sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav jästjanne » tisdag 2016-11-22 22:53

Har vid mina flesta bryggningar fått en sur/syrlig ton (brygger främst pale ales, men det är inte humle som känns).

Varje gång smakar ölen riktigt bra efter nån vecka i hinken, men efter 2 veckor på flaska får den någon konstig sur stickig bismak.

Jag har provat alla olika varianter; endast primärjäsa, sekundärjäsa, torrhumla i i primären, torrhumla i sekundären och nu senast jäsa/torrhumla/tappa från samma hink. Detta för att minska risken för oxidering. Kör med tappkran och flaskfyllare. Såklart är jag nitisk med renligheten.
Kolsyrejäsningen borde väl ändå rensa upp eventuellt syre som kommer i kontakt med ölen?

Har endast använt mig av torrjäst, främst safale-04/05. Alltid jäst kring 21 grader (optimalt för ales väl?).


Riktigt irriterande när man provsmakar efter nån vecka och det smakar mums för att sedan surna till efter flaskning.. :|

Finns det någon felsmaksguru kring Lidköping som kan ge ett utlåtande så skulle det uppsakattas!
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2015-08-15 21:11

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Drake » onsdag 2016-11-23 01:44

21 grader är rätt varmt alltså, speciellt om du pratar omgivande temperatur och särskilt med 05-an till pale ale och ipor. Men oxidering eller jästemperatur borde inte ge syrliga toner. Luktar det lite barnspya om ölen så är det kanske mjölksyrebakterier.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Bee » onsdag 2016-11-23 08:52

jästjanne skrev:Har endast använt mig av torrjäst, främst safale-04/05. Alltid jäst kring 21 grader (optimalt för ales väl?).


Nej, det går inte att generalisera så om jästemperatur och jäststammar.
Olika jäststammar beter sig olika beroende på temperatur.

Beroende på temperaturen under jäsningen får man olika karaktär på ölet. Framförallt är det viktigt att hålla koll på temperaturen under de första 36-48h då den utvecklar mest smak komponenter. Okontrollerad jäsning då kan ge oönskade smakbidrag.

Jag själv tillsätter jäst oftast vid 16-17°C och försöker hålla vörten under 20°C tills dess att högkreusen avtar. (Låter kärlet stå på betonggolv med 16-18°c beroende på årstid.) Då ställer jag det på en frigolitskiva för att hålla uppe temperaturen. Till sist monterar jag ett värmebälte och håller uppe temperaturen för diacetylrast.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Kenneth » onsdag 2016-11-23 09:01

Jag skulle säga att det är torrjästens fel.
Speciellt S-04 som är en riktigt usel jäst som ger plastiga och/eller toner som påminner om gammal unken kryddnejlika.

Jag jäser alltid mina överjästa öl i vanlig rumstemperatur (20-22 grader) utan att hålla på med en massa trix och har aldrig problem med att ölet blir surt/syrligt.
Men så använder jag bra flytande jäststammar och undviker allt vad torrjäst heter.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Bee » onsdag 2016-11-23 10:30

Som sagt... Olika temperatur ger olika karaktär, Saison jäser jag vid 25°C.
Vad har vörten för temperatur när du tillsätter jästen, och vad är det för temperatur på golvet hinken står på @Kenneth ? Du kanske omedvetet "håller på med en massa trix". ;-)
Jag jäser också i 20°C rumstemperatur, men källargolvet är naturligt svalt så jag vill nog inte kalla det trix. Jag har bara koll på min process.

Jag håller med om S-04, har aldrig haft några bra resultat med den torrjästen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-11-23 10:51

jästjanne skrev:Kolsyrejäsningen borde väl ändå rensa upp eventuellt syre som kommer i kontakt med ölen?


Nej, det kan du inte räkna med fullt ut.

jästjanne skrev:Finns det någon felsmaksguru kring Lidköping som kan ge ett utlåtande så skulle det uppsakattas!


Här tror jag du är lösningen på spåren. Det är oftast lönlöst att vi ska sitta här och spekulera utan att kunna prova ölen. Det blir lätt att folk kommer dragandes med sina egna käpphästar (jästmängd, jästemperatur, vattenbehandling, torrjäst, you name it). Se till att komma i kontakt med någon duktig person som kan prova och bedömma ölet på riktigt.

Lägger in den här länken igen för andra gången på kort tid:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... stans.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav STMF » onsdag 2016-11-23 21:12

Jag håller inte med om att torrjäst i allmänhet och s-04 i synnerhet inte skulle kunna skapa goda öl. Många av mina godaste engelska öl har skapats med den jästen.

Dock brukar jag se till att den jäser runt 17-18 (i kärlet, inte utanför) de första dagarna för att sedan öka till runt 20 för att rensa upp.

Den är snabb, flockurerar bra och inte för tunn öl. Enligt mig godare än exempelvis Wyeast 1968 eller 1469.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Drake » torsdag 2016-11-24 01:24

Kan bara hålla med!
Men om man envisas med att jäsa den i rumstemperatur så kan jag kanske förstå problemet, men att säga att S-04 är en skitjäst är väl kanske lite väl att ta i, då handlar det nog mer om ett rent handhavandefel. Dessutom jäser ju Oppigårds nästan alla av sina öl med den jästen och jag tycker nog att dom gör hyfsat bra öl.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav pettersson80 » torsdag 2016-11-24 09:13

Jag tycker att S-04 är en kanon jäst. Det har blivit lite av min hus jäst. Men det kanske beror på att jag jäser den svalt. 16-18'c första 4-5 dagarna och sedan stegar jag upp temperaturen till 18-20'c tills det jäst ut ordentligt.
(Det handlar om omgivande temperatur i kylskåp)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav jästjanne » tisdag 2016-11-29 17:05

Tack för alla svar. Kommer prova att jäsa nästa brygd lite kallare samt med annan jäst.



Ska även se till att få någon kunnig att provsmaka. Återkommer!
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2015-08-15 21:11

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Drake » tisdag 2016-11-29 18:05

Ett förslag är att du testar att göra som du säger men behåller 04-an denna gång. Om du ändrar för många parametrar samtidigt så kommer du kanske aldrig att få reda på vad som orsakat din felsmak. Max 18 grader omgivande temperatur skulle jag säga och helst ett par grader svalare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav STMF » onsdag 2016-12-21 09:17

Apropå jästemperatur har Fermentis ändrat sin info och sänkt rekomenderade max-temp på s-04 till 20* och höjt us-05 max-temp till 28*.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-21 10:08

28 grader??? :shock:
Jösses, det måste man ju nästan testa någon gång. Men jag är skeptisk.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Andreashaggstrom » torsdag 2016-12-22 09:42

28 låter galet. Jag kommer tydligt ihåg jordgubbssmaken från mina dagar av garderobsjäst US-05
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: sur obehaglig ton [felsmak lidköping]

Inläggav Joco » fredag 2016-12-23 00:05

Jag hade också en slags sur ton i mina tidiga öl, visade sig bero på vattnet då problemet försvann när jag började brygga på vatten från grannkommunen.

Sent from my XT1572 using Tapatalk
Joco
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2012-11-28 17:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster