bakvägen och om man har 100g socker och skall ha 50% lösning kommer denna väga 200g vilket med ovanstående densitet blir 200/1.23=163ml.

Alternativet är att man tar den volym man får och räknar ut proportionalitetskonstanten från det från att man vet volymen på sockerlagen och hur mycket socker den innehåller. T.ex. om man har 100g socker och sockerlagen blev 200ml så innehåller den 0.5g/ml. Konstanten blir då flaskans volym genom 0.5g/L (eller flaskans volym gånger sockerlagens volym genom sockrets massa) - i detta fall blir det 0.33/0.5 = 200*0.33/100 = 0.66 ml/g. Skall man t.ex. ha 4g/L blir det då 0.66x4 = 2.64ml.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Sockerprima g/L till ml

Inläggav ecmik » torsdag 2017-11-30 10:01

@Karl R

Det stämmer säkert som du säger! Men för att göra metoden enkel tycker jag personligen att det är bättre att koka priman och köra på måtten som de är (tycker de har funkat fint hittills!). Sen om jag upplever att jag får för lite kolsyra så kanske jag adderar 0.2 ml på måttet nästa gång. Sen är enkla mått en fördel helt klart!

@skyking

Jag orkar inte ens läsa all din text. Jag är inte vetenskapsman utan har mätt sockerlagen på våg som väger tiondelar av gram. Det är garanterat inte exakt, men det ger mig åtminstone någon form av repeterbarhet.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-11-30 10:39

Guld-ämne!

Vill ibland prima 2-5 flaskor när jag fyllt mina fat. Ska prova den här metoden nästa gång, eller en hybrid mellan min nuvarande och denna.

Jag brukar koka vattnet i 10 minuter för att få bort syret och sedan hälla det på sockret (i en star-sannad skål) och röra om tills det löst sig.
Detta skulle man ju kunna göra på en våg, så att vikten blir 50/50.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav ecmik » torsdag 2017-11-30 10:48

Grindcrusher skrev:Guld-ämne!

Vill ibland prima 2-5 flaskor när jag fyllt mina fat. Ska prova den här metoden nästa gång, eller en hybrid mellan min nuvarande och denna.

Jag brukar koka vattnet i 10 minuter för att få bort syret och sedan hälla det på sockret (i en star-sannad skål) och röra om tills det löst sig.
Detta skulle man ju kunna göra på en våg, så att vikten blir 50/50.


Fint! Jag tänkte göra detsamma i eftermiddag när jag ska tappa en Oktoberfest på fat. Men som sagt, detta är tyvärr inte vetenskapligt utforskat. Jag är blott en simpel hembryggare.. Så utvärdera och öka/minska lite om du inte tycker det var bra. Oavsett har det funkat väldigt bra hittills hos mig!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav skyking » torsdag 2017-11-30 16:23

Karl R skrev:Det är en bra metod! (så använder jag den också själv...)

nu ska vi se om jag tänker rätt, men jag har ett litet tillägg till din metod, Ecmik.
Efter du kokat upp sockerlösningen så kommer lösningen ha en mindre volym än innan. Spä denna volym till din originalvolym. Alltså till 1 dl om du hade 1 dl vatten ( =100 g (approx.)) från början. Sockermängden är ju densamma och då får du lättare tabell.

3,33 ml till en 33a för 5g/liter
5 ml till en 0,5a för 5 gl/liter. Framförallt här det är lätt. 4 g liter är 4 ml. 6 g/liter är 6 ml.

stämmert?


Menar du inte att du späder så att det blir 2dl? Det betyder att alltså 200ml av lösningen innehåller 100g socker. Du doserar 3.33ml per flaska eller 10ml per liter öl (och 10ml sockerlösning skall därför innehålla 5g socker).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Karl R » fredag 2017-12-01 09:01

at: Skyking

jo, det är det jag menar. 10ml/l öl.
Eftersom man inte kokar bort sockret (som vanligt i bryggning) så är det lätt att späda sockervattentillsatsen för att få enklare beräkning i doseringen.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Grindcrusher » söndag 2017-12-10 19:42

Med risk att göra mig själv till åtlöje; vad är det som är problemet med att prima med torrt strösocker? Jag tänker spontant hygien och löslighet, men är dessa två verkligen ett problem?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Karl R » söndag 2017-12-10 20:15

Grindcrusher skrev:Med risk att göra mig själv till åtlöje; vad är det som är problemet med att prima med torrt strösocker? Jag tänker spontant hygien och löslighet, men är dessa två verkligen ett problem?
Gissar själv på löslighet. Men det borde funka ändå, fast det tar längre tid.

Gjorde en gång tvärt om, la i hel primingjäst i varje flaska kornvin, de låg kvar där i bottnen oupplösta, så de gjorde ingen direkt nytta...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav Bee » söndag 2017-12-10 20:41

Grindcrusher skrev:Med risk att göra mig själv till åtlöje; vad är det som är problemet med att prima med torrt strösocker? Jag tänker spontant hygien och löslighet, men är dessa två verkligen ett problem?
Inget, det löser på nolltid, det är bara lite svårare att portionera.
Jag vill t ex kolsyreladda med 4.5g/l vilket är bökigt då det blir 1.5g/33cl och en minibitsocker är 2g och att måtta med tesked-/kryddmått blir oexakt. Lättare med pipett och sockerlösning då. Fast nu har jag blivit lat och häller sockerlösning rakt ner i jäskärlet, (utan omtappning), innan flaskning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sockerprima g/L till ml

Inläggav thomaz » söndag 2017-12-10 20:41

sist var jag lat en mockabit i varje 33:a funkade hur bra som helst (-:
thomaz
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-10-08 16:40
Ort: Norrtälje

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 45 gäster