Jäsning av lager!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » tisdag 2017-05-30 08:23

Hejsan hoppsan! Jag har försökt att söka lite efter mina frågor men känner inte att jag hittar några specifika svar på metoder utan mest halva förklaringar för en som aldrig bryggt lager. Så jag tänkte att jag gör en ny tråd.

Jag har tänkt brygga en helles eller tysk pils om några veckor och mina frågor gäller jäsning/lagring. Först har jag ju koll på att jag ska jäsa runt 10c för att sen köra upp tempen till 16-17c för diacetylen. Men sen är jag lite vilsen när det gäller lagringen. Ska jag lagra i 0c, 5c, 10c eller högre? Ska jag tappa om ölet till ett sekundärt kärl för lagring eller kan ölen ligga på jästkakan? Kan man eventuellt tappa det på flaska direkt och låta det lagras där? Hur länge bör man lagra? Känns som blandade bud där. Om man lagrar på 0c i sekundär hink tex, bör man tillsätta ny jäst då för att kunna kolsyra på flaska?
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav skogass » tisdag 2017-05-30 09:21

Hallöj. Jag tycker du ska tappa den till flaska för att få bort den från jästkakan. Skippa sekundären, mer risk för oxidering och infektion.
Om du behöver till sätta met jäst eller inte beror lite på om du har tillsatt något klarningsmedel och kallkrashat den hårt och länge (mer än 2 dagar). Har du gjort det skulle jag tillsätta lite ny jäst när du tillsätter sockret för att få kolsyra. Lagra den så länge den behöver, det är lite olika för varje öl, men jag skulle gissa på 4+ veckor.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Jäsning av lager!

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-30 10:01

Standard är att kallagra (minst) 5 C kallare än jäsningen. Så 0-5 C i ditt fall. Jag skulle inte tappa om till nytt kärl. Samtidigt bör du i så fall hålla kallagringen kort, kanske 1-2 veckor. Du kan kallagra flaskorna senare om du vill.

Här är allt du behöver veta om lagerjäsning: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... ing_Lagers
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » tisdag 2017-05-30 11:52

Ok, så det bästa är kanske att låta den jäsa klart och sen lagra på flaska? Ska läsa igenom länken, tack :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-30 16:11

mike85 skrev:Ok, så det bästa är kanske att låta den jäsa klart och sen lagra på flaska? Ska läsa igenom länken, tack :)


Jag skulle nog ha kört en kortare kallagring på 1-2 veckor innan flasktappning, eventuellt kombinerat med kallagring av flaskorna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » tisdag 2017-05-30 19:48

Ok, av vilken anledning? Större chans att bli av med felsmakerna? Det var en hel del läsning i länken, men en del sög jag in iallafall :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-30 20:53

mike85 skrev:Ok, av vilken anledning? Större chans att bli av med felsmakerna? Det var en hel del läsning i länken, men en del sög jag in iallafall :)


Reducering av jäsbiprodukter görs lämpligast vid högre temperatur (därav diacetylrast) så det bör vara klart innan man sänker temperaturen. Kallagring görs för att fälla ut och sedimentera jäst, proteiner och polyfenoler. Artikeln jag länkade till förklarar det hela ingående.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » onsdag 2017-05-31 08:17

Ok, jo jag läste nästan allt, hoppade över lite av det som hade med fatlagring att göra. Men det känns smidigare för mig när jag flaskjäser att tappa upp det efter jäsning för att slippa tillsätta ny jäst även om man får med lite skräp i flaskan :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-31 09:58

mike85 skrev:Ok, jo jag läste nästan allt, hoppade över lite av det som hade med fatlagring att göra. Men det känns smidigare för mig när jag flaskjäser att tappa upp det efter jäsning för att slippa tillsätta ny jäst även om man får med lite skräp i flaskan :)


Du behöver inte tillsätta ny jäst efter 1-2 veckors kallagring.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » onsdag 2017-05-31 13:52

Den beter sig alltså inte som tex us-05 vid de lägre temperaturerna? Jag gjorde nämligen ett test med 2 liter ale för ett tag sen där jag kallkraschade den på 0c i 7 dagar innan jag tappade upp det på flaska, och de blev nästan ingen kolsyra i alls även att de stod över en månad i rumstemp sen..
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav jarin » onsdag 2017-05-31 22:02

Jag har kallkraschat både us-05 och 34/70 i 0 grader i 3 veckor utan problem, jag använder ingen gelatin. Jag brygger bara i stugan, och vet inte på förhand när jag kommer dit nästa gång. så det fåt bli som det blir. Jässchemat styrs med en stc1000, som slutar med en kallkrasch...
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » tisdag 2017-08-15 15:40

Halloj! En fråga till nu efter att ha läst igenom artikeln flera gånger. Jag tänkte ändå ge mig på att överföra ölen till en ny hink för lagring bara för att testa. Det stod ju också att man får bättre resultat. Men en grej jag undrar över är att det står att man måste lagra i carboy eller fat, men absolut inte i hink. Varför inte är då min fråga? Man ser ju många som gör det. Är det enbart för risken med omvänt tryck i kärlet så man får in vattnet från vattenlåset? I så fall såg jag Tony Yates på Youtube som hade en smart lösning med en starsanad bomullstuss istället för vatten.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Jäsning av lager!

Inläggav Bee » tisdag 2017-08-15 16:14

Jäshinken släpper igenom luft/syre och därmed ökar oxidationen. Glas och stål gör det inte.

En bomullstuss med starsan släpper absolut igenom luft och rekommenderas inte för lagring.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsning av lager!

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-15 16:16

mike85 skrev:Halloj! En fråga till nu efter att ha läst igenom artikeln flera gånger. Jag tänkte ändå ge mig på att överföra ölen till en ny hink för lagring bara för att testa. Det stod ju också att man får bättre resultat. Men en grej jag undrar över är att det står att man måste lagra i carboy eller fat, men absolut inte i hink. Varför inte är då min fråga? Man ser ju många som gör det. Är det enbart för risken med omvänt tryck i kärlet så man får in vattnet från vattenlåset? I så fall såg jag Tony Yates på Youtube som hade en smart lösning med en starsanad bomullstuss istället för vatten.


Jag vet inte vilken artikel du syftar på, men gissningsvis är det risk för oxidation som man far efter. Den plast som normalt används till jäshinkar har viss genomsläpplighet av syre. Med carboy menas då troligen en glasdamejeanne.

Dock krävs det nog ett rejält mått av disciplin för att detta inte bara skall vara en fråga om vodoo. Du har ju bortsett från problemet med kontakten med syre man får vid omtappning, man har ju även problemet att damejeannen ju innehåller luft dvs syre till att börja med. Du kan säkert hitta källor som hävdar att detta syre inte är något att oroa sig - med någon pseudoveteskap som stöd.

Om man använder den moderna metoden där man reducerar jäsbiprodukter mha diacetylrast istf lagring så skulle jag nog föreslå att man **inte** tappar om ölet. Du kommer inte ha ölet i jäshinken så länge att du får problem med vare sig oxidation eller autolys eller vad man nu kan motivera en omtappning med.

Man fyller lämpligen jäsröret med starsanlösning. Då blir det inte hela världen ifall man får baksug.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäsning av lager!

Inläggav mike85 » tisdag 2017-08-15 20:20

Det var Braukaiser som Ekstedt länkade till ovan jag menade..

Ok, men isf är det kanske bättre att bara lagra den på jästkakan ett par veckor.. Känns som att det är dags att köpa ett par fat snart :)
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster