Kandisocker

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kandisocker

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2017-10-26 15:58

Skall påvisas skillnaden för en bekant på en chimay bryggt med mörkt kandisocker och riktig kandisyrup (D-45)!

Men min erfarenhet med kandisocker innan är att den inte riktigt löst upp sig så min fråga är om någon löst upp sockret innan och således fått en "Syrup" som man istället häller ner?!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kandisocker

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-10-26 20:51

Anders_Adler skrev:Skall påvisas skillnaden för en bekant på en chimay bryggt med mörkt kandisocker och riktig kandisyrup (D-45)!

Men min erfarenhet med kandisocker innan är att den inte riktigt löst upp sig så min fråga är om någon löst upp sockret innan och således fått en "Syrup" som man istället häller ner?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk


"Löst upp sig"...?
Hur lyckas du få sockerkristaller att INTE lösa upp sig i kokande vört...?

Smälta sockerkristaller av ovanstående typ är såvitt jag vet inte samma sak som "rinnande kandi syrup".

Skickat från min vattenkylda dator, bestyckad med en extern "MoRa" (Monster Radiator),
Lian-Li aluminiumchassie i STORT format, samt 4 SSD:er i RAID 0:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kandisocker

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2017-10-26 22:07

Just det jag vill visa med detta. Kandisocker är 100% fermenterbart(iaf 80% 20%) medans sirapen är 50-50!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster