Nu ligger jag illa till HJÄLP

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Chabo » måndag 2017-03-27 22:08

Jäser 10 L ale med Imperial Yeast A04 Barbarian typ 1,060 OG.
Samma hemmabyggda jäskyl som klarat sista 10 bryggningarna men då med US-05.

Problemet är att det är 23grader vid/i jäskärlet.( mäter med 2 sensorer med dubbla liggunderlagsbitar som skydd direkt mot jäskärlet.)
STCn är satt på 17.8 grader men kylen verkar inte klarar av att kyla. ( den är inte trasig, det kommer massa kyla)
Det bubblar precis som vanligt i jäströret, inget hysteriskt utan 1 blubb per 9 sek.

Vad händer ?

Några förslag ?


Anders
Senast redigerad av Chabo måndag 2017-03-27 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav korak » måndag 2017-03-27 23:01

Hej

Moderna lågenergi kylar/frysar har väldigt dålig förmåga att faktiskt sänka temperaturen på en större mängd massa, 10L är 10kg och du borde kunna hitta en spec på hur lång tid det skall ta för kylen att sänka tempen på den massan. I alla fall frysar brukar ha en specifikation för detta. Betänk även att jästen stretar emot och producerar värme.

Misstänker att vörten inte var nere i 17,8 grader innan jäsningen kom igång och nu är det fullt krig där inne i skåpet samt att du öppnar dörren för att kolla stup i kvarten ;)

//Niklas
korak
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 2016-12-15 23:45

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Drake » tisdag 2017-03-28 00:18

Låter väldigt mysko, är du säker på att den är rätt programmerad? Vissa jäster kan tydligen höja temperaturen så mycket som 7-8 grader mot omgivande temp men det borde ju STC:n ändå trycka ner om allt är rätt inställt. Om nu kylen inte är på väg att ge upp för en vanlig kyl bör inte ha något problem att klara av det även vid en extrem turbojäsning, och det verkar du ju inte ha med tanke på bubbelintervallet. Har du testat att ställa Set Point ännu lägre?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-28 06:37

Drake skrev:Låter väldigt mysko, är du säker på att den är rätt programmerad? Vissa jäster kan tydligen höja temperaturen så mycket som 7-8 grader mot omgivande temp men det borde ju STC:n ändå trycka ner om allt är rätt inställt. Om nu kylen inte är på väg att ge upp för en vanlig kyl bör inte ha något problem att klara av det även vid en extrem turbojäsning, och det verkar du ju inte ha med tanke på bubbelintervallet. Har du testat att ställa Set Point ännu lägre?


Nu när man kommer upp på morgonen är det 4-5 grader lägre (18,2) o bubblar med 20 sec intervall...fattar noll.
Vet att den visade typ 23 grader från morgon till kväll igår och att kylen va på.
Såg det på morgonen men tänkte att det måste vara fel på sensorn.

Inget fel på stcn... Kylen är på hela tiden.
Kylen ör en ombyggd 12 v kylväska i en frigolitlåda... Kanske inte klarade denna jäst.
Med Us-05 Hsr den Hållt temp konstant och enligt inställning.

Hur tror du denna ofrivilliga temphöjningrn i ett dygn påverkar resultatet ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Humlegatan » tisdag 2017-03-28 08:52

Chabo skrev:Jäser 10 L ale med Imperial Yeast A04 Barbarian typ 1,060 OG.
Samma hemmabyggda jäskyl som klarat sista 10 bryggningarna men då med US-05.

Problemet är att det är 23grader vid/i jäskärlet.( mäter med 2 sensorer med dubbla liggunderlagsbitar som skydd direkt mot jäskärlet.)
STCn är satt på 17.8 grader men kylen verkar inte klarar av att kyla. ( den är inte trasig, det kommer massa kyla)
Det bubblar precis som vanligt i jäströret, inget hysteriskt utan 1 blubb per 9 sek.

Vad händer ?

Några förslag ?


Anders



Det som jag tycker att du ska akta dig för är temperaturskillnaderna. Om du började jäsa vid lägre temperatur och den sedan har höjts, då bör du nog försöka hålla den kvar där och inte sänka den igen. Jag kan vara ute på något tunn is men jag hade då aldrig hört talas om att man bör sänka jästemperaturen under fullt pågående jäsning, i alla fall med en pale ale eller ipa, som jag antar att detta är med tanke på jäststammen.

Personligen tycker jag det vore ganska intressant att höra vilket resultat A04 ger vid 23 grader genom hela processen. Jag är precis klar med en pale ale som jag jäste med denna och är mycket nöjd med resultatet, 19 grader i 4 dagar och sedan 22 grader sista 3.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-28 09:00

Humlegatan skrev:[quote="Chabo"]Jäser 10 L ale med Imperial Yeast A04 Barbarian typ 1,060 OG.
Samma hemmabyggda jäskyl som klarat sista 10 bryggningarna men då med US-05.

Problemet är att det är 23grader vid/i jäskärlet.( mäter med 2 sensorer med dubbla liggunderlagsbitar som skydd direkt mot jäskärlet.)
STCn är satt på 17.8 grader men kylen verkar inte klarar av att kyla. ( den är inte trasig, det kommer massa kyla)
Det bubblar precis som vanligt i jäströret, inget hysteriskt utan 1 blubb per 9 sek.

Vad händer ?

Några förslag ?


Anders



Det som jag tycker att du ska akta dig för är temperaturskillnaderna. Om du började jäsa vid lägre temperatur och den sedan har höjts, då bör du nog försöka hålla den kvar där och inte sänka den igen. Jag kan vara ute på något tunn is men jag hade då aldrig hört talas om att man bör sänka jästemperaturen under fullt pågående jäsning, i alla fall med en pale ale eller ipa, som jag antar att detta är med tanke på jäststammen.

Personligen tycker jag det vore ganska intressant att höra vilket resultat A04 ger vid 23 grader genom hela processen. Jag är precis klar med en pale ale som jag jäste med denna och är mycket nöjd med resultatet, 19 grader i 4 dagar och sedan 22 grader sista 3.[/quote]

21 grader är Max på den jästen läste jag..
Är nere på 18 nu så jag får bara köra på, ingen idé att höja igen.
Detta va i början ( första 24 timmarna )som det strulat...

Kan ha varit min kyl som failat...
Skall försöka återkoppla om hur det blir.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Bönan » tisdag 2017-03-28 20:42

12v kylväska som ska kyla 10 liter, tveksamt. den klarar nog att hålla det svalt, men inte kyla ner det, det tvivlar jag på.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-28 20:56

Bönan skrev:12v kylväska som ska kyla 10 liter, tveksamt. den klarar nog att hålla det svalt, men inte kyla ner det, det tvivlar jag på.


Har fungerat felfritt 10-15 gånger med us-05 som jag jäser 17,5 till 18 grader...så det fungerar fin fint..;)
O just nu håller den fina 18.1 grad.


Verkar som denna jäst alstrar mer värme i uppstarten ...o då har du rätt att den inte klarar att kyla ner den..
Är de nått sånt du menar kanske ?


ANders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Bönan » tisdag 2017-03-28 20:58

precis det jag menar, den orkar inte kyla ner det, och det beror nog på att 12v kylväska inte har så mycket effekt (egna erfarenheter) Har man lite småvarma, rumsvarma varor, tar det dagar, innan det är kallt, men sätter man i svala grejer, så går det bättre
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-28 21:18

Bönan skrev:precis det jag menar, den orkar inte kyla ner det, och det beror nog på att 12v kylväska inte har så mycket effekt (egna erfarenheter) Har man lite småvarma, rumsvarma varor, tar det dagar, innan det är kallt, men sätter man i svala grejer, så går det bättre


Måste nog vara så...
Som tur e är detta troligen sista i detta skåp då en kyl står i köket o bara väntar på att omvandlas till jäskyl....
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Nu ligger jag illa till HJÄLP

Inläggav Bobby » lördag 2017-04-01 19:56

Min erfarenhet säger att du kan vara lugn - Det har hänt mig tidigare, dock med en annan alejäst. Och den batchen blev helt utmärkt ändå.

Beroende på jästens karaktär kan det väl slå minimalt åt det fruktigare hållet eller så, men jag tror inte du märker nåt när det handlar om ett dygn.
Värmen sätter fart på jästen, men det var bra att du sänkte tror jag. Temperaturskillnad är kanske inte optimalt men ändå mycket bättre än att ligga kvar på 23 under hela jäsningen..
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster