CO2 genom pumpröret

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

CO2 genom pumpröret

Inläggav roxxxer » tisdag 2018-04-17 23:43

Hej! Tänkte brygga en berliner weisser och då har jag hört att för att mltverka att det kommer syre i ölen när den står i Grainfather och puttrar trycker man in kolsyra genom jäsröret så att det bildar ett co2 täcke. Någon som har ett bra sätt att göra det på? Sen har jag även läst artiklar som säger att det är en Myt att man inte kan spruta på något co2 täcke... någon som har ett bra svar?
roxxxer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2018-04-17 23:38

Re: CO2 genom pumpröret

Inläggav roxxxer » onsdag 2018-04-18 00:13

Kanske ska tilläggas att jag tänkteköra kettle sour metoden.
roxxxer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2018-04-17 23:38

Re: CO2 genom pumpröret

Inläggav skyking » onsdag 2018-04-18 18:09

Myten är att gaserna skiktar sig är lite av en myt, gaserna blandar sig tämligen enkelt. Däremot om du har en sluten behållare som bara innehåller CO2 i gasfasen så kommer givetvis inget syre komma i kontakt med ölen.

Nu har jag inte koll på detaljerna hos grainfather, men om du har ett slutet jäskärl så kan det ju tänkas gå. Det man i så fall vill är att trycka in så mycket CO2 att syret trycks bort. Det man nästan behöver då är att ha någonstans där syret och CO2 kan komma ur behållaren (gaserna blandar sig så det kommer ut en blandning). Pga att gaserna blandar sig behöver man dessutom trycka igenom mer CO2 än vad som ryms i headspejset för att få ner syrenivån rejält.

Sen vet jag inte om kettle-sour-metoden använts länge, men isf bör den ju ha använts utan att man försökt köra på CO2 med hyffsat resultat ändå. Om man faktiskt behöver vidta sådana åtgärder för att undvika syre låter jag med andra ord vara osagt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: CO2 genom pumpröret

Inläggav st1 » torsdag 2018-04-19 12:58

Jag brukar bara spruta i lite CO2 innan jag lägger på locket, och sen "försluta" locked med plastfolie. Det har funkat fint för mig.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron