Westmalle trippel

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Westmalle trippel

Inläggav MikaelCarlsson » söndag 2017-02-12 20:58

Hej!

Drack en Westmalle trippel, otroligt god. Läste att mer än 15% av maltnotan är socker. Vidare läste jag att sockret bidrar med mycket av färgen på ölet.

Jag vet att några här har försökt sig på att brygga något som påminner om Westmalle trippel. Hur har ni gjort med sockret i dessa öl? Hur har ni mäskat? Läste att den är rejält utjäst, 88% läste jag någonstans. Vilken jäst har ni använt och har ni gjort något speciellt för att få kolsyra på flaska?
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Westmalle trippel

Inläggav niklas_n » söndag 2017-02-12 21:17

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » söndag 2017-02-12 21:38

Att "färgen kommer från sockret" är ett lite märkligt påstående då Westmalle tripel är halmgul. Enligt "Brew like a monk" som är den bästa sekundärkällan i sammanhanget så är det vanligt socker som används. Och det är >15 % av vörtens sockerarter som kommer från rent socker, vilket inte är samma som >15 % av maltnotan.

Humlen är saaz, styrian goldings ach tettnanger. Jästen är antingen WLP530 eller Wyeast 3787.

Jag brukar köra 6 kg pilsnermalt och 1 kg strösocker till en tripel för 20 liter. Enkel infusionsmäskning vid 63-64 C.

Det där receptet från CandiSyrup är väl bra, förutom att de ha försökt prångla in sin egen sirap.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav MikaelCarlsson » måndag 2017-02-13 00:15

Hej! Tack.

Så du får en färg på ditt öl som liknar Westmalle trippels? Mina öl på ren pilsnermalt är mycket ljusa, å andra sidan har jag aldrig bryggt med så mycket malt.

Sen tycker jag att den smakar "sött". Jag är kass på att beskriva smak på öl, det bästa jag kan komma på är kola eller kolakaramell. Får man det från malten då? Det "flytande socker" som man använder Westmalle är inte inblandat, rätt?

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-13 09:34

Ja inte blir det ljusare än Westmalle Tripel som ju är väldigt ljus. De smaker du beskriver känner jag inte igen; möjligen indikerar de att flaskan (-orna) varit gamla och oxiderade. Då blir färgen lite mörkare också. En färsk Westmalle är frisk, lätt alkoholig och lite kantig med fenoler som jag själv tycker drar åt krut och rök.

En del belgiska bryggare använder "ljus kandisirap". Exakt hur ljus den är vet jag inte. Men det finns ingen anledning att jaga rätt på en sådan, strösocker funkar utmärkt eller mörligen råsocker och du vill ha lite mer karaktär och färg. Vilket du dock inte vill för något som ska likna Westmalle tripel.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Drake » måndag 2017-02-13 09:51

MikaelCarlsson skrev:Hej! Tack.

Så du får en färg på ditt öl som liknar Westmalle trippels? Mina öl på ren pilsnermalt är mycket ljusa, å andra sidan har jag aldrig bryggt med så mycket malt.

Sen tycker jag att den smakar "sött". Jag är kass på att beskriva smak på öl, det bästa jag kan komma på är kola eller kolakaramell. Får man det från malten då? Det "flytande socker" som man använder Westmalle är inte inblandat, rätt?

/ Mikael


Sött är väl det sista en trippel ska smaka? Har den jäst ut ordentligt? Och kolakaramellen låter mysko, kan det vara diacetyl du känner?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Westmalle trippel

Inläggav Weinkeller » måndag 2017-02-13 10:52

Jag är själv på jakt efter den perfekta Tripeln. Och jag har då en öl liknande Westmalle i tankarna även om det absolut inte måste vara en klon. Jag vill att den ska vara stram med estrar och fenoler men de får inte ta över. Humlen ska vara märkbar både i beska, smak och arom. Kroppen lätt men maltsmak ska finnas där helt klart. Min favoritjäst är Trappist High Gravity från Wyeast men även Canadian/Belgian är trevlig men lite svårare att jobba med. Kanske en blend av båda kan vara något men det har jag inte testat ännu. Jästvalet, sockermängden och mäsktemperatur bestämmer hur lågt FG blir och kan variera en hel del beroende på dynamiken mellan dem. Misslyckas man så blir ölen ofta för söt och kan då klassas som Ljus stark belgisk ale istället. Här nedan följer mitt senaste försök från i lördags på Belgisk Tripel:

Volym: 25l
OG: 1082
FG: Önskar ~1010
ABV: ca 9.5%
IBU: ~30

Malt: 64C 75min, 70C 15min, 75C 10min
5kg Extra Pale pilsner
1,5kg Golden Promise
(1,3kg strösocker vid kokslut)

Humle:
25g Pekko 15.5% 40min
30g SG Celia 2.6% 10min
25g Spalter Select 2.5% 10min

Jäst:
Wyeast Trappist High Gravity
Slurry från sekundär av en Belgisk Blonde.
Jästemp (omgivande)
16C 3 dygn, 20C 4 dygn, 24C 7 dygn. Därefter kallkrasch 0C 7-14dgr.

Ja, det var väl det viktigaste tror jag...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Westmalle trippel

Inläggav Drake » måndag 2017-02-13 13:50

Det är det som är så kul med att brygga belgare, misslyckas man kan man bara kalla den för något annat och vara nöjd ändå. :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-13 14:02

Drake skrev:Det är det som är så kul med att brygga belgare, misslyckas man kan man bara kalla den för något annat och vara nöjd ändå. :lol:


Precis, och man kan även fortsätta att kalla den för en tripel för den delen. Finns gott om belgiska triplar som inte är särskilt torra.

Den här artikeln är alltid obligatorisk läsning när belgiska "ölstilar" diskuteras: https://www.ratebeer.com/feature/jan-4- ... sense/758/
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Rocksolid » måndag 2017-02-13 19:56

Just flaskan av Westmalle Tripel innehåller en hel del bottensediment. Odla upp det för bäst resultat?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-13 20:28

Rocksolid skrev:Just flaskan av Westmalle Tripel innehåller en hel del bottensediment. Odla upp det för bäst resultat?


Tveksamt, då jästen i flaskan för ett så starkt öl sällan är i toppskick, i synnerhet om flaskan är gammal. Bättre då att låta ett jästlabb göra jobbet åt dig vilket väsentligen är fallet med de ovan rekommenderade stammarna från White Labs respektive Wyeast.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Rocksolid » tisdag 2017-02-14 13:31

Om man odlar upp i etapper borde man få en hyfsad jäst? Är man säker på att ovan nämnda jäststammar är exakt dom som används till just Westmalle Tripel?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-14 13:43

Rocksolid skrev:Om man odlar upp i etapper borde man få en hyfsad jäst? Är man säker på att ovan nämnda jäststammar är exakt dom som används till just Westmalle Tripel?


Odla upp i etapper måste man definitivt göra. Men det är inte alls säkert att det blir bra, och ju starkare öl desto sämre utsikter. Det finns en risk att annat smyger sig med på vägen också. Om man inte har avancerad labbutrustning är det bättre att låta proffsen sköta det åt en. De kommersiella stammarna är inte identiska med den som Westmalle använder. Jäststammar förändras alltid, och även under en uppodling som man själv gör så utsätter man jästen för ett selektionstryck.

En mycket duktig mikrobiolog tillika bryggare (Calle Tiger som skrev här ett tag som CalleT men som nu är fullt upptagen med att vara kvalitetsansvarig på Dugges) avrådde mig en gång att odla upp Chimay-jäst med ovanstående skäl. Han hade dessutom sett bakteriekulturer hos vissa trappisters flaskkulturer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-14 13:53

Vettiga skäl för att odla upp flaska från jäst är enligt mig (1) för att det är kul/utmanande/whatever och/eller (2) det finns ingen kommersiellt tillgänglig variant. Ger man sig på det ska man försöka få tag på en så färsk och alkoholsvag öl som möjligt och sedan hoppas på det bästa.

Men att försöka klå befintliga kommersiella stammar känns fåfängt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Rocksolid » onsdag 2017-02-15 15:16

ekstedt skrev:Vettiga skäl för att odla upp flaska från jäst är enligt mig (1) för att det är kul/utmanande/whatever och/eller (2) det finns ingen kommersiellt tillgänglig variant. Ger man sig på det ska man försöka få tag på en så färsk och alkoholsvag öl som möjligt och sedan hoppas på det bästa.

Men att försöka klå befintliga kommersiella stammar känns fåfängt.


+1

Lite offtopic, men jag gick i tankarna om att odla upp Leffe Blonds jäststam då den tydligen är "special" därav intresset i frågan också.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 76 gäster

cron