Utmäskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Utmäskning

Inläggav zingo » lördag 2017-10-28 13:28

Har läst runt lite gällande utmäskning men även varit på några studiebesök och har upptäckt att det görs olika vid utmäskning.
Har tidigare lärt mig att man efter försockringsrasten höjer mäskens temperatur till 76-78 grader så kallad utmäskning och därefter låter mäsken vila innan man
tillsätter lakningsvatten för att starta lakningen.
Men har nu sett att vissa mäskar in vid 66-67grader( försockringstemp) under ca 60min. därefter startar man recirkulering tills vörten är klar, då släpper man tillbaka detta till kokkärlet för kommande kokning samtidigt som man startar lakningen med att strila lakvatten 76-78grader.
Det jag nu undrar är hur det blir med den första mängden vört som lakas ur vid endast 66-67grader innan lakvattnet tränger igenom bädden och höjer mäsken till 76-78grader.
Upplysningsvis så kommer jag att brygga en lager med pilsnermalt och 10% karamellmalt, använder mig av enkel mäskning där jag höjer tempen i mäsken med ökad volym varmt vatten.

//Tacksam för svar
Zingo
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03

Re: Utmäskning

Inläggav ekstedt » lördag 2017-10-28 14:14

Jag skippar utmäskning helt och hållet, det måste vara det mest överflödiga bryggmomentet som jag ser det. Tog upp det i mitt senaste blogginlägg: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... ippar.html

Läskigt användarnamn du har för övrigt...
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Utmäskning

Inläggav zingo » måndag 2017-10-30 19:14

Hej!

Ett stort tack för ditt svar och för alla givande blogginlägg som du delar med dig av!
Haha roligt! läskigt namn ! det stämmer har varit mitt alias sen jag gick med i facebook för något år sedan, namnet Zingo passar på en retrogubbe född 63!!!
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster