Biab - vattenmängd och annat

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Biab - vattenmängd och annat

Inläggav lukedaduke » torsdag 2016-10-06 20:09

Tja!

Jag har precis börjat med BIAB och jag är lite osäker på vattenmängden jag bör använda, samt hur jag ska gå tillväga med "lakningen".

Om vi säger att jag ska göra en 10liters batch så använder jag mig av ca 14L vatten. Då tänker jag alltså kokvolym+bortkok i stort sett. (är det någonting jag missar här?)
När jag "lakar" så tar jag egentligen bara upp biab-påsen och låter den rinna av en liten stund, efter att ha mäskat i 60min på ca 65-68 C. (Här försvinner möjligen en halvliter vatten) Bör man pressa ur påsen också? :shock:


Hälsningar Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Drake » torsdag 2016-10-06 20:25

Weinkeller har gjort en utmärkt instruktion till hur man brygger och räknar ut vattenmängd, du finner den här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166 Tror nog att det försvinner betydligt mer vatten när du tar upp påsen än en halvliter.
Hela vitsen med biab är att man inte lakar på vanligt sätt utan bara låter påsen rinna av. Men kan klämma ur det sista också om man vill men en del säger att man kan dra ur tanniner ur malten då. Andra säger att det går bra. Jag har klämt ur en hel del påsar nu och inte märkt någon skillnad mot när jag inte klämmer ur den.
Man kan laka också om man vill eller doppa påsen i lite varmt vatten, sk maxi-biab. Fördelen är att man får lite högre effektivitet samt att man kan göra större batcher i liten gryta, nackdelen är att det är lite slabbigare och kräver mer grejer. Med ren biab så bör du nog ha dubbelt så stor kastrull som batchstorlek. Alltså ca 20 liters kastrull till en 10-liters batch, annars får du köra maxi-biab men då krävs det att du kan värma lakvatten i något annat kärl. En grej för att förbättra effektiviteten som annars kan vara lite si och så med biab är att mala riktigt fint, nästan ända ner till mjölsize, eller köpa dubbelmald malt om du inte har en kvarn. Du har ju ingen lakbädd som kan sätta igen sig och tanniner ska inte vara något problem så länge du håller mäsk-ph under 6. För övrigt kan jag verkligen rekommendera att hålla koll på ph när du kör med biab-metoden eftersom det är så mycket vatten i förhållande till malt så kan ph-värdet snabbt dra iväg. Justera med mjölsyra eller vattenbehandla i förväg så är det problemet löst.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav skyking » fredag 2016-10-07 07:15

Det du missar i din formel för vattenmängden är det vattnet som blir kvar i graven. Hur mycket det är kan du i princip mäta genom att jämföra hur mycket vatten du maskar i. Med och hur mycket sötvört du får ut.

Jag har inte kört BIAB själv, men jag har läst att man draven håller ungefär 1L/kg malt. Detta är för övrigt det jag misstänker att det bristande utbytet av processen ligger (man har alltså endel helt OK sötvört i draven).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Bee » fredag 2016-10-07 08:54

Nej, det är snarare 0.5l/kg kvar, dessutom är det ingen skillnad i effektivitet mot andra processer.

Det är till och med lättare att komma upp i +80% genom att krossa riktigt fint.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav skyking » fredag 2016-10-07 12:57

Bee skrev:Nej, det är snarare 0.5l/kg kvar, dessutom är det ingen skillnad i effektivitet mot andra processer.

Det är till och med lättare att komma upp i +80% genom att krossa riktigt fint.


Det som går förlorat i draven bör ju återspeglas i effektiviteten (dvs att man inte lakar sänker effektiviteten). Om vi t.ex. tänker oss att vi konverterar 240ÖL ur ett kilo och har 5L vatten så blir det 5L vört på 48Ö, men då 0.5L blir kvar i draven så får man isf bara ut 4.5L vört (dvs 216ÖL).

Kanske är det bara ifall man krossar på samma sätt (som vid traditonell mäskning) som man ser detta. Finare krossning kan ju faktiskt vara det som kompenserar för detta fenomenet. Borde då inte BIAB med efterföljande lakning då ytterligare ge ännu bättre effektivitet?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Bee » fredag 2016-10-07 13:14

Ja, det är inte fel på matematiken.

BIAB som process ger inte sämre effektivitet. Man kan på samma sätt som med en MLT köra RIMS, satslaka, flödeslaka eller utan lakning. När man säger BIAB tänker nog de flesta utan lakning.
Det jag vill komma till är att det inte är BIAB som ger sämre effektivitet, snarare val av lakningsprocess.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Drake » fredag 2016-10-07 14:35

skyking skrev:Borde då inte BIAB med efterföljande lakning då ytterligare ge ännu bättre effektivitet?


Jo, förutsatt att du kan laka med så fin mald malt utan att det sätter igen sig. Men ett sätt är som sagt att doppa påsen några gånger i hett vatten, (sk. maxi-biab).
Då kan man komma upp i riktigt hög effektivitet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Danisch » fredag 2016-10-07 15:39

Jag räknar på följande sätt för vattenmängd om jag går tillbaka till frågan överst i tråden.

10 liters batch
Malten binder i vårat fall ca 0.8 liter vatten per kilo malt...
Bortkok på ca 3 liter i timmen + humlebös vid avsilning på allt mellan 1-2 liter beroende på om man kör med kottar el pellets/mängd humle som inte åker ner i jäshinken.

10 liters normalstark öl för mig = 2.5 kilo malt = binder ca 2 liter vatten + 3 liter i Bortkok + 2 liter bös i en välhumlad Pale Ale....
10+2+3+2 = ca 17 liter i vattenmängd innan mäskning för att i slutet få ut ca 10 i jäshinken...
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Drake » fredag 2016-10-07 20:07

Låter mer eller mindre rimligt. 0,8 är kanske lite högt räknar iofs. Vilket alltså gör att man tillsammans med malten behöver en kastrull som är typ dubbelt så stor som det man vill ha i jäshinken.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav lukedaduke » måndag 2016-10-10 14:12

Tja!

Perfekt! så hur mycket malten suger åt sig och drav är något jag glömt då :shock:
Effektiviteten kanske blev låg pga. typ av malt då. Malten har gått ut sen några månader tillbaks men ändå legat väl isolerat, så det kanske kan vara ett problem.
Jag får väl kika in maxi-biab där också, har hört att man kan höja tempen till 78 C och sedan laka ur lite.
Nu känns det som jag är på rätt spår i alla fall :D

Stort tack för alla svar! :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav Bee » måndag 2016-10-10 20:45

lukedaduke skrev:Jag får väl kika in maxi-biab där också, har hört att man kan höja tempen till 78 C och sedan laka ur lite.
Nu känns det som jag är på rätt spår i alla fall :D

Stort tack för alla svar! :)


Hej!
Här är ett litet tips då.

Så här gjorde jag när jag körde BIAB.
För 20l i hinken med 5kg malt.
Mäska in med 3l/kg = 15l i en hink eller kylväska.
Värm ytterligare 12l vatten till 80°C till utmäskning/satslakning.
När mäskningen är klar lyft ur påsen och lägg i en hink med vattnet för utmäskning/satslakning och rör om.
Påbörja uppkok med den första vörten.
När malten dragit i vattnet 10 minuter, lyft ur och låt rinna av. Häll ner allt i grytan för koket. Borde vara ca 24l. (Jag hade avdunstning på 3-4l)

Koka, kyl och jäs.

Den här metoden funkar utmärkt med en gryta på 25l, men man får passa så det inte kokar över.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Biab - vattenmängd och annat

Inläggav lukedaduke » tisdag 2017-01-31 20:42

Hej!
Här är ett litet tips då.

Så här gjorde jag när jag körde BIAB.
För 20l i hinken med 5kg malt.
Mäska in med 3l/kg = 15l i en hink eller kylväska.
Värm ytterligare 12l vatten till 80°C till utmäskning/satslakning.
När mäskningen är klar lyft ur påsen och lägg i en hink med vattnet för utmäskning/satslakning och rör om.
Påbörja uppkok med den första vörten.
När malten dragit i vattnet 10 minuter, lyft ur och låt rinna av. Häll ner allt i grytan för koket. Borde vara ca 24l. (Jag hade avdunstning på 3-4l)

Koka, kyl och jäs.

Den här metoden funkar utmärkt med en gryta på 25l, men man får passa så det inte kokar över.

Lycka till.[/quote]

Hej igen! ursäkta hade helt glömt bort att spana in tråden, men stort tack för ditt svar, man lär sig alltid jätte mycket på det här forumet :D
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster