Jäst på toppen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäst på toppen?

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-04-30 15:13

Goddag!

Idag var jag nere och hämtade upp min halvjästa kompis ifrån källaren, stått i ungefär 16 grader i en vecka, sen tar jag upp dom i rumstemp sista veckan, det har fungerat bra för mig so far.
Den här gången såg det lite skumt ut, så jag gläntade på locket, och det ser ut som mycket av jästen fått för sig att samla sig på ytan. Det är ett litet lager i botten på hinken, men inte som det brukar vara.
Smakade ölen och kände en rejäl restsötma, så jag gissar att det behöver jäsa ut mera, Det var inga läskiga bismaker eller dofter, så den biten är lugn!. Men frågan är om jag bara ska låta den stå och hoppas
att när jäsningen ökar lite i varmare temp så löser det sig själv, eller ska jag lite försiktigt röra om så att lagret ovanpå kommer lite i rörelse och kanske kommer igång lite?

/Alex
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Jäst på toppen?

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-04-30 15:15

Just det! Jag änvänder safale US-05, som jag rehydrerade innan jag pitchade den i ca 20c vört. Aktivitet i jäsrör, så den jäser iaf!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Jäst på toppen?

Inläggav Mannbergo » måndag 2017-05-01 12:39

Jag skulle bara låta det vara, det kommer nog att lösa upp sig så småningom. Har du tillgång till en källare eller ett kallare ställe inför flaskning kan du låta den stå där någon dag innan flasktappning så brukar ev. Jäst snabbt sjunka ner.

Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: Jäst på toppen?

Inläggav Alex_08 » tisdag 2017-05-02 20:46

Några dagar senare i rumstemp kikar jag igen, då ser det ut som en litet vanligt skumlager bara, jästen verkar gillat värmen och bestämt sig att dyka ner igen.

Tänke bara addera det i tråden ifall någon söker på liknande fenomen 8)
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Jäst på toppen?

Inläggav Bee » tisdag 2017-05-02 23:42

Det är en överjäst du använder..... Jästlagret på toppen är aktiv jäst som flutit till ytan mha koldioxid bubblor. Det är helt normalt. Jästen har inte blivit aktiv och "dykt ner i ölet" igen, jäsningen har nått slutfasen och då jästen inte är lika aktiv längre. När aktiviteten avtar slutar jäst att flyta upp och sedimenterar till botten av kärlet istället.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 128 gäster