Grainfather HLT

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Grainfather HLT

Inläggav timm » måndag 2016-02-08 11:43

Är det någon som använder denna och vet hur den håller temp?

Jag köpte en annan 25L vattenkokare för ändamålet, men den är ruskigt dålig på att hålla temp. Måste kontrollera med separat termometer och höja/sänka värmen hela tiden.

Funderar därför på om det är värt att köpa den från Grainfather eller om det är samma sak med den.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Grainfather HLT

Inläggav falke » måndag 2016-02-08 12:20

Jag använder den för lakvatten och tycker den fungerar bra för detta. Dock har jag bara gjort stickprov för temperaturen men då har den alltid hållt de 75-77 grader jag brukar använda. Den är ganska långsam att komma upp i temp men det är bara att komma ihåg att slå på den när man börjar mäska i Grainfathern så blir det bra. Jag har min stående på en hylla ovanför Grainfather och har en silikonslang från kranen som är lagom lång när jag har lyft upp maltröret för lakning. Supersmidigt jämfört med hur jag hade det tidigare.... ;o)
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Grainfather HLT

Inläggav timm » måndag 2016-02-08 14:56

Tack för snabbt svar! Låter helt klart bättre än den jag köpt med andra ord.

Ställer jag in den på låt säga 75c så hoppar den mellan 73-77. Ibland dippar den mer då får man vrida på reglaget till 80c så man hör att värmeelementet går igång och sen snabbt vrida tillbaka igen.

Rör du om vattnet något i din HLT? tänker lite hur värmefördelningen är i den.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Grainfather HLT

Inläggav falke » måndag 2016-02-08 17:35

Nej, jag fyller bara på vatten och kopplar in den cirka 1 timme innan jag ska börja laka. I och för sig tycker jag inte att +-2° låter särskilt mycket. Så mycket skiftar ju Grainfather med standardinställningarna och jag underar om det verkligen påverkar någonting... ;o)
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Grainfather HLT

Inläggav Rotsac » tisdag 2016-02-09 12:14

timm skrev:Är det någon som använder denna och vet hur den håller temp?

Jag köpte en annan 25L vattenkokare för ändamålet, men den är ruskigt dålig på att hålla temp. Måste kontrollera med separat termometer och höja/sänka värmen hela tiden.

Funderar därför på om det är värt att köpa den från Grainfather eller om det är samma sak med den.


JAg har köpt den, och använt den en gång.


Kom ihåg: Kvar i tunnan under kranen är 1,5 Liter, som man ej får ut med tunnan stående vågrätt.

--------------------------------------------------------
TEST:

Hällde i 11 Liter 52-gradigt vatten från kökskranen.

Hällde av 0,5 Liter för att få 9 Liter effektiv mängd, och ställde in cirka 76 grader.
Tid för uppvärming: cirka 12 minuter.

Kontroll med termometer efter omrörning: 79-80 grader.

Vred ned termostaten något.
Kontroll med avtappning av några Liter, temperatur: 71 grader.

----------------------------------------------------------------------------------

Ökade termostaten: Den står med strecket mitt i "8:an" av 80-gradersmarkeringen".

Det ger 76 grader direkt efter uppvärmning.
Sedan sjunker temperaturen efter 10 minuter ned till 73 grader.

----------------------------------------------------------------------------------

Ökade termostaten: Den står med strecket mitt emellan "8:an" och "nollan" av 80-gradersmarkeringen".

Det ger 77 grader direkt efter uppvärmning.
Sedan STIGER temperaturen efter 5 minuter upp till 78 grader!

Efter totalt 10 minuter: 75 grader.

Värmning startade efter totalt 19 minuter.
Temperaturen var då 73 grader.
Direkt efter uppvärmning: 76,5 grader.

Efter 5 minuter: 76 grader.

Efter 18 minuter: 72 grader.

--------------------------------------

Kort sagt: Temperaturen varierar en del, då utrustningen väl egentligen är avsedd att hålla tevatten varm på caféer, etc. utan att ha laboratorieklass:-)
Men genomsnittligt så hamnar man ändå inom godkänt temperaturområde.

Den väldigt smidiga hanteringen med att hälla i 52-gradigt vatten från kökskranen, och sedan glömma bort det hela är klart mycket bättre än att försöka hålla lakvatten vid rätt temeperatur på en köksspis från 1970:-( Ja, jag har försökt, det var en mardröm.

Med tunnan ovanpå en ölback på köksbänken, och en silikonslang på tappkranen så blir det hela mycket trevligt.
Om man är väldigt kinkig med lakvattentemperaturen, så får man väl mixtra med kalla/varma vattentillsatser.
Det tänker jag inte göra i första taget.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather HLT

Inläggav timm » tisdag 2016-02-09 15:04

Då verkar det som att det i alla fall inte är så stor skillnad jämfört med den jag köpt, då fortsätter jag med den!

Är heller inte så kinkig med graderna egentligen utan ville mest veta om Grainfathers variant var mer exakt.

Att försöka värma lakvatten på spis och med frysbox har jag försökt och det går jag inte tillbaka till :)
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron