Udda smak vid BIAB?

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » tisdag 2015-05-12 22:25

Vet inte om det beror på BIAB-processen, men jag anar allt som oftast en fadd bismak på mina öl. Svårt att närmare beskriva, jag upplever det inte som oxidation, snarare en avsaknad av friskhet.

Kör uteslutande BIAB (oftast dunk sparge) med satser om ca 15l i jästunnan. Aldrig lager. Brukar följa med en hel del drav till jäsningen, men ölet är efter jäsning kristallklart. Jäsning i adekvat temperatur för respektive jäst(16 grader i tunnan för den calif common som nu jäser).

Jag har funderat på om felsmaken kan bero på BIAB-processen i sig, ffa mycket drav i tunnan. Eller kanske för kort lagring, då jag ibland blir lite otålig...

Vad tror ni? Har ni upplevt samma sak?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Brewsnail » onsdag 2015-05-13 10:18

Kör BIAB, inga problem.

Har du koll på mäsk pH?
Är det skillnad på felsmaken om det är humlen eller malten som tyngden ligger på?
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Drake » onsdag 2015-05-13 10:24

Samma här!

Tvivlar på att det är metoden i sig som gör det. Det finns ju många som vunnit tävlingar med biab-öl.
Om du är orolig för att druven ska ge smak så prova att sila bort den då. Jag har provat både med och utan druv men märker ingen större skillnad förutom att den med druv jäser bättre , men när jag lät humlepelletsen följa med till jäshinken så tyckte jag att ölen fick en liten tråkig bismak.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Bee » onsdag 2015-05-13 10:38

Är det druv eller drav du menar följer med till jästunnan?

Om det är drav, (maltrester) , så kan det vara boven. Det vill du helst inte ha med till koket ens. Du borde inte få drav kvar i koket då all malt är i påsen.

Är det druv så är det bara koagulerade proteiner och de brukar inte vara något problem.

Har aldrig haft problem med fadd smak vid biab-bryggning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Drake » onsdag 2015-05-13 10:43

Bee skrev:Är det druv eller drav du menar följer med till jästunnan?

Om det är drav, (maltrester) , så kan det vara boven. Det vill du helst inte ha med till koket ens.


Bra påpekande! Har inte riktigt förrän nu förstått skillnaden iom att många verkar använda uttrycken lite felaktigt ibland. Draven ska stanna i påsen annars är det något som är fel.
Skaffa en finare påse om du får drav med till koket. MM:s påse är alldeles för grov i botten tycker jag. Eller sy upp en av Ikeas Teresia-tyg. Jag maler fint som fan men får ändå ingen drav med till koket.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » onsdag 2015-05-13 12:50

Tack för svaren.

Druv menade jag, sorry. Ingen drav med alls. Smaken är tydligast vid maltdrivna öl. Kollar inte pH, men brukar behandla med Kalciumsulfat enl Beersmiths rekommendationer (utifrån min vattenprofil). Jag ska testa nästa sats och dels mäta pH, dels se om det helt enkelt är en 'omogen' smak som försvinner med längre lagring


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » onsdag 2015-05-13 12:52

... Minimala mängder humle i jästunnan, använder humlepåsar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Weinkeller » onsdag 2015-05-13 13:40

Boven är troligen högt pH. Kan ge en lite skalkärv och fadd smak. Anledningen är stor mängd vatten i förhållande till malt. Malten förmår inte sänka pH tillräckligt på egen hand så mjölksyra eller liknande behövs i många fall.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav Brewsnail » onsdag 2015-05-13 13:57

Kör med kalciumklorid till maltdrivna öl istället. Kloriderna framhäver malten och sulfaterna humlen.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » onsdag 2015-05-13 15:24

Ok, tack för tips. Bättre kontroll på pH och CaCl testas vid nästa bryggning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » söndag 2015-06-14 17:53

Körde drygt en ml mjölksyra (av någon anledning stod inte %-satsen på flaskan). Mäsk-pH 5.0-5.2, svårt att se på stickorna. Helt annan öl vid provsmak innan flaskning! Den fadda Bismaken är som bortblåst. Tack för tipsen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » måndag 2015-06-22 11:37

Hej igen!

Vid ny provsmakning (närmare två veckor efter flaskning) smakar ölen bedrövligt. Torr, syrlig och kärv. En antydan fanns av detta även vid flaskning, men inte i samma nivå, då snarast gott. Jag tror själv på infektion, men finns det någon möjlighet att mjölksyran kan ge dessa bismaker på 1ml/ 20-literskok?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav jhjelm » lördag 2016-02-27 10:54

Undrar om du har kommit till rätta med smaken på ölen? Har samma smakproblem men kör med recirkulerande bryggverk, det är så frustrerande!
jhjelm
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2015-03-11 22:01

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav dynamitharry » onsdag 2016-03-02 09:09

Hej,

Efter att ha börjat vattenbehandla på ett mer strukturerat sätt (vattenprofiler, salter och bättre våg) har problemet försvunnit.

Den öl jag tidigare skrev om blev successivt vidrigare med lagring. Sent omsider erkände min bryggkollega att han råkat doppa handen i vörten, så i det fallet var det infektion


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13

Re: Udda smak vid BIAB?

Inläggav rili » onsdag 2016-03-02 09:56

Sent omsider erkände min bryggkollega att han råkat doppa handen i vörten, så i det fallet var det infektion


Och av det, bästa hembryggarvänner, lär vi oss att vi kan nojja om infektioner från vatten, luft och bryggutrustning... men den största bakteriehärden är alltid, och kommer alltid att vara, vi själva.... :?

/rili ("hygienkillen")
rili
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2015-02-10 17:18


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster