Isoleringsväst till Grainfather?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav falke » söndag 2015-11-22 17:19

Jag såg just denna: http://www.grainfather.com/#!online-sto ... p/55975192
Förhoppningsvis tar Humlegården in den.....

graincoat.jpg
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Falkens » söndag 2015-11-22 17:36

maila humle om det
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav falke » söndag 2015-11-22 17:38

Redan gjort det... men tack för tipset... ;o)
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Strebern » fredag 2015-12-18 17:26

Har köpt en av humle precis, ca 500:- + frakt, återkommer med info om det blir nån väsentlig skillnad nästa gång jag brygger.
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav falke » fredag 2015-12-18 20:17

Tacksam om du återkommer med dina kommentarer!
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Judgecc » fredag 2015-12-18 20:28

Strebern skrev:Har köpt en av humle precis, ca 500:- + frakt, återkommer med info om det blir nån väsentlig skillnad nästa gång jag brygger.

Jag tror det kommer bli stor skillnad.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav timm » måndag 2016-01-18 16:09

Någon som använt västen ännu? Vore kul att höra hur det fungerat, stor eller liten skillnad osv.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Strebern » tisdag 2016-01-19 10:02

Har börjat renovera i källaren så all tid går åt till det istället för ölbryggning, men lagret börjar ta slut så det börjar dra ihop sig...
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Strebern » tisdag 2016-02-09 10:00

Har nu äntligen efter flera månaders uppehåll gjort ÖL!
(var så illa tvungen då det nästan var slut på lagret...)

Provade då västen för första gången, och det var en besvikelse.
Första steget, koka 30 liter till 81 grader (lakvatten) som jag sedan pumpar över knappt 25 liter av till isoleringskärl, tidsbesparingen var blygsam, kanske 10%. (kommer inte ihåg klockslaget i huvudet, men det var inte många minutrar jag sparade)
Andra steget, fylla på vatten till ca 22 liter för själva mäskningen, tiden att värma upp detta tog också bara något mindre tid.
Tredje steget, att koka upp ca 33 liter till kok, tog LÄNGRE tid än utan västen... Dock kan jag ha haft 1 liter mer i volym än när jag körde tidigare, påverkar ju lite negativt.
Det mest talande, är att från ca 95 grader upp till kok så tar det säker över en halvtimme, både tidigare som nu, och detta antyder ju kraftiga värmeförluster.

Och JA, jag hade koll på brytaren Normal-Mäskning.

Jag misstänker att förlusterna är så pass stora via det oisolerade locket med hål i samt botten, att isolering kring resten enbart marginellt hjälper.
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Rotsac » tisdag 2016-02-09 12:21

Strebern skrev:Har nu äntligen efter flera månaders uppehåll gjort ÖL!
(var så illa tvungen då det nästan var slut på lagret...)

Provade då västen för första gången, och det var en besvikelse.
Första steget, koka 30 liter till 81 grader (lakvatten) som jag sedan pumpar över knappt 25 liter av till isoleringskärl, tidsbesparingen var blygsam, kanske 10%. (kommer inte ihåg klockslaget i huvudet, men det var inte många minutrar jag sparade)
Andra steget, fylla på vatten till ca 22 liter för själva mäskningen, tiden att värma upp detta tog också bara något mindre tid.
Tredje steget, att koka upp ca 33 liter till kok, tog LÄNGRE tid än utan västen... Dock kan jag ha haft 1 liter mer i volym än när jag körde tidigare, påverkar ju lite negativt.
Det mest talande, är att från ca 95 grader upp till kok så tar det säker över en halvtimme, både tidigare som nu, och detta antyder ju kraftiga värmeförluster.

Och JA, jag hade koll på brytaren Normal-Mäskning.
Jag misstänker att förlusterna är så pass stora via det oisolerade locket med hål i samt botten, att isolering kring resten enbart marginellt hjälper.


Har du inte kommunalt vatten av god kvalitet, så att du kan använda 53-gradigt varmvatten?
Det gör skillnad.

Dessutom rekommenderar jag att man pumpar runt vattnet under uppvärmning för mäskning, samt även vörten för kokning (koppla bort strax före kokning).

Isoleringen kan nog sägas ha tagits fram främst för USA-marknaden, med sitt 110-Volt system. De klagar ständigt på usel uppvärmning, kokning, etc. då deras version av bryggverket har ett enklare värmeelement.
Senast redigerad av Rotsac tisdag 2016-02-09 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Strebern » tisdag 2016-02-09 12:25

Jag har kommunalt vatten, men att köra med varmvattenberedaruppvärmt vatten känns väl inte sådär roligt, men det är ju en tanke.

Att pumpa runt vattnet under uppvärmningen låter ju faktiskt som en strålande ide för att snabba upp temperaturen, det har jag faktiskt inte tänkt på!
Dock att pumpa upp till kok låter som att det blir stora risker för igensättningar i filtret?
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav pettersson80 » tisdag 2016-02-09 18:26

Jag kör pumpen mellan lakningen och kok (locket är också på). Har aldrig haft några problem med filtret!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Rotsac » onsdag 2016-02-10 01:27

Strebern skrev:Jag har kommunalt vatten, men att köra med varmvattenberedaruppvärmt vatten känns väl inte sådär roligt, men det är ju en tanke.

Att pumpa runt vattnet under uppvärmningen låter ju faktiskt som en strålande ide för att snabba upp temperaturen, det har jag faktiskt inte tänkt på!
Dock att pumpa upp till kok låter som att det blir stora risker för igensättningar i filtret?



Jag talar såklart om kommunalt varmvatten som leds direkt till din kökskran, utan att passera någon varmvattenberedare.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav falke » onsdag 2016-02-10 08:15

Jag tycker inte det känns särskilt kul med varmt vatten som har "rest" långt och hunnit laka ut en del i rören.....
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav niklas_n » onsdag 2016-02-10 08:35

Rotsac skrev:Jag talar såklart om kommunalt varmvatten som leds direkt till din kökskran, utan att passera någon varmvattenberedare.


Och vad skulle det vara för vatten? Att använda varmvatten är nog ingen höjdare, mycket tungmetaller fäller ut från rören i varmare vatten och följer med när man tappar vattnet.
Man skall tänka på att varmvatten, till skillnad från kallvatten inte är livsmedelsklassat.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Nästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster