IKEA:s stekskydd "STABIL"

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » söndag 2018-06-24 21:56

Det går utmärkt att modifiera IKEA:s stekskydd "STABIL", så att man kan montera en silikontätning ytterst, och med ett centrumhål för antingen bottenmontering eller toppmontering, att användas i Grainfather bryggverk.

Nätet är dock väldigt finmaskigt, och med detta monterat under den nedre filterplåten, så kan det sätta igen.

Jag försökte få fram hur pass finmaskigt nätet är, mätt i "Micron" från IKEA.

De svarade:
"Net with mesh number 50, wire 0.17mm".

Det säger mig inte så mycket, då denna typ av metallnät brukas anges i "Micron".

Kan någon här tala om vad "Net with mesh number 50, wire 0.17mm" blir i "Micron"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Judgecc » måndag 2018-06-25 20:37

Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Falkens » måndag 2018-06-25 23:25

Känns lite för fint för det... Kanske komplettera med denna då det ska ge bra resultat

https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ister-20-l
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-06-26 02:29

Falkens skrev:Känns lite för fint för det... Kanske komplettera med denna då det ska ge bra resultat

https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ister-20-l


Kanske det, men då vill jag ju först såklart veta hur pass finmaskig den är.

Vilket mått har den, mätt i "micron"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-06-26 10:55

Känns lite för fint för det... Kanske komplettera med denna då det ska ge bra resultat

https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ister-20-l


Kanske det, men då vill jag ju först såklart veta hur pass finmaskig den är.
Vilket mått har den, mätt i "micron"?

Vilken diameter har filtret (jag vill använda ett eller två i en Grainfather)?

Vilken diameter har hålet (det är två olika diametrar upptill, respektive nedtill i en Grainfather)?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » torsdag 2018-08-16 09:26

Kanske det, men då vill jag ju först såklart veta hur pass finmaskig den är.
Vilket mått har den, mätt i "micron"?

Vilken diameter har filtret (jag vill använda ett eller två i en Grainfather)?
Vilken diameter har hålet (det är två olika diametrar. Upptill, respektive nedtill i en Grainfather)?


HUMLE.SE svarade mig så här:

"Filtret har en diameter på 267 mm, så det passar perfekt i maltröret till en Grainfather!
Hålet har en diameter på 17 mm, så det är precis för litet för att gå över foten till översvämningsröret. Så man får antingen öppna upp det lite eller klämma fast filterduken under foten.
Vad jag kan måtta mig till så är maskorna 1x1 mm, vilket skulle göra det till 1000 microns".

Diametern innebär troligen att man kan montera en likadan silikontätning runt ytterkanten, som på Grainfathers filterplåtar.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » lördag 2018-09-01 15:34

HUMLE.SE svarade mig så här:

"Filtret har en diameter på 267 mm, så det passar perfekt i maltröret till en Grainfather!
Hålet har en diameter på 17 mm, så det är precis för litet för att gå över foten till översvämningsröret. Så man får antingen öppna upp det lite eller klämma fast filterduken under foten.
Vad jag kan måtta mig till så är maskorna 1x1 mm, vilket skulle göra det till 1000 microns".

Diametern innebär troligen att man kan montera en likadan silikontätning runt ytterkanten, som på Grainfathers filterplåtar.


Det visade sig att det gick utmärkt att montera den silikontätning som används för de två ordinarie filterplåtarna på "BM filter":-)
Jag köpte två BM-filter, och två tätningar.

Jag har ännu ej bestämt mig för hur jag ska gör med centrumhålen. Diametern på röret i botten, respektive i toppen skiljer sig en smula åt.
Det känns lämpligast att använda ett "slipstift" för att öka diametern på hålen, så att nätet ej "fransas" upp.
Sedan tidigare erfarenhet med IKEA:s stänkskydd som filter i botten, ovanpå den ordinarie filterplåten, så vet jag att man ska montera extrafilter UNDER den nedre filterplåten.

Vid kraftig omrörning, så lyfts nämligen det tunna extrafiltret upp, så att malt hamnar där, och mjöl, skräp, etc. tar sig förbi.
Om man har mycket mjöl, så lägger sig det i mitten av det tunna filtret under det ordinarie, så att det inte blir totalstopp.
Men IKEA-filtret är så finmaskigt, att det endast kan rekommenderas för exemplariskt krossad malt, utan något mjöl alls.

Frågan är sedan om man ska lägga det övre extra BM-filtret ovanpå, eller under den övre filterplåten.....?
Spontant känns det ju som om det ordinarie, grövre filtret ska vara ovanför det mer finmaskiga.

Men då ser man inte om det senare filtret börjar att täppas igen. Dessutom så har jag modifierat mitt bryggverk, så att den övre filterplåpten omöjligt kan "tippa", eller falla ned i maltbehållaren:-) Det gör det omöjligt att montera ett extra filter ovanpå den ordinarie filterplåten. Så valet blir då lättare:-)

Vad skulle för övrigt ett extra BM-filter på mäskens ovansida ha för positiv effekt?

Förhindra att skal flyter upp genom den ordinarie filterplåten, och sedan ned genom röret?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav fluke12 » onsdag 2018-11-07 20:02

Varför denna "modifiering" ?
Har själv kört ett antal bryggningar i min GF utan problem med skräp eller annat i vörten?
Rent spontant känns det ju som att cirkulationen genom vörten kommer att minska.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Falkens » torsdag 2018-11-08 10:37

fluke12 skrev:Varför denna "modifiering" ?
Har själv kört ett antal bryggningar i min GF utan problem med skräp eller annat i vörten?
Rent spontant känns det ju som att cirkulationen genom vörten kommer att minska.


Svaret blir nog, bra för dig :-)
Det finns det som upplever att det blir klarare vört med denna lösning... men om du tycker det funkar utan så är det ju superbra! :D
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: IKEA:s stekskydd "STABIL"

Inläggav Rotsac » torsdag 2018-11-08 11:18

fluke12 skrev:Varför denna "modifiering" ?
Har själv kört ett antal bryggningar i min GF utan problem med skräp eller annat i vörten?
Rent spontant känns det ju som att cirkulationen genom vörten kommer att minska.


Därför att viss färdigkrossad malt man köper (framför allt från MaltMagnus) är alltför fint krossad, så att mycket maltskräp och mjöl hamnar i vörten.
Man får anpassa filtren (IKEAS är VÄLDIGT finmaskigt) efter malten. De olika maltsorterna och rostningen ger olika typer av maltskrot, och storlek.
I annat fall blir det tvärstopp med olika kombinationer.

Numera så använder jag dock en maltkross, vilket eliminerar många problem.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster