Flaskor för Domartävingen SM 2016

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav martinb » måndag 2016-01-18 23:29

Från Domarkommittén /Stefan Edrén:

Förtydligande av regeln angående flaskstorlek på SM-flaskor
Antalet öl inlämnade till SM ökar för varje år och därmed har också antalet inlämnade felaktiga flaskor ökat. I SM-reglerna har det, fram tills nu, stått att flaskor som lämnas in till SM ska vara ”svenska 33cl returflaskor”. Detta har visat sig vara lite otydligt och idag när de svenska 33:orna börjar försvinna ur handeln behöver vi förtydliga vad som gäller för SM-flaskor.

För SM-flaskor gäller
Flaskans volym ska vara på minst 33cl. Flaskans yttre mått får maximalt vara: höjd 215mm (inklusive kapsyl) och diameter 65mm, se nya SM-regel 10 nedan.
Varför är detta viktigt?
– Vid inlämningen sorterar SHBF flaskorna i röda returbackar. Därför är det absolut avgörande att flaskorna går ner i backen och ej sticker upp ovanför kanten. Detta för att backarna ska kunna staplas på varandra. Idag hanteras ca 4000 flaskor vid inlämningen, så det är mycket viktigt att flaskregeln följs för att underlätta hanteringen.
De röda returbackarna är också på väg att försvinna ur handeln, men SHBF förfogar idag över ett stort antal röda backar och kommer därför fortsättningsvis att använda dessa.

Nytt för SM 2017
Vi stramar även upp reglerna för kapsyler. Enbart enfärgade kapsyler i guld eller silver kommer att tillåtas. Men detta gäller först från och med SM-2017.

Nya SM-regel 10
10. Alla brygder måste lämnas in i fem stycken flaskor. Flaskans volym ska vara på minst 33cl. Flaskans yttre mått får maximalt vara: höjd 215mm (inklusive kapsyl) och diameter 65mm.
Dessa mått möjliggör att flaskorna på ett korrekt sätt kan stoppas i ”röda returbackar” som idag används vid hanteringen av inlämnade bidrag till SM. Detta är en förutsättning för effektiv hantering.
Flaskorna skall vara väl rengjorda och inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren. Kapsylerna ska vara enfärgade.
Undantag angående flaskstorlek: brygder bryggda och buteljerade i annat land än Sverige får lämnas in i fem stycken flaskor av annat format.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Ölamatören » tisdag 2016-01-19 09:24

martinb skrev:Från Domarkommittén /Stefan Edrén:



Nya SM-regel 10
10. Alla brygder måste lämnas in i fem stycken flaskor. Flaskans volym ska vara på minst 33cl. Flaskans yttre mått får maximalt vara: höjd 215mm (inklusive kapsyl) och diameter 65mm.
Dessa mått möjliggör att flaskorna på ett korrekt sätt kan stoppas i ”röda returbackar” som idag används vid hanteringen av inlämnade bidrag till SM. Detta är en förutsättning för effektiv hantering.
Flaskorna skall vara väl rengjorda och inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren. Kapsylerna ska vara enfärgade.
Undantag angående flaskstorlek: brygder bryggda och buteljerade i annat land än Sverige får lämnas in i fem stycken flaskor av annat format.


En snabbkoll på Humle och maltmagnus visar att flaskorna de har är för långa. Är det någon på rak arm som vet vilka flaskor man kan samla på sig (annat än de returglas som plockas ur handeln mer och mer) som uppfyller måttkraven?
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-01-19 10:18

Ölamatören skrev:En snabbkoll på Humle och maltmagnus visar att flaskorna de har är för långa. Är det någon på rak arm som vet vilka flaskor man kan samla på sig (annat än de returglas som plockas ur handeln mer och mer) som uppfyller måttkraven?


Sierra Nevada- och Anchor-flaskorna är de jag kommer på direkt. Likaså de som Dugges m.fl. använder samt de som Poppels använder. Förutom Sierra Nevada-flaskorna kräver dessa bänkkapsylerare.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Ölamatören » tisdag 2016-01-19 10:28

ekstedt skrev:Sierra Nevada- och Anchor-flaskorna är de jag kommer på direkt. Likaså de som Dugges m.fl. använder samt de som Poppels använder. Förutom Sierra Nevada-flaskorna kräver dessa bänkkapsylerare.


Är inte poppelsflaskorna för breda?

Det med att kräva bänkkapsylerare, funkar det inte med "greta"? Varör inte? Har ingen plats för en bänkmaskin (flaskar normalt inte)...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2016-01-19 11:05

Ölamatören skrev:Det med att kräva bänkkapsylerare, funkar det inte med "greta"? Varör inte? Har ingen plats för en bänkmaskin (flaskar normalt inte)...



Vissa flaskor med "smal fläns" uppe där du skall krympa på kapsylen funkar normalt dåligt med handkapsylerare.

Risken är: Antingen knäcker du flänsen eller så får du på kapsylen för dåligt så att det inte sluter helt tätt. Har hänt mig alldeles tillräckligt många gånger för att jag skall ha slutat använda dessa typer av flaskor när jag buteljerar med en "Greta" eller liknande.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2016-01-19 11:10

Ölamatören skrev:Är inte poppelsflaskorna för breda?


Snabbmätte en Poppelsflaska (med linjal, inte skjutmått, ingen exakt vetanskap från mig nu) som låg på ~60 mm.
Tror inte att man i tävlingsledningen/insamlingen kommer att mäta varje flaska som lämnas in, man är nog mer ute efter att ha lite marginal för att flaskorna faktiskt enkelt skall kunna placeras i de röda backarna, samt därefter att backarna enkelt skall kunna staplas utan att att någon flaska kommer i vägen.
(En nackdel på just dessa är ju klistret från etiketterna som kan vara jobbigt att bli av med, men har fått höra att matolja tydligen skall funka.)


Alltså:
Om en flaska går ner i ett fack på en röd back utan att använda våld, samt att man kan stapla en back ovanpå efter, då har du nog en flaska som funkar OK.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-01-19 11:30

Förhoppningsvis så kan någon av hembryggarbutikerna ta in några pallar av en godkänd flaskmodell för oss som inte orkar leta efter godkända flaskor att dricka ur och rengöra. Gissar att någon redan nu sitter och kollar över den affären...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav eric » tisdag 2016-01-19 14:22

Bra att det ändras men, och det är ett ganska stort men, om man kollar marknaden så är det inte speciellt många flaskor idag som uppfyller dom kraven. Det möjliggör i praktiken fortfarande bara returglas. Nordic Pack, som är en grossist, har en enda flaska som uppfyller kraven (typ Wisby-flaskan) och den går ju inte att kapsylera med en Greta direkt. http://np.netpublicator.com/netpublication/n33264424 . Jag hoppas marknaden kan leverera en flaska som passar måtten, i annat fall tycker jag ni ska fundera vidare på det här. Kan hanteringen lösas rationellt på ett annat sätt än med röda returbackar?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav martinb » tisdag 2016-01-19 23:26

Systembolaget har 430 butiker i Sverige.

Följande flaskor fungerar i röd back:
Åbro Extra Stark 7.3% - finns i 425 av 430 Systembolagsbutiker (ska ju vara vanlig 33cl-flaska, kanske inte returtjocklek)
Sierra Nevada Pale Ale - finns i 420 av 430 Systembolagsbutiker
Poppels American Pale Ale - finns i 354 av 430 systembolagsbutiker
Dugges Session IPA - finns 109 i av 430 Systembolagsbutiker
Anchor Steam Beer - finns i 144 av 430 systembolagsbutiker

Funkar troligtvis (har personligen ej testat)
Edit: Inte Duvel - Nooooo
Red Stripe - finns i 345 av 430 Systembolagsbutiker

Att sämre kapsylerare som en Greta inte klarar alla typer av flaskor kan hända, men det är väl nåt man får ta. Möjligheterna har ökat väldigt mycket i avseende på flaskval nu. Sen har vi fortfarande vanliga 33or på vårt lokala ICA.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-01-19 23:59

Håller med dig Martin. Förutom angående Duvel-flaskan då, den är för bred för att få ner i en röd back, jag har testat. Och Red Stripe-flaskan har ingraverad etikett så den går också bort.

Hembryggare generellt är ju makalösa problemlösare och kreativa fixare som svetsar ihop bryggsystem, lödar kretskort och programmerar PID-regulatorer för automatiska temperaturkontrollerade jäskärl och gud vet vad. Då känns ju detta med att få tag på SM-flaskor som en barnlek i jämförelse, framför allt nu med de utökade tillåtna flaskorna.
Senast redigerad av ekstedt onsdag 2016-01-20 11:44, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Judgecc » onsdag 2016-01-20 07:51

Ja, Duvelen är tajt. Går med några enstaka i backen. Men absolut inte brevid varandra..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Mart » onsdag 2016-01-20 22:20

Jag tappar mina hembrygder nästan uteslutande longneck-flaskor. Det är inte bara att behöva jaga specialflaskor som stör mig utan det är forfarande totalt omöjligt att sponatant delta med en brygd som blev lite extra bra.
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fredag 2013-03-08 04:18
Ort: Norrköping

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-01-20 23:34

Mart skrev:Jag tappar mina hembrygder nästan uteslutande longneck-flaskor. Det är inte bara att behöva jaga specialflaskor som stör mig utan det är forfarande totalt omöjligt att sponatant delta med en brygd som blev lite extra bra.


Nu räcker det ju inte att ölet är "extra bra", det ska vara typriktigt också för att det ska vara lönt att skicka in. Du kanske alltid brygger typriktigt, men hursom så är det ju bara att dedikera 5 godkända flaskor per potentiell tävlingsbrygd, och sedan skicka in dem man är mest nöjd med. Jämfört med andra svårigheter man ställs inför som hembryggare så är detta som sagt ett icke-problem.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2016-01-21 14:40

Mart skrev:Jag tappar mina hembrygder nästan uteslutande longneck-flaskor. Det är inte bara att behöva jaga specialflaskor som stör mig utan det är forfarande totalt omöjligt att sponatant delta med en brygd som blev lite extra bra.


Tappa 5 flaskor av varje batch på godkänd flaska som backup så är problemet löst. Så snart du vet att du inte tänker tävla med en batch kan du dricka upp tävlingsflaskorna (och stoppa undan för nästa batch).

Sen har Ekstedt en stor poäng i att det inte enbart är en tävling i god öl, utan också i typriktig öl.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Flaskor för Domartävingen SM 2016

Inläggav ecmik » torsdag 2016-01-21 15:48

Bara en snabb inflikningsfråga: Räcker det att TOTALT SETT skicka in 5 flaskor till SM? Du behöver inte ha kvar öl från samma batch typ till SM-dagen eller nåt sånt för att bjuda/sälja motsv?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till SM 2016

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron