BIAB funderingar

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

BIAB funderingar

Inläggav Nagrom80 » torsdag 2014-04-03 09:47

Tänkte kolla här om jag kunde få lite hjälp med mina funderingar..har bryggt en gång med denna teknik nu(första bryggningen för mig) och funderade på en sak angående storlek(liter) på batchen man får.är det inte möjligt att tex sätta ett recept på låt oss säga 19 liter+malten men bara ha tex 15 liter i mäskningen,då för att få plats med allt i en kittel,och sen laka ut maltpåsen över kitteln med resterande 4 liter(på ca 70 gradigt vatten) innan vörtkok för att få ut volymen?
Fettavlagring bara en tanke då jag tycker det är smidigt med maltpåsr,har bara en gryta och vill gärna få ut så mycket god öl som möjligt:-)

Mvh Morgan
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: BIAB funderingar

Inläggav benghan » torsdag 2014-04-03 09:58

Det går alldeles utmärkt att göra som du har tänkt, kallas MaxiBIAB. Lycka till =)
Användarvisningsbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 2011-10-21 22:17
Ort: Göteborg

Re: BIAB funderingar

Inläggav Brewsnail » torsdag 2014-04-03 10:36

Jag kör ungefär så. Har en gryta på 21 liter och brukar ha en kokvolym på 19-20 liter.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: BIAB funderingar

Inläggav Brandis » torsdag 2014-04-03 11:30

"lakvattnet" kan du ha på ca 80 grader, flytta påsen till en tom jäshink och häll sedan lakvattnet över påsen, lyft lite som en tepåse och låt ligga en stund, lyft igen och låt ligga en stund till innan du lyfter ur påsen och låter den rinna av.
En del låter påsen ligga i 10 minuter, andra upp till 30 minuter.
Den metoden är kallas Dunk sparge inom Maxi-biab
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarvisningsbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg

Re: BIAB funderingar

Inläggav Nagrom80 » torsdag 2014-04-03 12:14

Jaha...läste på någon amerikansk sida om maxiBIAB och så han förklarade verkade det väldigt invecklat men lite egen hjärtverksamhet och eran snabba bekräftelse på mina tankar så är man på banan igen..testa nog det sista du skrev med att samla det i en "bunke" för att sedan föra över det till vörten..det blir ju ex antal mer liter att njuta av:-)...tack för snabba och oinvecklade svar!!!
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: BIAB funderingar

Inläggav Radhusgrillen » torsdag 2014-04-03 12:28

Brewsnail skrev:Jag kör ungefär så. Har en gryta på 21 liter och brukar ha en kokvolym på 19-20 liter.


Jag funderar på att skala upp till en 20-25L-gryta och börja köra BIAB. Funderade öven på möjligheten att använda min gamla lakhink-i-hink för att få ur det sista ur påsen och för att kunna fylla upp grytan och på så sätt maximera koket..

En liten BIAB-fundering är den gällande grumligheten. Hur mycket grumligare blir BIAB-öl jämfört med öl där man faktisk lakat och recirkulerat ordentligt för att få en klar vört?

Kan en ordentlig whirlpool och lite tålamod efter kylningen samt någon offrad liter med humle och druv kompensera för den grumligare BIAB-vörten?
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: BIAB funderingar

Inläggav Kapow » torsdag 2014-04-03 13:11

Radhusgrillen skrev:Jag funderar på att skala upp till en 20-25L-gryta och börja köra BIAB. Funderade öven på möjligheten att använda min gamla lakhink-i-hink för att få ur det sista ur påsen och för att kunna fylla upp grytan och på så sätt maximera koket..

En liten BIAB-fundering är den gällande grumligheten. Hur mycket grumligare blir BIAB-öl jämfört med öl där man faktisk lakat och recirkulerat ordentligt för att få en klar vört?

Kan en ordentlig whirlpool och lite tålamod efter kylningen samt någon offrad liter med humle och druv kompensera för den grumligare BIAB-vörten?


Min erfarenhet är att ölen i slutändan blir klar ändå, oavsett hur grumlig vörten är. Jag har kört biab och dumpat i hela vörten i jästunnan utan någon form av avsilning eller whirlpool. Det blir en fin kaka i botten av tunnan, som får stanna där när det färdiga ölet förs vidare till fat eller flaskor.
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: måndag 2013-10-28 10:48

Re: BIAB funderingar

Inläggav hejseb » torsdag 2014-04-03 13:11

Radhusgrillen skrev:
Jag funderar på att skala upp till en 20-25L-gryta och börja köra BIAB. Funderade öven på möjligheten att använda min gamla lakhink-i-hink för att få ur det sista ur påsen och för att kunna fylla upp grytan och på så sätt maximera koket..

En liten BIAB-fundering är den gällande grumligheten. Hur mycket grumligare blir BIAB-öl jämfört med öl där man faktisk lakat och recirkulerat ordentligt för att få en klar vört?

Kan en ordentlig whirlpool och lite tålamod efter kylningen samt någon offrad liter med humle och druv kompensera för den grumligare BIAB-vörten?


Jag har inte haft några större problem med grumlighet när jag kört BIAB faktiskt, även om vissa inte har varit helt klara (vilket lika gärna kan vara torrhumlingen som spökar). Däremot har det varit helt hopplöst att köra genom saftsilen. Nu senast testade jag ett nytt förfarande som är mer satslakning än BIAB, då jag mäskade i påsen i kastrullen som jag gjort även tidigare. När mäskningen var avklarad recirkulerade jag, tappade ur ner i en jäshink och fyllde sedan på med vatten igen och lät det stå. Efter koket rann det genom saftsilen som en dröm! Det är även betydligt mindre "trub" i jäshinken den här gången än vad det brukar vara. Så min erfarenhet är att det inte har blivit särskilt oklara öl, men att jag har haft en del skräp i vörten. Jag har även använt mig av klarningsmedel, så utan det hade det väl antagligen varit värre med.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: BIAB funderingar

Inläggav Brewsnail » torsdag 2014-04-03 13:15

Tror inte det blir nån större skillnad, det mesta som faller ut i koket är proteiner och de faller ut oavsett om det är BIAB eller inte.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: BIAB funderingar

Inläggav Brandis » fredag 2014-04-04 00:08

Mina lagers blir blanka med lagring, vilket också är grejjen med Lagers/Pilsners, och det utan klarningsmedel, vilket också är grejjen, lagring (för mig minst 3 månader)
Mina ales är oftast ha lite disiga då jag vill ha dem så (APA)

Vörten kan är oftast blank fram tills de sista 5-6 litrarna tappad över från kokkärlet (ligger på 22-23 L satser med maxi-BIAB)




Skickas från min iPad via Tapatalk
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarvisningsbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg

Re: BIAB funderingar

Inläggav Nagrom80 » onsdag 2014-04-09 17:25

Nu är jag på det klara med hur principen av Maxi-biab funkar nu återstår bara problemet att få in rätt värden i beersmith för att kunna skapa så bra recept som möjligt och möjligheten att men en hyfsad exakthet kunna skapa samma recept om och om igen....

Så nu ska jag kolla med er..

Min gryta är på 25 L och jag skulle vara nöjd om det är möjligt att få ut 18 liter på flaska/fat
Så mina funderingar just nu är mot vilken mängd vatten ska jag ställa receptet i beersmith?
Så låt oss säga att jag har 15-18 liter mäskvatten till att börja med för att kunna få plats med all malt som behövs,sen skulle jag rimligtvis kunna fylla på till kanske 22 liter för vörtkok,ska testa mig fram lite till vad som är möjligt att i grytan vid kok,och sen behöver jag ju antagligen fylla på med ännu mer vatten efter kok för att kunna komma upp i de där 18 literna?

Så i mitt huvud blir det ju först 18 L och sen behov av att fylla på upp till 22 L (4-5L? för mäsken suger väl åt sig en hel del även att man lakar?)och sen kokar det väl bort en ca 3-4 Liter under koket så det ska också tillbaks och då är vi uppe ca 27 liter vatten i slutet med det som tillsatts och sen får man ju räkna in alla andra förluster som sker vid tappningar och liknande,de värderna kan man ju putta in i beersmith utan problem.

Så min slutgiltliga fråga är ju då vilken storlek på batchen ska man skriva in beersmith för att få ett så korrekt slutresultat som möjligt?..Finns ju ingen profil för Maxi-biab i beersmith.

Ursäkta långt inlägg och rätta mig gärna om jag har några fel i mina funderingar...Har testat både med utan lakning av biab påsen med gott resultat men det har liksom varit lite vilda västern under resans gång,vill ha mer exakta värden att arbeta med så att man kan återskapa samma recept med en hyfsad noggranhet..

Tack på förhand Morgan
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: BIAB funderingar

Inläggav mankan » onsdag 2014-04-09 19:16

Kör ofta maxi-BIAB och så här räknar jag i Beersmith:

Ställer in batchstorleken enligt vad jag gissar på jag kan få plats med beroende på OG i receptet.
Har en 36l liters gryta och planerat OG är 1.078, ställer också in "Tot effifiency" baserat på erfarenhet till 70%. Denna siffra beror på OG och maltnota, högre OG och mer specialmalt -> lägre procentsats. Skruvar från låga 60 till höga 70.

Maltnotan är på 8,4 kg och max mängd vatten vid mäskning = grytans storlek - (antal kg malt + 1) = 26,6. Lägger in 26,5l vatten i receptet (avrundar oftast till närmaste halvliter eller liter). Ställer också in koktiden, i detta fall 90 minuter. Noterar också hur mycket humle som är i receptet (23 g) och hoppar sedan till fliken "Vols".

Vet att i mitt system och hur jag filtrererar vörten (durkslag) ner i jäshinken så försvinner ca 0,9l vört per 100g kottar. Mindre förluster med pellets. Eftersom receptet bara innehåller 23g humlekottar knappar jag in 0,2l i "Trub Loss".

Nu läser jag av hur mycket vatten BS tycker det går åt till mäskningen "Tot Mash Water". Nu står det 34,17l, denna siffra vill jag ha ned till 26,5 som bekant.
Så då fyller jag i 7,7l (34,17-7,7=26,47) i fältet "Kettle Top Up". Detta är då mängden vatten jag värmer för "dunk sparge":en.

Jag gör sällan så stora batcher så jag behöver använda spädning under eller efter koket men då använder jag fältet "Top Up Water" för justera vattenmängden. Skruvar oftare ner OG eller batchstorleken.

För svagare öl ca 1.040 så maxar jag inte vattenmängden under mäskningen för att mäsken inte ska bli för tunn, brukar maxa på 6l vatten/kg malt eller så struntar jag i det och slänger ett par hekto enzymmalt. Mäskar alltid 90 min.

Låter kanske skitkrångligt men det funkar finemang.

Vill man har mera automatik i receptprogrammet så funkar säkert BIABacus från BIABrewer.info bättre.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: BIAB funderingar

Inläggav Brandis » torsdag 2014-04-10 09:40

Jag har gjort egna mashprofiler i Beersmith för Maxi-Biab.
Utgår ungefär som Mankan men har lagt till ett steg i mäskningsprofilerna (kopierade de Biabprofiler som finns och döpte om dem)
Lade till ett sista steg som jag döpte till Dunk Sparge och skriver in det värdet Mankan lägger som Top Up
Funkar kanon

Har en 29 liters gryta, mäskar in med med max 20 liter vatten (ca 4 L/kg malt) för satser på 23 L normalstarkt öl. Min effektivitet ökade från ca 65%till 80- 82% när jag stegade upp från vanlig Biab till Maxi-Biab



Skickas från min iPad via Tapatalk
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarvisningsbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg

Re: BIAB funderingar

Inläggav seasteel » torsdag 2014-04-10 12:32

Kapow skrev:Min erfarenhet är att ölen i slutändan blir klar ändå, oavsett hur grumlig vörten är. Jag har kört biab och dumpat i hela vörten i jästunnan utan någon form av avsilning eller whirlpool. Det blir en fin kaka i botten av tunnan, som får stanna där när det färdiga ölet förs vidare till fat eller flaskor.


Det där låter ju intressant. Du låter humle och allt följa med till jäsningen? Kör du med pellets eller kottar? Har du justerat dina recept utifrån att du låter humlen ligga med hela tiden?
Jag brukar sila i genom ett durkslag/saftsil där durkslaget tar bort kottar och större partiklar och silduken allt smågrums. Men ibland så kleggar det ju igen nått så infernaliskt vilket irriterar.

///lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » måndag 2016-01-18 21:39

Jag håller på att ta min bryggning ett steg uppåt i kvalitet. Har kört en 15 BIAB och det har varit lite efter recept men ofta har jag inte rätt humle hemma eller typ av malt så jag har kört lite Kajsa Varg. Detta då med varierande resultat. Men nu har jag köpt okrossad malt och en maltkvarn. Laddat upp med ett recept på en enkel IPA. Det är 4,6 kg malt och receptet säger 23 liter färdig öl. Jästen är US-05. Införskaffat ny termometer som skall ge lite mättre mätvärden hoppas jag. Ny mäskpaddel som orkar röra runt. En intrimmad refraktometer. Lactol och pH stickor.

Det jag nu är osäker på är vad som är arbetsgången med BIAB och vad är viktigt. 23 liter färdig öl ner i jäskärlet innebär att jag måste tillsätta vatten under koket. Men hur skall jag tänka med OG. Receptet säger OG på 1.056. Är det så att det är det som är det viktiga för mig här? Skall jag koka/tillsätta vatten för att landa på detta? Jag kommer säkert pressa BIAB påsen vad jag kan utan att ta i för hårt för att få it lite mer vört.

Så här tänker jag i korthet. Har en el-gryta som rymmer 27 liter. Fyller den med 22 liter vatten till lite över 70 grader sedan i med malten på 4,6. Ser till mäsktemp stannar på 62 grader (enligt recept) och efter 60 min upp med påsen och krama ur och dra på till kok. När koket är klart så skall jag se till att landa på OG 1.056. Kyl till 20 grader och ned i jäskärl och i med jästen.

Man hittar ju ofta recept enligt ovan och varje blir man osäker på själva översättningen till BIAB. Har även laglt in lite data i Brewer's Friend App som känns trevlig och bra att jobba med. Med tar de upp Batch Size och Est. boil size bl.a. Och känner att jag famlar lite i mörkret...

Tacksam om någon kunde ge mig en vink om jag är rätt på det och vad som är viktigt för att få till en bra vört att hälla ned i jäskärlet.

Vill också säga att jag fått en del bryggningar riktigt bra och en del inte så bra. Så jag är lite ute efter att på kläm på själva bryggningen och lite tappa "respekten" för de olika momenten och behärska dem. Sen kan man säkert dyka in i egna recept igen och mixtra men själva grunden känner jag är viktig för mig.
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Nästa

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron