Temperatur

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Temperatur

Inläggav jonteman » söndag 2017-12-31 18:42

Hej!
Igår bryggde jag för första ggn med min Grainfather Connect. Och första gången överhuvudtaget. Nybörjare...
Det gick prima att ladda ner recept och köra igång men när koket började nådde tempen inte upp till 100 grader trots att det kokade.
Alltså satt inte timern igång och den signalerade inte för hopstand. Fick göra detta "för hand".
Vad kan ha hänt?
Den nådde först 100 grader i slutet när jag lade locket på för att köra igenom pump och tappslang med 100-gradig vätska (rening).
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: Temperatur

Inläggav ecmik » måndag 2018-01-01 18:22

Jag har sett nånstans att man får labba lite med inställningarna för koktemperatur om man har det problemet. Alltså i appen. Tror det är inställningen som heter ”Custom Boil Temperature”
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Temperatur

Inläggav skyking » tisdag 2018-01-02 08:56

Jag använder inte GF själv, men:

Kokpunkten kan varierar endel och därför är inte temperaturen någon speciellt tillförlitlig siffra att gå på när det gäller att koka. Bortsett från att det kan skilja sig beroende på var du bor så är det dessutom beroende på lufttrycket (dvs vädret). Det är alltså inget egentligen att oroa sig för ifall temperaturen inte når 100C eller går över 100C.

Man kan tydligen sätta "Custom Boil Temperaturue", men jag tycker inte att manualen är särskilt tydlig med vad denna inställning gör. Som jag förstått det och hoppas(*) så används den bara av GF för att gissa om det börjat koka, jag antar att det finns en timer som signalerar när det kokat färdigt och det är dags för hopstand (och möjligen för att påminna dig om att slänga i aromhumle).

(*) Det finns en mer eller mindre utbredd uppfattning om att man skall reglera hur kraftigt det kokar med hjälp av temperaturen. Detta grundar sig i dåliga fysikkunskaper och den som använder temperaturen som styrvariabel för att styra ett kok verkar inte ha koll på vad han gör. Ett bryggverk som verkligen gör så verkar med andra ord vara konstruerat av klåpare.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Temperatur

Inläggav jonteman » tisdag 2018-01-02 10:01

Hej!
Tack för svar. Ska kolla inställningarna.
Förstår att 100 grader och kok inte hör ihop. Tex om jag skulle koka på en bergstopp...
Att ställa in sin lokala koktemp gör man då i appen förhoppninsgvis.
Bäst vore kanske att man tryckte "ok" när man själv anser det koka ordentligt och starta inbyggda timern.
Ska grotta ner mig lite-

Inte ngn större grej att GF inte piper men det blev lite stressande för en nybörjare för mig ett tag eftersom jag trodde jag missat ngt.

Nu jäser det iaf i hinken och jag hoppas mitt första öl går att dricka. Julius - Tree house brewery clone. :D
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron