BIAB till eBIAB? Värt det?

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-04-13 10:36

Hej, är så att idag har jag en mäsk/vörtkokare för 30 liter med tappkran i botten och inbyggt ställbart element. Nu börjar jag fundera på att koppla en pump på tappkranen och sedan köra vörten genom ett uttag i locket. Idag har jag bara en saritatygpåse men ev. att jag bygger en mer praktisk maltpipa. Det är inga stora pengar det handlar om, ifall med de pumpar jag kollat på, ca 300-500 kr.

Men frågan är om det är värt det, blir det bättre effektivitet, klarare öl eller sitter förändringen i huvudet? Har försökt leta runt men inte hittat nån som förklarat just vad skillnaden blir på slutölet, mer än att man kan börja säga att man har något liknande ett bryggverk, är ju alltid värt något!
För är väl i grunden såhär de andra bryggverken fungerar?
/Niklas

Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Drake » torsdag 2017-04-13 12:03

Jag har gjort den där resan och fick väl lite bättre effektivitet och betydligt stabilare temperatur. Tyvärr blev ölen inte lika bra eftersom jag fick en kärv smak som jag tror beror på tanniner. Det ska ju i teorin vara omöjligt om ph och temperatur ligger rätt men lik förbannat blev jag inte av med bismaken som kom när jag började recirkulera. En avancerad gissning är att det berodde på att jag maler malten rätt fint med en Corona. Trots att det inte ska funka så i teorin alltså.
Har gått tillbaka till vanlig biab och trivs med det, lite mindre slabb och disk blir det också.
Senast redigerad av Drake torsdag 2017-04-13 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-04-13 12:43

Drake skrev:Jag har gjort den där resan och fick väl lite bättre effektivitet och betydligt stabilare temperatur. Tyvärr blev ölen inte lika bra eftersom jag fick en kärv smak som jag tror beror på tanniner. Det ska ju i teorin vara omöjligt om ph och temperatur ligger rätt men lik förbannat blev jag inte av med bismaken som kom när jag började recirkulera. En avancerad gissning är att det berodde på att jag maler malten med rätt fint med en Corona. Trots att det inte ska funka så i teorin alltså.
Har gått tillbaka till vanlig biab och trivs med det, lite mindre slabb och disk blir det också.

Intressant, ja det är ju det extra slabbet man egentligen inte vill ha särskilt om det inte ger lika bra öl. Men om du hade problem med tanniner borde ju även de med de andra bryggverken ha samma problem. Särskilt som du säger att du hade koll på ph värde. Detta tål att funderas på. Körde du en med allt mäskvatten direkt i hinken lr körde du en maxibiab(typ detsamma som utmäskningen med bryggverken)?

Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Drake » torsdag 2017-04-13 12:54

Vet som sagt inte om det var tanniner men i så fall är min enda förklaring att jag körde med för finmald malt. Anyway så är bismaken borta nu. Kör vanlig full volume, no maxi.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-04-13 13:36

Drake skrev:Vet som sagt inte om det var tanniner men i så fall är min enda förklaring att jag körde med för finmald malt. Anyway så är bismaken borta nu. Kör vanlig full volume, no maxi.

Okej, tack för svar. Då ska jag nog försöka utveckla min metod på andra sätt före jag börjar fundera på pumpar. Men någon gång kanske... :)

Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Bee » torsdag 2017-04-13 13:57

Det du vill förbättra går att förbättra utan att blanda in pumpar och RIMS @Mannbergo.
Prova satslakning för bättre effektivitet. Snabbare kylning och längre mognad för klarhet. Samt kolla pH med sticka/mätare eller räkna med bru'n water excel ark.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-04-13 14:14

Bee skrev:Det du vill förbättra går att förbättra utan att blanda in pumpar och RIMS @Mannbergo.
Prova satslakning för bättre effektivitet. Snabbare kylning och längre mognad för klarhet. Samt kolla pH med sticka/mätare eller räkna med bru'n water excel ark.

Tack för svar, jag kanske var lite otydlig med hur jag kör idag, men kör en maxibiab direkt i min mäskkokare och tappar med bazookascreen, så är ju närmast att kalla det en satslakning. Mest att jag har utgått från biab så har knappt koll på vilken metod jag är kvar i. Kör även kontroll av ph sedan tidigare.

Men låter bra att det inte är ett måste med recirkulation under mäskningen för att få bra öl :)

Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav seasteel » torsdag 2017-04-13 15:54

Jag brygger "i princip" som BIAB, fast i en BK35. Jag cirkulerar vörten hela mäskningen, men det har jag mer gjort för att hålla en jämnare temp i hela vörten än som ett sätt att få ut mer godsaker ur malten.

Jag har kört BIAB eller maxi-biab sedan dag ett (i kastrull) och jag upplever inte att cirkulationen av vörten skulle ha medfört några konstiga bismaker. Men om jag säger så här, jag ser inget egentligt behov av pumpen och hade den inte följt med bryggverket hade jag inte heller skaffat någon. Det funkade bra att brygga schysst öl utan cirkulation och det går bra att brygga schysst öl med cirkulation. Allt handlar om vad man trivs bäst med.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Judgecc » torsdag 2017-04-13 15:59

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2118630840
Såhär kör jag min lilla setup..
E-biab med Craftbeerpi..
Kanske ska tilläggas att min effektivitet har ökat med typ 5%, ingen större förändringar.
Därimot har jag fått förkärlek för att stegmäska, vilket sköter sig mer eller mindre själv med min Setup. Att övervaka stegen via telefonen känns bra, jätte nöjd med ölen och min Setup.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Snow » torsdag 2017-04-13 23:58

Fördelen med recirkulering är väl just jämn temperatur och snabba exakta temperatursteg. Sen tycker jag det är nice med stor snabb volym i bryggverket. Sist och störst, är det kul att bygga saker


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav Bee » fredag 2017-04-14 07:37

Snow skrev:Fördelen med recirkulering är väl just jämn temperatur och snabba exakta temperatursteg. Sen tycker jag det är nice med stor snabb volym i bryggverket. Sist och störst, är det kul att bygga saker


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det beror nog helt på hur det blir byggt om det blir bra, men det är kul att bygga.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: BIAB till eBIAB? Värt det?

Inläggav TristanBarouche » torsdag 2017-05-11 23:17

En fördel är ju tidsbesparingen både vid värmning men även vid kylning om en använder spiralkylare.
TristanBarouche
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2017-05-11 23:13


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst