Pumpen

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Pumpen

Inläggav dannegustafsson » tisdag 2017-06-20 17:50

Går det att köra pumpen under koket? Tänkte om man har en hopspider med all humle i och cirkulerar ner i spidern medans man kokar så borde man få väldigt bra utbyte av humlen och ren o fin vört.
dannegustafsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 16:22

Re: Pumpen

Inläggav Snow » tisdag 2017-06-20 19:35

Tja
Vet inte exakt hur det är med just GF, men jag har försökt köra pumpen i mitt hemmabygge under kok.
Ofta går det bra i början, men luftbubblor, och varmdruv ställer till endel kymmer, så nu
gör jag det bara en kort stund för att dra igenom kokhet vört för steriliseringens skull.

Cheers!
/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Pumpen

Inläggav fluke12 » fredag 2017-07-14 21:14

Det går i alla fall om du pluggar ur tempgivaren ....
Råkade köra min GF med PWB och hade ställt in tempen på 55 grader. då jag kom ner i bryggeriet nån timma senare kokade det för fullt och pumpen rullade.
Jag hade på nåt sätt lyckats dra ur tempgivaren och GF bara matade på med värme...
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Pumpen

Inläggav Rotsac » fredag 2017-07-21 10:40

dannegustafsson skrev:Går det att köra pumpen under koket? Tänkte om man har en hopspider med all humle i och cirkulerar ner i spidern medans man kokar så borde man få väldigt bra utbyte av humlen och ren o fin vört.


Nja, det är knappast något som hjälper utbytet av humle.
Det behövs ingen ständig recirklulation i en humlebehållare.
Det räcker med att med en slev röra om där lite då och då, och naturligtvis efter ett man har tillsatt humle.

Om man använder en lite väl finkrossad malt med mycket mjöl, etc. så kan man fundera över att trä en *FINMASKIG* BIAB-påse runt maltbehållaren.
Det ska jag testa vuid nästa bryggning, då Malt som "Maris Otter" jag köper färdigkrossad har väldigt mycket mjöl, etc. som ej fastnar i filterplåtarna.

Med en modifiering (se andra inlägg) form av ett väldigt finmaskigt "IKEA stekfilter", så täpps det ofta till väldigt mycket av detta mjöl, vilket försämrar både mäskning och lakning. Med en *finmaskig* BIAB-påse med sin botten hängande väl under maltbehållaren, så borde alla sådana problem lösas, hoppas jag.

Däremot så är det högst lämpligt att köra pumpen när man värmer upp mäskvattnet (med locket på, såklart).
Det minskar tidsåtgången.

Man kan även köra pumpen under tiden som vörten rinner av ur maltbehållaren efter mäskning.
Detta kan underlätta om man därefter vill ta ett mätvärde (SG).
Det gör även att vörten håller en jämnare temperatur.
Om man har koll på sin mäskning, och lakning, så kan det även vara lämpligt att köra pumpen under lakningen,
och även att starta uppvärmeningen under lakningen.

Men.... mätning av SG efter mäskning och lakning KAN inte sällan vara lite opålitliga, trots denna blandning av vörten.
Så gör minst två mätningar.

Om man är rädd för "HSA" (Hot Side Aeration) så låter man pumpen vara, när man har skapat vört vid mäskningen.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Pumpen

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2017-10-29 22:56

Rotsac skrev:Om man använder en lite väl finkrossad malt med mycket mjöl, etc. så kan man fundera över att trä en *FINMASKIG* BIAB-påse runt maltbehållaren.
Det ska jag testa vuid nästa bryggning, då Malt som "Maris Otter" jag köper färdigkrossad har väldigt mycket mjöl, etc. som ej fastnar i filterplåtarna.

Med en modifiering (se andra inlägg) form av ett väldigt finmaskigt "IKEA stekfilter", så täpps det ofta till väldigt mycket av detta mjöl, vilket försämrar både mäskning och lakning. Med en *finmaskig* BIAB-påse med sin botten hängande väl under maltbehållaren, så borde alla sådana problem lösas, hoppas jag.

Har du hunnit testa detta ännu? Det vore kul att veta om det märkbart påverkade resultatet.

Rotsac skrev:Däremot så är det högst lämpligt att köra pumpen när man värmer upp mäskvattnet (med locket på, såklart).
Det minskar tidsåtgången.

Ett bra och självklart tips. Lite svårt att kombinera med timer-funktionen dock. Eller?

Rotsac skrev:Man kan även köra pumpen under tiden som vörten rinner av ur maltbehållaren efter mäskning.
Detta kan underlätta om man därefter vill ta ett mätvärde (SG).
Det gör även att vörten håller en jämnare temperatur.
Om man har koll på sin mäskning, och lakning, så kan det även vara lämpligt att köra pumpen under lakningen,
och även att starta uppvärmeningen under lakningen.

Klämer du in slangen mellan maltbehållaren och kokkärlet eller hur bär du dig åt?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster