Kallkrascha Imperial Stout eller inte?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kallkrascha Imperial Stout eller inte?

Inläggav D Ipa » måndag 2017-10-30 23:03

Jag har min tredje Imperial Stout på jäsning nu och det är snart dags för tappning på fat/flaskor.
Jag har tänkt att tappa upp hälften på flaskor för att prima och resten på fat. Tidigare har jag bara tappat mina Imperial Stout på flaskor.

OG på ölen var 1100 och kommer att ha jäst 2 veckor i 19 grader och den 3:e veckan 20-21 grader med 2 paket rehydrerad US-05.
Jag har inte mätt SG än då hinken står i en Partycooler.

Det jag undrar om man gör bäst i och strunta i kallkrasch för kolsyrjäsningens skull?
Vad tror ni?
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Kallkrascha Imperial Stout eller inte?

Inläggav Drake » måndag 2017-10-30 23:17

Jag kallkraschade en 11-procentig belgare i 3-4 veckor i 2 minus! :oops: (Jaja, det var inte tänkt att den skulle stå så länge men det kom annat emellan) Men jävvlars vad kolsyra det blev ändå, small ordentligt när man öppnade patentkorkarna. Var nästan rädd att dom skulle flyga av. Tog iofs några veckor innan flaskjäsningen var klar och jag hade rejält med primesocker men jag blev lite förvånad ändå att det funkade. Kallkraschade nästan alla öl tidigare men bara ett par dagar såklart och har aldrig haft problem, men visst, man har ju hört om dom som inte fått igång kolsyrejäsningen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kallkrascha Imperial Stout eller inte?

Inläggav Karl R » tisdag 2017-10-31 10:47

jag hade struntat i kallkraschen, men jag är en sån som nästan alltid gör det. Brukar klarna till sig ändå.
just med hög abv så låter det som att du bör ha med en flaskjäsarjäst isf, om du kallkraschar. Det är ju rätt lätt gjort. Eller ändå, för att vara på säkra sidan.

Sen också, inte kommer du hålla upp stoutglaset mot ljuset och titta igenom ölet, eller?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Kallkrascha Imperial Stout eller inte?

Inläggav D Ipa » tisdag 2017-10-31 19:47

Jag tittade i de gamla bryggloggarna när jag bryggt Imperial Stout med samma jäst, och hade då ställt den mörkt i garaget över natten (3-6 grader).
Sedan tog jag in den på morgonen och tappade på kvällen och jag primade bara med socker.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster