Hefeweizen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hefeweizen

Inläggav mike85 » onsdag 2017-06-07 08:20

Sökte lite på detta men hittade bara en tråd som inte riktigt svarade på min fråga. Jag bryggde min första hefeweizen i lördags och använder Wyeast 3068. Efter 2 dar var det en kraftig svavelproduktion och det luktade i hela garaget. Läste på Wyeast att det är vanligt men att det kan lagras bort. Men om jag nu tappar upp det på flaska kommer väl de ämnena hänga med? Eller är det så att jästen ofta hinner städa upp på de 2 veckorna man har det i hinken?
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Hefeweizen

Inläggav ecmik » onsdag 2017-06-07 18:01

Har egentligen inget bra svar mer än att jag inte haft de problemet själv med 3068:an.. Nyfiken dock! Vilken temperatur hade du i garaget? Hur mycket jäst pitchade du i hur mycket vört?

Jag skulle låta den sitta i stabil rumstemp i hinken i ett par veckor som du skriver och sedan tappa som vanligt. Hoppas på att det städas bort senare. Har du smakat på den?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » onsdag 2017-06-07 21:28

Jag har den i jäskyl på 20c, pitchade bara smackpacken utan förkultur i 20L vört eftersom det sägs vara bra för estrarna att underpitcha. Men efter lite letande på forum i USA föreslog de att man har kvar vörten i hink tills jästen har städat upp svavlet. Allt mellan 1-3 veckor. Känner nu att det avtar lite och jag tänkte låta den stå till nästa helg så det borde bli ok :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Hefeweizen

Inläggav ecmik » onsdag 2017-06-07 22:06

Precis, jag gör detsamma med underpitchen. Funkar jättebra och jag tycker jag får mycket god skumbanansmak i ölen. Jäser i 17-18c oftast.

Hoppas du får till det! Hojta till hur den blev!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hefeweizen

Inläggav fredrik.stahl » fredag 2017-06-09 13:48

Låt det stå så det vädras bort. Tappar du för tidigt kommer det vara kvar i ölet, det bryts inte ner. Jag har inte haft så mycket svavel med BC3068 men däremot med White Labs motsvarighet (kommer inte ihåg namnet).
Jag tycker du jäser för varmt, med den jästen brukar jag hålla 16-17 grader och sen höja lite på slutet. Blir för mycket fenoler a'la bränt gummi annars. Men det är ju väldigt beroende av övrig process också.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » lördag 2017-06-10 09:19

Ja jag har läst att många jäser i det lägre spannet, men sen säger lika många att de får ännu mer svavel av den låga tempen. Wyeast anger ju också att man får mer estrar av att jäsa i lite högre temp, och det vill jag hellre ha än mer kryddnejlika toner. Jag tänkte faktiskt testa att göra denna tre gånger och jäsa vid olika temp för att se skillnaderna, så vi får se :) Nu har den varit i hink en vecka iallafall och jag känner ingen svavel längre, så en vecka till borde städa upp :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » söndag 2017-07-02 20:31

Testat den nu och den var helt ok förutom en liten svavelton som fortfarande hänger kvar. Men det kanske försvinner om nån vecka om man har tur. Krispig och fin med bra kolsyra, lite för blek i färgen (50/50 pilsnermalt/vetemalt) så jag kommer nog testa lite karamellmalt nästa gång. Mycket banan men ingen kryddnejlika, jag är egentligen mest ute efter banansmaken, men vill ändå ha en liten ton av nejlikan. Vet att det är svårt utan att stegmäska, men det pallar jag inte utan bryggverk :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » lördag 2017-07-08 08:41

Den andra jag testade igår var det extremt mycket svavel i, usch! Jag kunde inte ens dricka den pga den stickande doften, men det kändes nästan inget i smaken. Går det att få bort svavlet enklare om man höjer tempen 1-2c i kylen när primärjäsningen är klar?
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Hefeweizen

Inläggav ecmik » lördag 2017-07-08 09:39

Vad hade du för datum på jästen?

Det är aldrig fel att höja tempen lite grann i slutet av jäsningen egentligen, det hjälper jästen att jobba klart ordentligt. Men om jästpaketet va för gammalt så kanske jästen och jästhälsan inte riktigt räckte till för att städa ordentligt?

Har för mig att Wyeast säger att man kan pitcha ett smackpack i 20L vört så länge det är yngre än typ 6 månader, men det skulle jag personligen aldrig lita på. Känns mer som en säljgrej än ett bra råd till hembryggare. Jäsningen och jästens hälsa är ju väldigt viktig för slutresultatet.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » måndag 2017-07-10 05:05

Det kollade jag faktiskt inte, men jag tänker att 3068 borde sälja tillräckligt bra för att de inte ska ha så pass gammal jäst i lager. Men vem vet.. Det var iaf bra aktivitet i jäsröret under första veckan så jästen var nog inte trött..
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Hefeweizen

Inläggav ecmik » måndag 2017-07-10 06:28

Aktiviteten i jösröret är tyvärr ingen indikation på ifall jästen hade bra "hälsa" eller inte, eftersom den jäser nästan oavsett hur lite jäst man pitchar (inom vissa gränser såklart). En alldeles för liten mängd jästceller i förhållande till mängden vört (och styrkan på denna) skapar stressad jäst och kan visserligen jäsa ut ölen, men skapa en massa oönskade bismaker på köpet. Och kanske även i ditt fall inte orka städa upp riktigt ordentligt efter sig.

Om jag va du så skulle jag testa samma recept igen men lägga mer noggrannhet på jästen nästa gång. Använd någon form av kalkylator för att se ungefär hur många jästceller paketet har kvar. Är du minst lilla tveksam - gör en förkultur och häll sedan bort en del av denna för att skapa en pigg och hälsosam underpitch för att få till Hefe-karaktären.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hefeweizen

Inläggav ecmik » måndag 2017-07-10 06:31

Jäsningen i denna ölstil är ju helt central, så det är viktigt att va lite extra noggrann men den!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hefeweizen

Inläggav mike85 » tisdag 2017-07-11 04:57

Ok, det kanske är värt ett test :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster