Torrjäst veteöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrjäst veteöl

Inläggav krakowww » torsdag 2014-12-04 10:22

Jag har tänkt mig att brygga en veteöl av sydtysk typ. Det verkar finnas ett antal torrjäster att välja på; WB-06, Danstar Munich, Mangrove M20 m fl. Vilken är bäst? Finns det någon man absolut ska undvika?

Jag kommer att jäsa i rumstemperatur på ca 20 grader, använda mig av extrakt och förmodligen humla med Tettnanger. Målet är en enkel öl som ändå smakar som en god veteöl med balanserade smaker.
krakowww
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 10:07

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav niklas_n » torsdag 2014-12-04 10:26

Jag har bryggt med Danstar Munich en gång, fick en totalt smaklös öl utan varesig fenoler eller estrar. Jag skulle rekommendera att du köper en flytande jäst typ WLP300 istället.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav ekstedt » torsdag 2014-12-04 12:30

Jag har bryggt med Safbrew WB-05 en gång, den blev rejält trist. Har även smakat ett antal mediokra veteöl från svenska mikrobryggerier som jag misstänker har använt den jästen eller någon annan torrjäst. Jag tvivlar på att det går att göra vettig weizen med torrjäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Weinkeller » torsdag 2014-12-04 14:19

Det är ganska svårt att få till en riktigt bra veteöl oavsett jästtyp. Sen beror det på preferenser osv vad man tycker är gott. Måste du absolut använda torrjäst så kör på WB-06. Gör en ferulsyrarast och underpitcha lite (2/3 påse) och jäs i rumstemperatur. Om det går så ställ lite varmare efter fyra dygn. Såg nu att du tänkt använda extrakt så glöm det där med ferulsyrarast men betänk gärna att din veteöl skulle troligen bli bättre som en helmaltsöl.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Ölofsson Brewing » torsdag 2014-12-04 14:47

körde weihenstephaner weizen jästen från Wyeast (3068) och dne gav trevlig veteölskaraktär om man tycker om veteöl :) dock helmaltsbryggning.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarvisningsbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2014-12-04 23:15

Magnus på Bryggeributiken.se sa att han hört gott om Mangorves Bavarian wheat, kan vara värd att testa? http://www.bryggeributiken.se/product/mangrove-jacks-bavarian-wheat-m20
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav krakowww » fredag 2014-12-05 00:02

Då lutar det lite åt att köra Mangrove m20, alternativt om jag ska prova min första flytande jäst.

Jag är medveten om att helmaltsbryygning förmodligen men jag vill prova ett antal stilar som extraktbrygder först (det här blir min fjärde) innan jag går över till helmalt. Dwls för attbli säker på grundstegen och dels för att ha bryggt några öl som referens.
krakowww
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 10:07

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Brewsnail » fredag 2014-12-05 10:34

Jonas Johnsson skrev:Magnus på Bryggeributiken.se sa att han hört gott om Mangorves Bavarian wheat, kan vara värd att testa? http://www.bryggeributiken.se/product/mangrove-jacks-bavarian-wheat-m20


Jag har testat den, blev en helt ok Dunkel weiss
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Djonk » måndag 2018-02-26 15:14

Väcker liv i den här gamla tråden då jag har bryggt min första veteöl med Danstar Munich. Hade läst att Danstar Munich Classic skulle vara bättre men den fanns inte så jag testade ändå. Efter 6 dagar i 16C tog jag ett första prov som doftade ljuvligt av skumbanan, lite Ahlgrens bilar och jenka - mycket lovande. Fick stå i 20C grader de 3 sista dagarna, efter 11 totalt var det dags för flaskning men då var banansmaken nästan helt dold av kryddnejlika :(

2/3 vete- och 1/3 pilsnermalt, 0.5g rehydrerad danstar munich per liter humlad med Huell Melon beräknat till 20 IBU efter rekommendation från https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Skulle nog tagit en neutralare humle och dragit ner ytterligare, kanske skippat smak/arom-givor helt om jag kunde gjort om satsen. Känns inte som att den bidrog med mycket smak alls, möjligtvis lite som ett störande element. Till skillnad från niklas_n fick jag däremot ordentligt med smak från jästen, bara inte den jag var ute efter. Oförändrat såhär 2 veckor på flaska.

Är det vanligt att ölen ändrar karaktär dramatiskt efter första veckans jäsning? Har bara 2 tidigare pale ales att jämföra med, jästa med US-05 som höll sig jämn hela vägen till flaska..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Djonk » lördag 2018-03-03 23:31

Gjorde ett nytt försök med slurryn av Danstar Munich som blev över från den lite misslyckade första satsen, en dampfbier istället.

64% pilsner-, 32% münchner- och 4% melanoidinmalt. Lika givor Hersbrucker 3% alfasyra 60/30/15min beräknat till 16 IBU.

Mäsktempen stack iväg lite, OG: 1,055 som bara jäste ner till FG: 1,016 men resultatet känns riktigt lovande såhär vid flaskningen. Ingen aning hur en dampfbier ska smaka men det här blev sötsyrligt, saftigt och med ett mer blygsamt bidrag från jästen.. Lättdrucken men smakrik, kommer nog försvinna snabbt :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Lindh » söndag 2018-03-04 09:13

Veteölsjäst topcropar man för att skörda jästen. Tar man slurryn kommer man bara få flockulerande jäst och karaktären ändras helt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Torrjäst veteöl

Inläggav Djonk » söndag 2018-03-04 14:44

Där ser man, förklarar en del. Blev mycket mindre ring efter kräusen, luktade inte alls lika starkt och så blev slurryn efter dampfbieren ganska liten. Blir nog flytande jäst nästa gång, men glad att det verkar ha blivit en fullträff trots nybörjarmisstag :lol:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster