Vid vilken temp bör man lägga i malten?

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vid vilken temp bör man lägga i malten?

Inläggav Christian C » lördag 2016-12-10 00:46

Ska som sagt testa detta nästa vecka - att lägga i vid 67 grader. Men ni som gör så, höjer ni efter att det stått i en timme innan ni lyfter ur påsen, eller anses även det "onödigt" om man säger så?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Vid vilken temp bör man lägga i malten?

Inläggav Drake » lördag 2016-12-10 03:33

Jag höjer inte numera, men jag har haft lite dålig effektivitet på senastr tiden så man kanske skulle testa om det hjälper.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vid vilken temp bör man lägga i malten?

Inläggav Pistol_76 » tisdag 2016-12-13 23:29

Jag värmer upp till 73 grader och lägger i malten. Temperaturen sjunker då till ca 66-67 grader. Sedan får den ligga en timma i den temperaturen med omrörning några gånger. Lyfter sedan påsen och för lakning. Funkar bra för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Vid vilken temp bör man lägga i malten?

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-14 02:51

Är nog svårt att säga en exakt temperatur, det beror ju på många faktorer, temp på malten är kanske den viktigaste men också hur mycket malt i förhållande till vatten och naturligtvis på vilken temperatur man vill landa på. Men kolla antingen i BS som sagt eller lägg dig någon grad över önskad mäsktemp så hamnar du nog i rätt härad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst