Märklig förkultur...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Märklig förkultur...

Inläggav Rotsac » tisdag 2017-10-10 10:30

Jag brygger ett veteöl med jästen 2 st. Mangrove Jack Bavarian Wheat M20 till 20 Liter vört, som tillsattes i vörten utan föregående blötläggning.

OG var: 1061.
Förväntad FG var cirka 1013.

Påtaglig jäsning startade efter cirka 11 timmar.
Omgivande temperatur var 21 grader.
Temperaturen i vörten var som högst 24,4 grader.

Efter endast 1,5 dygn så var aktiviteten påtagligt lägre (bubblade var 75:e sekund).
Temperaturen i vörten var 23,7 grader.

Efter 3-4 dygn så orkade jag inte sitta och vänta på bubbel längre än 5 minuter, utan att se något.
Temperaturen i vörten var 21 grader.

Efter 9 dygn mätte jag SG till 1031, vilket förstås var oanvändbart.
Jag hade läst någonstans att den använda jästen kunde vara en smula lynnig, genom att avstanna, och sedan komma igen senare.

Jag testade då att tillsätta 1 st. Mangrove Jack Bavarian Wheat M20 i vörten utan föregående blötläggning.
Ingenting märkbart har hänt 3 dygn därefter, annat än att det är en MYCKET svag fruktig doft i jäsröret.

Jag provade för första gången att göra en förkultur med frystorkad jäst: 2 st. Safale-05 (röd, Amerikansk, ren smak) Bäst före: 2018-06.
Övrigt skedde på sedvandligt sätt, med maltextrakt, E-kolv, och magnetomrörare.

I vanliga fall (med jäst i rinnande form), så brukar jästen i E-kolven börja att "skikta sig" efter 1,5-2 dygn, då jag brukar ställa den i kylskåp för att senare hälla bort överdelen.

Men den här gången har det inte skiktat sig, så att man ser stora sjok av jäst virvla runt.
Det är samma mjölkvita soppa som för närmare 2 dygn sedan.

Vad gör jag nu?
Alla förslag är välkomna.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Märklig förkultur...

Inläggav ecmik » onsdag 2017-10-11 07:16

Har du mätt SG på nytt nu? Och hur mäter du? Mät inte med refraktometer om du inte omvandlar resultatet efteråt.

Tror du kan ha haft i för lite jäst första gången (det hade räckt fint om du blötlagt den, men räkna inte med samma mängd jästceller om du kastar i den torrt).

I övrigt så är det inte ovanligt alls att aktiviteten i jäsröret går ner ordentligt redan efter ett par dygn. Men då kanske oftast när man pitchat en stor mängd jäst i förhållande till vörtvolym/styrka.

Varför gjorde du en förkultur på torrjäst förresten? Du behöver bara återfukta den så har du runt 20 mdr celler/gram... Jag hade inte hällt i nåt av den tror jag..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Märklig förkultur...

Inläggav Rotsac » onsdag 2017-10-11 10:10

ecmik skrev:Har du mätt SG på nytt nu? Och hur mäter du? Mät inte med refraktometer om du inte omvandlar resultatet efteråt.
Tror du kan ha haft i för lite jäst första gången (det hade räckt fint om du blötlagt den, men räkna inte med samma mängd jästceller om du kastar i den torrt).
I övrigt så är det inte ovanligt alls att aktiviteten i jäsröret går ner ordentligt redan efter ett par dygn. Men då kanske oftast när man pitchat en stor mängd jäst i förhållande till vörtvolym/styrka.
Varför gjorde du en förkultur på torrjäst förresten? Du behöver bara återfukta den så har du runt 20 mdr celler/gram... Jag hade inte hällt i nåt av den tror jag..


Aj!
Jag glömde att korrigera mätvärdet från refraktometern:-(

På grund av renovering i bostaden så har jag inte bryggt sedan i April, och tydligen glömt en del:-)
Korrigerat SG blir: 1014. Jag är fortfarande fundersam över varför jag tyckte att det var så sött.
Kanske ovana, där också? Provet togs från ytan, då jag hade tänkt att flasktappa.

En refraktometermätning taget ur tappkranen visar 1032, och kanske inte lika söt smak som tidigare.

Förkulturen på torrjäst var ett experiment, den kommer ej att användas.
För övrigt så visar den skiktning, med ett rejält lager av jäst på botten, efter en natt i kylskåpet.
Det är väl helt enkelt så att jästen Safale US-05, och den jäst jag brukar använda till förkultur -WLP001 California Ale- har olika flockuleringsgrad.

Jag får väl flasktappa detta första försök med såväl veteöl som jästen Mangrove Jack Bavarian Wheat M20, och se vad det blir av det hela.
Nogranna anteckningar finns, inklusive klantskallemissen med refraktometern.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 55 gäster

cron