"Hink" för påsen

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re:

Inläggav Christian C » tisdag 2016-01-26 10:33

Jag har en 36 liters Patina och en BIAB-påse till den som sitter bra och är lagom stor. Har liknande problem när jag brygger.

Det första jag gör innan jag börjar är att dra ut spisen så att den står mitt på köksgolvet i stället för under fläkten. Lättare att komma åt och dropp från fläkten är inte längre någon risk.

När jag brygger så startar jag med 26-27 liter vatten - beroende på hur mycket malt som ska i. 27 liter för c:a 6500 gram malt. Helt ok så långt, men det är efter mäskningen som det blir lite roddigt... Lyfta 6,5 kilo malt som är blöt och som står på en spis (lite högt alltså) när man är 170 cm kräver styrka för att ha kontroll på grejerna. Sen är ju kanten på grytan rätt hög, typ 155 cm över backen.

Jag lyfter påsen så högt det går utan att den kommer över kanten för att det ska rinna av, men det går lååångsamt... Orkar inte hålla den så tillräckligt länge och det som blir kvar i grytan är inte så mycket. Så jag lyfter över den till en Smartstore-låda modell jättestor. Den fungerar som maltförvaring när den inte används och är gjort av livsmedelsgodkänd plast. Ett galler på den gör att påsen ligger precis innanför kanterna och jag kan då krama ur den. Under tiden så har jag värmt 5 liter vatten till 80 grader som jag till sist häller genom påsen för att kompensera vattenförlust och hamna på rätt vattenmängd vid kokstart, samt få ut lite till från malten. Kramar ur igen om det behövs och häller tillbaka i grytan och har då 26-27 liter igen. Hamnar på 76-79% i effektivitet, oftast runt 79 - vilket känns helt ok.

Men det är just momentet med påsen ur grytan som jag skulle vilja utveckla lite. Iom att jag brygger i köket så är krok i taket inget alternativ. Jag ställer Smartstore-baljan så nära det går på en handduk och lyfter snabbt över den, men det dräller alltid en hel del. Lätt att torka bort osv, så det funkar som metod. Men det finns förbättringspotential - så alla tips kring detta är välkommet. :)

Edit:
Något sånt här vore ju klockrent - med lite modifieringar. Finns dock bara till 9 & 21 liters grytorna från Patina.
Bild

En sån insats som hade 4 "avhängare" en bit ned, tänk klaffar som hänger längs sidan och får plats i grytan men som går att fälla ut över kanten när den kommer över en viss höjd så att insatsen kan vila på dem och rinna av.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster