10A säkring i huset

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

10A säkring i huset

Inläggav BosseG » tisdag 2017-10-03 11:27

Hejsan,
Kan man köra Grainfather Connect 30l om man endast har 10A säkringar i huset?

//Bosse
BosseG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 11:24

Re: 10A säkring i huset

Inläggav skyking » tisdag 2017-10-03 11:40

Enligt de siffror jag hittar så skall den "bara" vara på 2kW vilket en 10A-säkring räcker till, men det är inte mycket marginal (med bara några hundra watt marginal). Du kan inte koppla in speciellt mycket annat på samma säkring

Sen är det lite frågan om du har 10A huvudsäkring. Skulle inte tro det, men huvudsäkringen begränsar hela raden och du måste hålla dig under den totalt sett för hela lägenheten. Gissningsvis har du minst 16A här, bl.a. för att spisen kräver det.

Skulle inte 10A räcka kan det finnas lösningar. Då spisen kräver 16A så finns det kanske ett uttag bakom spisen, det är förvisso isf trefas, men det finns grenuttag till för trefas till enfas.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: 10A säkring i huset

Inläggav Fjuppster » tisdag 2017-10-03 14:14

Det går alldeles utmärkt att köra den på en 10A.
Fungerar hemma hos mig iaf, dock så gav säkringen upp efter ca 5 minuter när jag drog igång HLT:n.
Men kör du bara GF så ska det inte vara problem.
Fjuppster
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2017-02-27 11:11

Re: 10A säkring i huset

Inläggav BosseG » onsdag 2017-10-04 07:52

Tack för hjälpen.
Är total novis när det gäller el och vill ju inte köpa bryggverk och sen inte kunna använda det.

Har kollat hemma i villan och spisen har 16A, dock ser kontakten ut som en vanlig kontakt, kan man plugga ut spisen och sätta in bryggverket där om jag nu behöver 16A.

Jag vill inte att jordfelsbrytaren skall slå på varje gång jag försöker brygga.
BosseG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 11:24

Re: 10A säkring i huset

Inläggav skyking » onsdag 2017-10-04 08:08

BosseG skrev:Är total novis när det gäller el och vill ju inte köpa bryggverk och sen inte kunna använda det.

Har kollat hemma i villan och spisen har 16A, dock ser kontakten ut som en vanlig kontakt, kan man plugga ut spisen och sätta in bryggverket där om jag nu behöver 16A.

Jag vill inte att jordfelsbrytaren skall slå på varje gång jag försöker brygga.


Som sagt är det troligt att du kan brygga på ett vanligt 10A-uttag, men du bör se till att du inte har mycket annat igång på samma säkring. Det är också att utmana ödet och ha tunga laster på andra säkringar samtidigt - tunga laster är saker som spis, vattenkokare och liknande.

Det som ser ut som en vanlig kontakt kan vara en perilex-kontakt. Väl ikopplad ser den ut som en vanlig kontakt, men drar du ut den ser den tämligen annorlunda ut - 5 hål i väggen istf 2. Skulle man behöva 16A så kan man använda en perilex/schulko-förlägningsladd.

Jordfelsbrytaren skall inte lösa ut. I så fall är det fel på bryggverket.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: 10A säkring i huset

Inläggav fluke12 » onsdag 2017-10-04 08:59

Om du har en hyfsat modern elinstallation så är det draget med 1,5 kvadratsledningar till dina 10A uttag. Idag är det tillåtet att belasta såna kablar med 13A. Om du har proppsäkringar så passar 13A säkringarna direkt i 10 A säkringshållarna utan att behöva byta passdel. Har du dvärgbrytare så kontakta en elektriker som byter åt dig.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: 10A säkring i huset

Inläggav skyking » onsdag 2017-10-04 09:26

fluke12 skrev:Om du har en hyfsat modern elinstallation så är det draget med 1,5 kvadratsledningar till dina 10A uttag. Idag är det tillåtet att belasta såna kablar med 13A. Om du har proppsäkringar så passar 13A säkringarna direkt i 10 A säkringshållarna utan att behöva byta passdel. Har du dvärgbrytare så kontakta en elektriker som byter åt dig.


Med tanke på att han är helt novis på det här med el så skulle jag inte rekommendera att han bara byter säkringarna utan frågar någon som kan (ie en elektriker) ifall det är säkert att byta säkringarna.

Dock är det troligt att han inte behöver göra något öht. Är det inför ett köp av en grainfather så kan man ju konstatera att det finns lösningar på den eventualiteten och inget man bör behöva vara alltför orolig för.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: 10A säkring i huset

Inläggav Rotsac » onsdag 2017-10-04 09:52

BosseG skrev:Hejsan,
Kan man köra Grainfather Connect 30l om man endast har 10A säkringar i huset?

//Bosse


Ja, det är inga problem med det.

Du ser såklart till att ansluta den till en grupp där det i övrigt ej finns någon utrustning som drar mycket effekt.
Belysningslampor, TV, etc. hör ej till sådant.

Mitt Grainfather bryggverk ansluter jag via en skarvsladd till ett vägguttag i vardagsrummet, och Grainfather HLT till ett vägguttag i köket.
Dvs. respektive utrustning går alltså över två olika grupper och 10A säkringar.

Kolla säkringsskåpet för att se hur du ska dela upp lasten på två grupper.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: 10A säkring i huset

Inläggav BosseG » torsdag 2017-10-05 10:55

Tackar för alla svar och hjälp.
Det kommer att bli en beställning av Grainfather.

Skyking, naturligtvis så har du rätt - tar man ut kontakten så ser man att det är mer än två hål i väggen...

fluke12 - Vet inte om det är modernt eller ej, byggt 98 och har automatsäkringar, men rota i dom gör jag INTE men kan vara bra att veta att det kanske kan gå att ändra.
BosseG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 11:24


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster