Westmalle trippel

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-02 14:00

Frithiof skrev:Tack för svar. Det låter som att du har bättre kontroll över jästemperaturen än vad jag kan få i dagsläget. Men jag tror jag har okej förutsättningar eftersom jag kyler ner utan problem till 16–17 grader och sedan låter hinken stå i källaren som håller 17–18 grader. Därefter i trappan upp till entréplan, och sist i köket. Det får duga tillsvidare.


Det är ungefär så jag gör, det ger tillräcklig temperaturkontroll.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Frithiof » onsdag 2018-05-02 15:26

ekstedt skrev:Det är ungefär så jag gör, det ger tillräcklig temperaturkontroll.

För min del är sista stationen, det vill säga köket, den svaga länken. Där kan temperaturen både variera ganska mycket och bli för hög emellanåt. Jag brukar försöka pricka in perioder utan sol, men lyckas inte alltid trots att jag bor i Göteborgsområdet. Det är med andra ord SMHI:s fel när min öl får felsmaker.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-02 15:59

Frithiof skrev:För min del är sista stationen, det vill säga köket, den svaga länken. Där kan temperaturen både variera ganska mycket och bli för hög emellanåt. Jag brukar försöka pricka in perioder utan sol, men lyckas inte alltid trots att jag bor i Göteborgsområdet. Det är med andra ord SMHI:s fel när min öl får felsmaker.


Har du inget ställe i lägenheten med stabil temperatur på 20+ grader?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Saint » onsdag 2018-05-02 16:15

MikaelCarlsson skrev:Hej!

Lessen för sent svar.

Jag fick cirka 1.008-1.010. Om du ligger på 1.020 så tycker jag det är för högt.

Testa att skapa en förkultur, jag gjorde cirka 1-2 liter för 12 liter vört. Pilsner samt socker, inget annat. Jag har även tillsatt sockret efter att jäsningen gått ett tag. Oklart om detta ger någon effekt dock, är sannolikt bara "bryggarskrock". Mäska gärna från 60 och stega sakta (typ över en halvtimme) upp till 63 och ligg kvar i en timme. Häll i jästen vid 16 grader, ställ in temperaturen på 17. Vänta tills det jäst cirka 50% höj sedan sakta (över antal dagar) till cirka 20 grader.

Jag har använt lite olika jäster, WLP530, wy3787 samt Triple Double från Imperial yeast. Misslyckades fatalt med imperial yeast men jag tror det var mitt fel och inte jästen.

Min tripel har blivit ok, inte superbra. Jag tycker fortfarande min känns lite söt.

/ Mikael


Testa WLP568! Har gjort Tripel med den och smakat svagare versioner. Riktigt, riktigt bra
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Westmalle trippel

Inläggav Frithiof » onsdag 2018-05-02 16:26

ekstedt skrev:Har du inget ställe i lägenheten med stabil temperatur på 20+ grader?

Kanske, men bor i gammalt hus där temperaturen ganska mycket följer med i utetemperaturens svängningar. Men jag ska leta upp någon bra vrå.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Westmalle trippel

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-02 17:31

Saint skrev:Testa WLP568! Har gjort Tripel med den och smakat svagare versioner. Riktigt, riktigt bra


Borde bli ganska likt Dupont Avec les Bons Voeux, ett höjdaröl!
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Westmalle trippel

Inläggav Saint » fredag 2018-05-04 08:02

.....och den slår Westmalle på fingrarna alla dagar i veckan enl mig
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster