Lakning med biab

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Lakning med biab

Inläggav Bastuöl » måndag 2017-10-09 14:32

Viktor Persson skrev:Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon som använder sig av BeerSmith som lyckats få en bra modell på BIAB med lakning? Jag har lite svårt att ställa in rätt parametrar vilket ofta sluter med att jag missar mitt önskade OG. Jag lakar med vatten tills jag har fyllt upp kärlet.


Jag har inte heller lyckats få till det där i BeerSmith. Tar gärna emot tips.

Kör BIAB med "dunk sparge" helt enkelt för att få ut en större sats då min 15 l kastrull är den begränsande faktorn.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Lakning med biab

Inläggav filip » söndag 2018-05-20 15:19

Jag lakar också genom att skölja 5-10 liter varmt vatten och pressa på påsen med handskar. Har legat på effektivitet runt 75% med denna metod. Senast malde jag malten själv för första gången och kunde få den väldigt fin. Detta gjorde att effektiviteten hoppade upp till 83%. Jag drar slutsatsen att om man vill laka för att få upp effektiviteten bör man nog även överväga att mala själv.
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Lakning med biab

Inläggav Djonk » söndag 2018-05-20 16:39

Kom upp i 86% utbyte med ungefär samma metod (lite mindre lakvatten) och färdigmalet, sjönk en aning till 83% när jag började mala själv - kanske inställning på kvarnen är en viktigare faktor än vem/när?

Brewersfriend har jag använt med framgång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lakning med biab

Inläggav Danne-man » onsdag 2018-05-23 21:00

Viktor Persson skrev:Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon som använder sig av BeerSmith som lyckats få en bra modell på BIAB med lakning? Jag har lite svårt att ställa in rätt parametrar vilket ofta sluter med att jag missar mitt önskade OG. Jag lakar med vatten tills jag har fyllt upp kärlet.
Vilka parametrar är det du tänker på? Enda som inte funkar för mig är Strike temp. eftersom jag sparar 10l av totalvolymen till lakningen, så den beräknar jag separat. Använder visserligen inte vattenjusteringsfunktionerna då jag har Brun'Water till det...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Lakning med biab

Inläggav Jäste » måndag 2019-09-02 20:31

Fundering kring BIAB i 27 liters elgryta med tappkran. Jag kör idag Maxi-Biab med ca 5-6 kg malt till 25 liter vatten, flyttar över påse till plastkärl och sil, lakar ca 5 liter och häller tillbaka innan kok. Klurar nu på ”manuell” lakning via tappkranen för klarare vört. Jag kan ju recirkulera alla 25 liter genom Biab-påsen och ut via kranen, men malten kommer ju hela tiden vara flytande i grytan. Tror ni detta ger någon effekt överhuvudtaget?
Är hyfsat nöjd med min metod idag men blev lite nyfiken på om någon provat laka på detta sätt?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster