Presentation av arrangörsgruppen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Presentation av arrangörsgruppen

Inläggav jcstroh » lördag 2016-02-27 12:27

Vi är fyra personer som lokalt samordnar årets SM. Alla är inte hembryggare men alla brinner för bra öl. Här får ni chansen att lära känna oss lite bättre innan vi ses i Malmö den 30 april!
  • Lisa Snellström
  • Jonas Carlsson Stroh
  • Martin Björck
  • Victoria Shulga
Var och en får presentera sig i den mån de är aktiva här, det kan bli så att någon gör det via någon annan men här är några rader om mig:

Första bryggning 1985 – en Coopers-sats som bland mina vänner gick under namnet "Carlssons Bazooka-öl" eftersom jag som 18-åring hade läst att man inte fick tillsätta för mycket socker i flaskorna, "då blir det olagligt starkt"... Hembryggarkunskapen var inte som störst på 80-talet, varken hos mig eller den information som fanns att tillgå. Därefter lite satser av och till, mer och mer kunskap fanns i tryckt form och på nätet och till slut hos mig. 2007 flyttade jag från Göteborg till Malmö och hyrde en lokal med plats att brygga helmalt några gånger i månaden. Blev riktigt taggad då jag vann Sällskapet Maltes hembrygdsfestival med en kaffeporter och lockades med i föreningens styrelse där jag ett tag var ordförande, numera vice. I Skåne finns ingen lokal hembryggarförening men Sällskapet Malte fyller delvis den funktionen även om fokus inte ligger på bryggning.

Någon gång i månaden brygger jag numera, antingen hemma eller på Minus-1 som jag och sju andra startade förra året. Vi är ett kommersiellt bryggerikooperativ, främst 50-liters Braumeister, som enbart levererar till Malmös ena Bishop's Arms. Jag var också huvudbryggare på Lilla Ölfabriken i några månader, andra som tagit steget från hem till jobb kan säkert intyga att inspirationen att brygga hemma minskar i takt med att man brygger dagligen. Jag brygger det jag helst dricker vilket är väldigt inkluderande, i praktiken allt utom underjästa öl. Någon bra tjeck rinner ner i strupen enstaka gånger men jag har provat så mycket halvbra hemgjord lager att jag vet hur stor utmaningen är. Storfavoriter är belgiskt surt och engelskt svart, på Untappd klockar jag drygt 1000 nya öl varje år.

Jag bloggar inte men skriver en del artiklar, främst i Sällskapet Maltes tidning Humlebladet. Flera av er har också hört min röst i numera insomnade Sveriges Bryggradio, tillsammans med bl.a. Tomas Fransson och Hampus Olofsson. Jag är domarutbildad men väntar på rätt tillfälle att skriva tentamen.

På ett eller annat sätt är jag involverad i väldigt mycket av vad som händer på Malmös ölscen, t.ex. Malmö Beer Week, och i år är jag huvudansvarig lokalt för SM, med stor hjälp av de andra och uppbackning från exempelvis evenemangsgruppen. Vi har planerat i snart ett år och var och en lägger ner ett par timmar i veckan just nu, det blir mer ju närmare vi kommer. Som besökare eller utställare tror jag det är lätt att missa hur mycket tid som ligger bakom SM och att varje enskilt beslut om t.ex. datum föregås av en grundlig jämförelse av alternativen.

Om ni ser mig på någon krog eller mässa, kom gärna fram och säg hej. Jag dyker bl.a. upp på årsmötet den 13:e mars.

Vi ses!
Tomma fat är bästa beröm!
Användarvisningsbild
jcstroh
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2010-05-06 16:51
Ort: Malmö

Re: Presentation av arrangörsgruppen

Inläggav martinb » söndag 2016-02-28 01:20

Jag är Martin. Jag modererar det här forumet och jobbar med att arrangera SM samtidigt. Har bryggt sedan 2008/2009 (med HBG2/Helsingborgs Hembryggargille) och hållt SHBFs utbildningar i helmaltsbryggningar i Skåne sedan 2011. Sen har jag varit aktiv inom SHBF på andra sätt med. Tada :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Presentation av arrangörsgruppen

Inläggav VictoriaShulga » måndag 2016-02-29 15:37

Det är jag som är Victoria Shulga. Har bryggt sedan 2008/2009 tillsammans med mina grabbar i HBG2/Helsingborgs Hembryggargille. Flitig besökare av ölfestivaler och andra ölrelaterade arrangemang.
Användarvisningsbild
VictoriaShulga
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2009-01-24 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Presentation av arrangörsgruppen

Inläggav jcstroh » tisdag 2016-03-01 14:02

Sist ut är Lisa som inte har skapat konto i forumet. Hon skriver så här:

Lisa Snellström, är numer ordförande i Sällskapet Malte där Jonas är vice ordförande.

För min del så är jag framförallt begeistrad i framförallt öl men även whisky – dock så har jag inte ”vågat” ta språnget ut att bli hembryggare än då jag vet att även detta skulle bli en passion.
Utöver detta så besöker även jag flera ölrelaterade event, både i Sverige och i utlandet.
Tomma fat är bästa beröm!
Användarvisningsbild
jcstroh
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2010-05-06 16:51
Ort: Malmö


Återgå till SM 2016

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster