BIAB funderingar

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 20:22

Ahh. Det låter bra. Vill ju inte göra mer än nödvändigt. Så mao drar jag i min humle om en vecka när jäsningen är helt slut? FG är "nått" enligt recept? Det luktar rikigt trevligt från jäsningen nu. Rejält humledoftande....så jag känner detta kan bli bra. Körde ju torrjäst US05 så det är inget att spara.
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Judgecc » fredag 2016-01-22 20:34

Vad har du för "FG" nu? Mät imorgon igen, är det samma är det antagligen färdigt. Jag brukar försöka torrhumla när det är lite jäsning kvar.. Alltid bra med aktivitet efter man öppnat locket och introducerar luft /humle..
Såg att du bryggde för 2dgr sedan. Ölet är inte färdigt..
Senast redigerad av Judgecc fredag 2016-01-22 20:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 20:39

Ok. Tappade på jäsning i tisdags...är det tedan dags tror du för torrhumling?


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 20:40

Mäter ju mer än gärna....gott att smaka brygden....


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Judgecc » fredag 2016-01-22 20:42

Jag hade nog väntat lite till.. Brukar köra upp tempen efter 2-3dgr sen 2-3dgr i högre temp, sen slänger jag i torrhumling. Låter stå i 3-4dgr.. Ner till 0c för att kallkrascha ner det mesta till botten..
Mät inte mer. Låt locket vara på så mycket som möjligt.. Börja mäta efter en vecka nästa gång.. Inte hålla på att stressa nu.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 20:56

Ok. Siktar på att mäta då på måndag. Har tappkran på jäskärlet så det bör gå att tappa ganska snyggt utan nytt syre ned...utom det som åker ned genom jäsröret.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Judgecc » fredag 2016-01-22 21:03

Absolut. Betydligt snällare med tappkran. Ingen obehörig jäst lr bakterie som letar sig in.. Låt du det stå till måndag och torrhumla då.. Har torrhumlat mängder med ggr efter jäsningen är avklarad utan problem med.. Bäst att ta en sak i taget nu i början.. Tillräckligt att hålla reda på allt. Sen är allt kul nu i början. Njut.
Det kommer en tid då vissa steg är fruktansvärt tråkiga /jobbiga. Funderat på att anställa någon som sköter jäsning, fat tappning, rengöring, kanske inte all provsmakning men en del, osv.. Vill bara brygga och förbättra mina recept hela tiden.. Till och med så mycket att jag funderar på att byta min Bm50 mot en 20/10 liters.. Fast har min biab setup kvar tack o lov. Köra den som prov bryggningar kanske..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 21:29

Då kör jag mätning då. Ja detta är fruktansvärt kul med ölbryggning. Att bara jobba med dessa fyra olika ingredienser och så så många olika resultat är fantastiskt. Sedan finns det ju inget som går upp mot att hälla upp sin egen öl en fredag em när helgen kommer. Men det jag känner ibland är att man bara provat sin egen öl. Väldigt dålig koll på hur en öl smakar när man väl bryggt en 50-100 gånger och har kläm på det. Jag har kört en 15 BIAB och det är väl först nu jag gå in för att ha koll på allt med pH, mäsktemp, jästemp, OG, FG, etc. Det är mycket att ha koll på...men häftigt när man lyckas med något som känns gott.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » fredag 2016-01-22 23:38

Jag har bryggt 50-100 gånger och måste nog medge att jag inte har någon som helst koll på det ändå! :roll: Har visserligen bara bryggt i drygt ett år men gått in för det rätt ordentligt. :o
Nollkollen kanske beror på att jag är dålig på att skriva upp mina recept fast förmodligen beror det på att jag fått en släng av ölbryggarhybris och testar allt möjligt. :P
Inte för att jag behövt vaska någon men alla experiment är inte perfekta. Faktum är att det nog blev lite bättre förut när jag gick efter färdiga och utprovade recept. Visst har jag satt någon öl rätt perfekt (enligt mig alltså) men lika ofta har det blivit lite sisådär, alla har iofs blivit drickbara och många har blivit riktigt goda. En stor del av den här hobbyn är ju att det inte kostar så mycket att testa gränserna. Det som kan göra mig lite beklämd är att man rätt ofta läser om dom som gjort ett dussin batcher (i vissa fall mindre än så!) och sedan ska gå direkt vidare och registrera ett nytt bryggeri. Många verkar dessutom tro att dom ska kunna tjäna storkovan på det på nolltid. :mrgreen:
Själv är jag av den uppfattningen att många (de flesta) av alla nya "craftbeers" som säljs på bolaget är rätt sunkiga. Och extremt oprisvärda!!!
Så kämpa på bara, öl blir det oavsett och oftast blir den skapligt god.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » lördag 2016-01-23 10:48

Jo det har jag läst. De skall upp på bolagets hyllor osv.... Tror också en del mikrobryggerier fått hybris med. Jag gjorde en julöl med lite kryddor...och har helt tagit över nu....så den lär nog vaskas.. men en Barley Wine som jag lät stå femton veckor blev kanon.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » lördag 2016-02-06 19:42

Tänkte bara rapportera en uppdatering. FG blev 1.014 så jag landar på cirka 6%. Smakar fint så jag hoppas nu att två veckor på flaska skall ge en bra öl. Har nu också planerat min första lager, trots ganska hårt vatten, som jag skalll på inom kort. Hittade ett recept i Brygg ditt eget öl. Bifogar bild på recept. Hur skall jag tänka här? Så många ställen som det benämns mängd vatten och skall jag över med detta till BIAB och vilja få samma OG/FG så blir jag åter osäker på vilken vattenmängd som jag skall skala ned från.
ImageUploadedByTapatalk1454780538.362248.jpg


Har då ett kokkärl på 27 liter.
Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Airboden » torsdag 2016-02-18 17:21

Om du har kvar alla mätningar från din förra brygd, så knappa i dem bryggningsverktyget på brewersfriend.com.
Lägg in rätt mängd malt och humle. Justera bryggningseffektiviteten så att beräkningsverktyget visar samma OG som du fick i din senaste bryggning. När alla siffrorna fallit på plats kan du spara denna som "mall" på din profil. Efter att du har någorlunda rätt bryggningseffektivitet inknappad, kan ta några bryggningar, så är det bara att knappa in nya maltnotor för nya brygder. Jag har gått den vägen med mina BIAB-bryggningar, började faktiskt med exakt samma bok för två år sedan, och det fungerar väldigt bra för mig.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » torsdag 2016-02-18 19:41

Jag kör alltid med den totala mängden vatten som står i dom recepten. Brukar vara runt 32 liter för de flesta recepten och mitt og brukar stämma överens rätt bra med det i receptet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB funderingar

Inläggav Mattias » torsdag 2016-03-03 20:52

Jag följde Brülosophy's inställningar, dock är min effektivitet 79-80% och jag tror han hade runt 76% men det där kan ni justera när ni har fått mer data från era bryggningar.

Utrustnings inställning:
https://www.youtube.com/watch?v=QmW7pwQP5mQ

Mäsknings profil:
https://www.youtube.com/watch?v=VKiEjhxo2oo
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron