Välja bra humle som hembryggare

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Waggman » torsdag 2016-12-08 11:09

Läste för ett tag sen en intervju med Olle från Stigberget angående deras hyllade ipor (GBG Beer Week, Amazing Haze och Narangi). Han lyfter fram råvarorna som en av de viktigaste aspekterna, framförallt humle med jämn och bra kvalitet. Jag upplever själv som hembryggare att detta är ett problem, vissa påsar luktar bättre och upplevs vara färskare än andra. Självklart påverkar det slutresultatet mycket, framförallt om det handlar om recept med stora sena givor och mycket torrhumling. Är man ute efter en viss arom och smak och den råvara man har inte levererar detta är så är det såklart svårt att uppnå det man vill med sin öl oavsett bryggmetod och utrustning. De blir ju otroligt dyrt om man varje gång köper flera påsar för att kunna rata de som inte håller måttet.

Hur är andra hembryggares erfarenheter av detta? Har ni en återförsäljare som ni tycker håller jämn och bra kvalitet? Humlegården och Maltmagnus är de jag oftast använder, men båda varierar i kvalitet enligt min mening, Finns det något ställe där man kan välja humle på plats även vid köp av mindre kvantiteter? Ibland känns det orimligt dyrt att köpa en påse för ca. 90 kr som luktar trött lök istället för pigga tropiska frukter.
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Ceder » torsdag 2016-12-15 15:46

Hej, sedan ett par år köper jag all min humle från humlegården. Själv har jag inga minnen på dålig humle från dom (att det kan variera något mellan år/regioner etc. är dock såklart fullt naturligt)

Vilka humlesorter har du upplevt problem med? (vissa håller ju klart sämre än andra, även vid korrekt förvaring)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Waggman » söndag 2016-12-18 12:52

Ceder skrev:Hej, sedan ett par år köper jag all min humle från humlegården. Själv har jag inga minnen på dålig humle från dom (att det kan variera något mellan år/regioner etc. är dock såklart fullt naturligt)

Vilka humlesorter har du upplevt problem med? (vissa håller ju klart sämre än andra, även vid korrekt förvaring)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hej!

Skönt att höra att du har bra erfarenheter från humlegården. De sorter jag upplevt variera mest i kvalitet är Eldorado, Mosaic och Citra. När ett recept är uppbyggt kring en tydlig humlekaraktär eller humlekombination så upplever jag att det inte alls går att uppnå når humlen inte kommer upp i den kvalitet man förväntat sig.

Borde kanske prova att köp uteslutande från humlegården och se om kvalitén blir jämnare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Ceder » söndag 2016-12-18 22:01

Gör så. För övrigt är Citra som du vet en väldigt poppis sort, på goda grunder, dock så är hållbarheten på den "ok" (inte "bra" eller "väldigt bra") så ett tips är att se till att brygga med Citra när den är färsk, dvs från årskiftet och 5-6 mån framåt. Då den är poppis och därmed ofta tar slut är den dessutom lättare att få tag på i början på året.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Ceder söndag 2016-12-18 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Ceder » söndag 2016-12-18 22:02

Utgår för övrigt att du förvarar humlen i frysen, då högre temp påverkar (särskilt öppnade påsar) avsevärt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Waggman » söndag 2016-12-18 23:05

Ceder skrev:Utgår för övrigt att du förvarar humlen i frysen, då högre temp påverkar (särskilt öppnade påsar) avsevärt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Japp förvarar i frys, i originalförpackningar. Om den är öppnad så har jag dessutom dubbla zip-påser runt som jag försöker tömma på luft. Kanske borde skaffa nån form av vakuumförpackare.

Nått bra tips kring förvaring?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Ceder » måndag 2016-12-19 09:36

Jag kör med en vakumpackare, men det är mest för att jag gått över till 5kg påsar med humle. Skulle säga att din hantering av humlen är mycket god, har svårt att se att den skulle vålla några kvalitetsproblem med humlen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav Jonas Johnsson » onsdag 2017-12-20 14:27

Ett tips är att handla i en fysisk butik om du har möjlighet, och framförallt gärna en med kunnig (och ärlig) personal. Då kan du fråga om t ex de vet om simcoen de har håller måttet, eller om det finns någon annan humle som är extra bra just nu. Man ska ju inte stirra sig blind på specifika humlesorter, man ska inte vara rädd att byta ut sorter.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav skyking » onsdag 2017-12-20 14:59

Jonas Johnsson skrev:Ett tips är att handla i en fysisk butik om du har möjlighet, och framförallt gärna en med kunnig (och ärlig) personal. Då kan du fråga om t ex de vet om simcoen de har håller måttet, eller om det finns någon annan humle som är extra bra just nu. Man ska ju inte stirra sig blind på specifika humlesorter, man ska inte vara rädd att byta ut sorter.


Har noterat att man kan ringa och snacka med dem på både maltmagnus och humlegården. Antagligen kan man ringa och snacka med andra online-butiker också. Om det bara är frågan om man kan snacka med personalen så finns det ingen anledning till att välja fysisk butik istf online-butik. Jag tänker mig att det i en fysisk butik ändå inte finns möjlighet att faktiskt kontrollera humlen (jag tror de skulle bli rätt irriterade ifall du öppnar humleförpackningarna) utan du får förlita dig på den information du kan få av att läsa på förpackningen och eventuella vittnesmål från personalen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Välja bra humle som hembryggare

Inläggav sladdbarn » torsdag 2017-12-21 12:04

Vet inte om någon nämnt de redan men olika sorter har väldigt olika hållbarheter, en del är snudd på värdelösa.
http://shbf.se/documents/Humle.pdf
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron