BIAB - Maltmagnus American IPA

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

BIAB - Maltmagnus American IPA

Inläggav BaildonS » torsdag 2017-01-26 10:55

Bryggarvänner,

Tänkte ta tag i bryggeriet efter att några år varit i ide. (Sedan tidigare har jag kört 4 liters satser? med Lilla köksbryggeriet).

Nu har jag fått 35 liters kastrull i julklapp, med diverse tillbehör, köpt kylspiral och vill komma igång.
Känner mig ej mogen för att köra igång något helt själv, utan behöver hjälp på traven, och hoppas MM´s ölkit kan hjälpa mig.

Har väl egentligen massor av frågor, men de kommer väl efter hand.

10 liter American IPA - som jag tänkte köra med BIAB-metoden.
Någon som gjort det? Tips isåfall?

Skall sätta mig och läsa på än mer, men av erfarenhet är det bättre att tuta och köra, och inte läsa sig blind.

http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... mbo10_id=2
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: måndag 2016-04-25 17:01

Re: BIAB - Maltmagnus American IPA

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-26 12:29

När jag återupptog bryggningen så "torrkörde" jag prylarna endel först för att se att alla steg i processen fungerade. Jag vet inte om det förhindrade några mishaps under bryggdagen (jag upptäckte ju inga problem). Tänk igenom alla steg och försök förvissa dig om att du har alla nödvändiga detaljer. Det är aldrig kul att stå där med grönölet i jäshinken och komma på att man saknar lock t.ex.

Sen tror jag det bara är att tuta och köra. Bli inte nedslagen ifall det dyker upp hinder på vägen (inte ens om det skiter sig helt) - det är bara till att lära sig av misstagen och undvika dem nästa gång. Räkna istället med att det inte kommer gå klockrent, men att du säkert reder ut problemen ändå på något sätt...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: BIAB - Maltmagnus American IPA

Inläggav BaildonS » torsdag 2017-01-26 12:38

skyking skrev:När jag återupptog bryggningen så "torrkörde" jag prylarna endel först för att se att alla steg i processen fungerade. Jag vet inte om det förhindrade några mishaps under bryggdagen (jag upptäckte ju inga problem). Tänk igenom alla steg och försök förvissa dig om att du har alla nödvändiga detaljer. Det är aldrig kul att stå där med grönölet i jäshinken och komma på att man saknar lock t.ex.

Sen tror jag det bara är att tuta och köra. Bli inte nedslagen ifall det dyker upp hinder på vägen (inte ens om det skiter sig helt) - det är bara till att lära sig av misstagen och undvika dem nästa gång. Räkna istället med att det inte kommer gå klockrent, men att du säkert reder ut problemen ändå på något sätt...


Tack! Ja, det låter som en bra idé. - tuta och köra och hoppas & tro på ett välsmakande öl!
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: måndag 2016-04-25 17:01


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron